Konwersatorium literaturoznawcze I/IIp Śnienie i życie. Fantastyka i realizm w literaturze francuskiej XIX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DPXW-KL-028 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium literaturoznawcze I/IIp Śnienie i życie. Fantastyka i realizm w literaturze francuskiej XIX wieku |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 1 rok z jęz. francuskim od podstaw Ip/IIp Przedmioty obieralne - Konwersatorium literaturoznawcze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie historii literatury francuskiej XIX wieku w kontekście dwóch charakterystycznych dla niej tendencji – z jednej strony było to dążenie do jak najbardziej zgodnego z prawdą i niemalże naukowego odwzorowania współczesnych realiów a z drugiej ucieczka od rzeczywistości w sferę marzeń i tworzenie alternatywnych światów, fantastycznych i niepokojących, zwiastujących poczynania nadrealistów. |
Pełny opis: |
Na wstępie zaprezentowana zostanie charakterystyka romantyzmu jako pierwszego dziewiętnastowiecznego prądu estetycznego, w którym obok literatury zaangażowanej pojawia się twórczość przedstawiająca zjawiska nadprzyrodzone, odwołująca się do wyobraźni czytelnika i oniryczna. Jako przykład utworu opisującego rzeczywistość i społeczeństwo epoki a jednocześnie eksploatującego motyw fantastyczny zostanie omówiona powieść Balzaka pt. "Jaszczur". Przenikanie elementów fantastyki do świata przedstawionego w estetyce romantyzmu zostanie przedstawione na podstawie opowiadań P. Meriméego oraz T. Gautiera. W celu zaprezentowania głównych założeń estetyki naturalizmu oraz technik narracyjnych wykorzystywanych przez naturalistów zostanie przeanalizowane opowiadanie Maupassanta "Baryłeczka" oraz inne wybrane opowiadanie ilustrujące charakter fantastyki u tego autora. Analizę utworów utrzymanych w estetyce symbolizmu poprzedzi omówienie roli marzeń i eksplorowania pokładów podświadomości przez poetów tego okresu. Jako przykład tego rodzaju twórczości zostaną przedstawione wybrane utwory poetyckie Baudelaire’a, Rimbauda i Verlaine’a. Na koniec studenci zapoznają się z utworami prozatorskimi, które pod koniec XIX wieku wykazały ograniczenia literackiego realizmu poprzez wykorzystanie m.in. elementów fantastycznych ("Wera" A. Villiers de l’Isle-Adama). |
Literatura: |
J. Adamski, Historia literatury francuskiej – zarys, Wrocław 1989. K. Dybeł, B. Marczuk, J. Prokop, Historia literatury francuskiej, Warszawa 2005. J. Heistein, Historia literatury francuskiej: od początków do czasów najnowszych, Wrocław 1997. Historie osobliwe i fantastyczne: nowela francuska od Cazotte'a do Apollinaire'a, wybór, wstęp i noty J. Parvi, Warszawa, 1975. B. Mucha, Literatura francuska XIX wieku : wykłady o literaturze i kulturze europejskiej, Piotrków Trybunalski 2005. J. Parvi, Rzeczywitość i fantazja – szkice o literaturze francuskiej XIX wieku, Warszawa 1989. Literatura francuska, t. II, XIX i XX wiek, red. A. Adam, Warszawa 1980. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu konwersatorium, Student... a) zna i rozumie: - w zaawansowanym stopniu kierunki i metodologię badań nad literaturą francuską XIX wieku (K_W04) - w zaawansowanym stopniu główne zagadnienia z zakresu literaturoznawstwa francuskiego w odniesieniu do zagadnień związanych z realizmem i fantastyką w literaturze XIX wieku (K_W05) - zasady analizy i interpretacji francuskich tekstów literackich z XIX wieku pod kątem realizmu odwzorowania oraz obecności elementów fantastycznych (K_W09) - wybrane fakty, procesy i zjawiska z zakresu historii literatury francuskiej XIX wieku, w tym chronologię kierunków literackich z tego okresu (K_W10) b) potrafi: - planować i przygotowywać wystąpienia ustne w języku polskim, odwołując się do podstawowych ujęć teoretycznych związanych z realizmem i fantastyką w literaturze francuskiej XIX wieku (K_U05) - przygotować pracę pisemną w języku polskim, odwołując się do wiedzy zdobytej podczas konwersatorium (K_U06) c) jest gotów do: - dbałości o dziedzictwo kulturowe, zwłaszcza w odniesieniu do kultury francuskiej (K_K04) - przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność obowiązkowa (dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, jeśli Student ma więcej nieobecności-dodatkowa praca) - przygotowanie i aktywność na zajęciach (lektura zadanych tekstów, udział w dyskusji oraz zaangażowanie w pracę w grupach) - kolokwium pisemne z wiedzy zdobytej na zajęciach (faktografia + znajomość lektur) - praca semestralna lub prezentacja multimedialna (indywidualna lub w 2- osobowych grupach) na zadany temat - ustne zaliczenie lektur (w zależności od wyniku kolokwium) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Opiela-Mrozik | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.