Konwersatorium literaturoznawcze I/IIp : Jak być szczęśliwym? – humanistyczne wartości we francuskiej literaturze renesansowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DPXW-KL-1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium literaturoznawcze I/IIp : Jak być szczęśliwym? – humanistyczne wartości we francuskiej literaturze renesansowej |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 1 rok z jęz. francuskim od podstaw Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim od podstaw Ip/IIp Przedmioty obieralne - Konwersatorium literaturoznawcze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest nabycie umiejętności rozumienia i interpretacji tekstu literackiego, zastosowanie w praktyce metodologii badań literackich, nabycie niezbędnej filologowi wiedzy o ważnych dziełach literatury francuskiej. Celem konwersatorium jest przygotowanie studentów do samodzielnej lektury oraz dyskusji na temat wybranych tekstów epoki Renesansu w oparciu o najnowsze opracowania krytyczne. Zachęcenie do twórczej analizy utworów i wyrobienie umiejętności formułowania rozbudowanych komentarzy do analizowanych tekstów. |
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest nabycie umiejętności rozumienia i interpretacji tekstu literackiego, zastosowanie w praktyce metodologii badań literackich, nabycie niezbędnej filologowi wiedzy o ważnych dziełach literatury francuskiej. Celem konwersatorium jest przygotowanie studentów do samodzielnej lektury oraz dyskusji na temat wybranych tekstów epoki Renesansu w oparciu o najnowsze opracowania krytyczne. Zachęcenie do twórczej analizy utworów i wyrobienie umiejętności formułowania rozbudowanych komentarzy do analizowanych tekstów. Program: Renesansowy ideał człowieka: Jean Pic de la Mirandole, „O godności człowieka”; Szczęście – droga przez wiedzę i wychowanie : Erazm i Rabelais - wielkie wyzwanie: edukacja; Szczęście - droga przez wiarę: Małgorzata z Nawarry Heptameron; Szczęście – droga przez miłość: petrarkizm i neoplatonizm (Clément Marot, Délie Maurice'a Scève'a i poetycka szkoła lyońska; Plejada, Joachim Du Bellay i Ronsard; Szczęście – droga przez samopoznanie: Próby Michela de Montaigne. Szczegółowy program zostanie podany na pierwszych zajęciach. |
Literatura: |
1. Jerzy Adamski, Historia literatury francuskiej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1970, ss. 55-104. 2. Andrzej Borowski, Renesans, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 2002. 3. Pierre Chaunu, Czas reform: historia religii i cywilizacji (1250-1550), przeł. Jan Grosfeld; [przekł. popr. i zred. Tadeusz Szafrański], Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa, 1989. 4. Jean Delumeau, Cywilizacja Odrodzenia, Warszawa, 1987. 5. Katarzyna Dybeł, Barbara Marczuk, Jan Prokop, Historia literatury francuskiej, Warszawa, PWN, 2005. 6. Filozofia francuskiego Odrodzenia, wybór i wstęp Andrzeja Nowickiego, PWN, Warszawa, 1973. 7. Jacek Kowalski, Anna Loba, Mirosław Loba, Jan Prokop, Dzieje kultury francuskiej, Warszawa, 2005. 8. Kazimierz Kupisz, W kręgu myśli i sztuki Małgorzaty z Nawarry, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1968. 9. Jan Miernowski, Piękne banialuki ku najlepszej prawdzie wyłożone, Czytelnik, Warszawa, 2000. 10. Michał Bachtin, Twórczość F. Rabelais’ego a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, Kraków, Wydawnictwo Literackie, 1975. 11. Józef Hen, Ja, Michał z Montaigne, Warszawa, Czytelnik, 1978 (nowe wydanie: Warszawa, Prószyński i S-ka, 1999). 12. Poetyka okresu renesansu, red. J. Mańkowski, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1982 (BN Ser. II nr 205). 13. Wydania tekstów |
Efekty uczenia się: |
Po pozytywnym zakończeniu zajęć (konwersatorium literaturoznawcze) student: - posiada umiejętność umiejscowienia wydarzeń literackich w ich kontekście kulturowym, - sprawnie odwołuje się do chronologii epoki, - umie wyjaśnić najważniejsze pojęcia dla omawianego okresu, - potrafi odnaleźć związki między zjawiskami literackimi, - umie samodzielnie zanalizować tekst literacki, - potrafi samodzielnie zredagować w języku polskim, poprawnie pod względem merytorycznym i językowym, tekst (rozprawka) na zadany temat z zakresu omawianych zagadnień, - umie wypowiedzieć się w sposób zorganizowany na tematy dotyczące problematyki zajęć. K_W01,K_W04, K_W05, K_W09, K_W10,K_W12 K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U12, K_K04, K_K06, K_K07, K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wszyscy studenci muszą posiadać adres ...@student.uw.edu.pl ze względu na pracę z wykorzystaniem dysku współdzielonego i platformy "Kampus"; obecność i aktywny udział w zajęciach, dopuszczalne dwie nieobecności (nieusprawiedliwione) w semestrze; - wygłoszenie krótkiego referatu na zadany temat; - zaliczenie pisemne: praca semestralna w języku polskim; - ocena ciągła wypowiedzi ustnych lub zaliczenie ustne z zakresu problematyki poruszanej na zajęciach; Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Szeliga | |
Prowadzący grup: | Dorota Szeliga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena |
|
Uwagi: |
Dyżur i konsultacje w semestrze zimowym 2024/2025: wtorek, godz. 13.00-14.00, gab. 3414. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.