Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do językoznawstwa Ip/Iz

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-1DX1O-WDJ-01
Kod Erasmus / ISCED: 09.301 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do językoznawstwa Ip/Iz
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Plan 1 stopień 1 rok z jęz. francuskim od podstaw
Ip Przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami językoznawstwa.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Omawiane są główne zagadnienia językoznawstwa. Poruszane tematy to: definicja i cechy języka naturalnego, funkcje języka według Jakobsona, teorie znaku (de Saussure'a i Peirce'a), typologia języków, język ogólny a odmiany języka, system morfo-syntaktyczny (funkcjonalizm europejski i strukturalizm amerykański, podwójna artykulacja języka, budowa wyrazu, syntagmy i zdania), system semantyczny (teorie znaczenia, trójkąt semiologiczny, podstawowe relacje semantyczne).

Pełny opis:

Opis przedmiotu w punktach według zagadnień:

I. Strukturalne i funkcjonalne definicje języka

II. Funkcje mowy

1. Schemat komunikacji językowej według R. Jakobsona

2. Funkcje języka według R. Jakobsona

III. Znak językowy a inne rodzaje znaków

1. Semiotyka i semiologia

2. Teoria znaku Ch. Peirce'a

IV. Teoria znaku językowego F. de Saussure'a

V. Język naturalny i jego cechy

1. Języki naturalne a języki sztuczne

2. Cechy definicyjne języka naturalnego

3. Klasyfikacja historyczna i typologiczna języków

VI. Zróżnicowanie terytorialne i społeczne języka narodowego

1. Język ogólnonarodowy

2. Dialekty, dialektologia

3. Socjolekty, socjolingwistyka

4. Norma językowa

VII. System semantyczny języka

1. Różne definicje znaczenia (m.in. denotacja i konotacja)

2. Trójkąt semiologiczny

3. Podstawowe relacje semantyczne: synonimia, antonimia, polisemia, homonimia.

VIII. System morfo-syntaktyczny: morfem i wyraz

1. Podwójna artykulacja języka w ujęciu A. Martineta

2. Definicja morfemu i wyrazu

3. Klasyfikacja morfemów

4. Części mowy

5. Podstawowe procesy słowotwórcze: derywacje, złożenia, związki frazeologiczne, zapożyczenia, kalki.

IX. System morfo-syntaktyczny: syntagma i zdanie

1. Definicja syntagmy i zdania

2. Strukturalizm amerykański

- Dystrybucjonalizm

- Gramatyka generatywno-transformacyjna (N. Chomsky)

X. Językoznawstwo jako nauka

1. Językoznawstwo przednaukowe i naukowe

2. Główne działy językoznawstwa

3. Najważniejsze kierunki badań w językoznawstwie w XX w.

Literatura:

1. Bartmiński, J. (2001), Współczesny język polski, Lublin, Wyd. UMCS

2. Grzegorczykowa, R. (2007), Wstęp do językoznawstwa, Warszawa, WN PWN.

3. Izert, M., Pachocińska, E. (1998), Wstęp do językoznawstwa ogólnego, Warszawa, Wyd. Inst. Romanistyki.

4. Łuczyński, E., Maćkiewicz, J. (2006), Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Gdańsk, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego.

5. Milewski, T. (2004), Językoznawstwo, Warszawa, WN PWN.

6. Paveau, M.-A., Sarfati, G.-E. (2009), Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, tłum. I. Piechnik, Kraków, Avalon, Flair.

7. Polański, K. (red.) (1993), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław, Zakł. Narodowy im. Ossolińskich.

8. Saussure, F. (1961) Kurs językoznawstwa ogólnego, PWN, Warszawa.

9. Tabakowska, E. (2001), Kognitywne podstawy językoznawstwa, Kraków, Universitas.

Efekty uczenia się:

Student/studentka zna i rozumie:

- przedmiot badań i specyfikę językoznawstwa jako dyscypliny wiedzy (K_W01);

- główne pojęcia i odpowiadające im terminy używane do opisu języka (K_W02);

- główne kierunki i metody badań językoznawczych w XX w. (K_W04);

- najważniejsze zagadnienia z zakresu budowy, funkcji, typologii i odmian języka (K_W06).

Student/studentka potrafi:

- dokonać analizy wybranych zjawisk językowych z punktu widzenia poznanych teorii językoznawczych, stosując adekwatną terminologię i metodologię (K_U03, K_U12);

- pracować w zespole nad rozwiązaniem prostych zadań językoznawczych (K_U10).

Student/studentka jest gotów/gotowa do:

- krytycznej oceny własnej wiedzy o języku i umiejętności jej zastosowania w analizie zjawisk językowych i w komunikacji (K_K01).

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria zaliczenia przedmiotu:

- obecność na zajęciach: dopuszczalne 2 nieobecności,

- zaliczony jeden sprawdzian pisemny śródsemestralny,

- zaliczona karta pracy wykonana w zespole dwuosobowym,

- egzamin pisemny w sesji zimowej. Egzamin ma formę testu pytań otwartych (2/3 zadań) oraz jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru (1/3 zadań).

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z egzaminu (70%) oraz ocena uzyskana ze sprawdzianu (20%) i karty pracy (10%).

Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Izert, Monika Kostro, Elżbieta Pachocińska
Prowadzący grup: Małgorzata Izert, Monika Kostro, Elżbieta Pachocińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Izert, Monika Kostro, Elżbieta Pachocińska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)