Wstęp do językoznawstwa Ip/Iz
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DX1O-WDJ-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.301
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa Ip/Iz |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 1 rok z jęz. francuskim od podstaw Ip Przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami językoznawstwa. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Omawiane są główne zagadnienia językoznawstwa. Poruszane tematy to: definicja i cechy języka naturalnego, funkcje języka według Jakobsona, teorie znaku (de Saussure'a i Peirce'a), typologia języków, język ogólny a odmiany języka, system morfo-syntaktyczny (funkcjonalizm europejski i strukturalizm amerykański, podwójna artykulacja języka, budowa wyrazu, syntagmy i zdania), system semantyczny (teorie znaczenia, trójkąt semiologiczny, podstawowe relacje semantyczne). |
Pełny opis: |
Opis przedmiotu w punktach według zagadnień: I. Strukturalne i funkcjonalne definicje języka II. Funkcje mowy 1. Schemat komunikacji językowej według R. Jakobsona 2. Funkcje języka według R. Jakobsona III. Znak językowy a inne rodzaje znaków 1. Semiotyka i semiologia 2. Teoria znaku Ch. Peirce'a IV. Teoria znaku językowego F. de Saussure'a V. Język naturalny i jego cechy 1. Języki naturalne a języki sztuczne 2. Cechy definicyjne języka naturalnego 3. Klasyfikacja historyczna i typologiczna języków VI. Zróżnicowanie terytorialne i społeczne języka narodowego 1. Język ogólnonarodowy 2. Dialekty, dialektologia 3. Socjolekty, socjolingwistyka 4. Norma językowa VII. System semantyczny języka 1. Różne definicje znaczenia (m.in. denotacja i konotacja) 2. Trójkąt semiologiczny 3. Podstawowe relacje semantyczne: synonimia, antonimia, polisemia, homonimia. VIII. System morfo-syntaktyczny: morfem i wyraz 1. Podwójna artykulacja języka w ujęciu A. Martineta 2. Definicja morfemu i wyrazu 3. Klasyfikacja morfemów 4. Części mowy 5. Podstawowe procesy słowotwórcze: derywacje, złożenia, związki frazeologiczne, zapożyczenia, kalki. IX. System morfo-syntaktyczny: syntagma i zdanie 1. Definicja syntagmy i zdania 2. Strukturalizm amerykański - Dystrybucjonalizm - Gramatyka generatywno-transformacyjna (N. Chomsky) X. Językoznawstwo jako nauka 1. Językoznawstwo przednaukowe i naukowe 2. Główne działy językoznawstwa 3. Najważniejsze kierunki badań w językoznawstwie w XX w. |
Literatura: |
1. Bartmiński, J. (2001), Współczesny język polski, Lublin, Wyd. UMCS 2. Grzegorczykowa, R. (2007), Wstęp do językoznawstwa, Warszawa, WN PWN. 3. Izert, M., Pachocińska, E. (1998), Wstęp do językoznawstwa ogólnego, Warszawa, Wyd. Inst. Romanistyki. 4. Łuczyński, E., Maćkiewicz, J. (2006), Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Gdańsk, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego. 5. Milewski, T. (2004), Językoznawstwo, Warszawa, WN PWN. 6. Paveau, M.-A., Sarfati, G.-E. (2009), Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, tłum. I. Piechnik, Kraków, Avalon, Flair. 7. Polański, K. (red.) (1993), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław, Zakł. Narodowy im. Ossolińskich. 8. Saussure, F. (1961) Kurs językoznawstwa ogólnego, PWN, Warszawa. 9. Tabakowska, E. (2001), Kognitywne podstawy językoznawstwa, Kraków, Universitas. |
Efekty uczenia się: |
Student/studentka zna i rozumie: - przedmiot badań i specyfikę językoznawstwa jako dyscypliny wiedzy (K_W01); - główne pojęcia i odpowiadające im terminy używane do opisu języka (K_W02); - główne kierunki i metody badań językoznawczych w XX w. (K_W04); - najważniejsze zagadnienia z zakresu budowy, funkcji, typologii i odmian języka (K_W06). Student/studentka potrafi: - dokonać analizy wybranych zjawisk językowych z punktu widzenia poznanych teorii językoznawczych, stosując adekwatną terminologię i metodologię (K_U03, K_U12); - pracować w zespole nad rozwiązaniem prostych zadań językoznawczych (K_U10). Student/studentka jest gotów/gotowa do: - krytycznej oceny własnej wiedzy o języku i umiejętności jej zastosowania w analizie zjawisk językowych i w komunikacji (K_K01). |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria zaliczenia przedmiotu: - obecność na zajęciach: dopuszczalne 2 nieobecności, - zaliczony jeden sprawdzian pisemny śródsemestralny, - zaliczona karta pracy wykonana w zespole dwuosobowym, - egzamin pisemny w sesji zimowej. Egzamin ma formę testu pytań otwartych (2/3 zadań) oraz jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru (1/3 zadań). Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z egzaminu (70%) oraz ocena uzyskana ze sprawdzianu (20%) i karty pracy (10%). Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR KON
CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Izert, Monika Kostro, Elżbieta Pachocińska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Izert, Monika Kostro, Elżbieta Pachocińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Izert, Monika Kostro, Elżbieta Pachocińska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.