MET: Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DZ2O-MET-PD | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MET: Podstawy dydaktyki | ||
Jednostka: | Instytut Romanistyki | ||
Grupy: |
Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych Przedmioty metodyczne |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Przedmiot Podstawy dydaktyki jest częścią modułu metodycznego, a więc przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Stanowi wstęp do realizacji przedmiotów dotyczących dydaktyki szczegółowej, w tym kontekście - glottodydaktyki. Ze względu na profil studentów oraz w celu zachowania spójności programowej przykłady pochodzące z dydaktyki języków obcych będą stanowić punkt odniesienia rozważań o zasadach ogólnodydaktycznych. |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Zagadnienia związane z planowaniem, przebiegiem i oceną procesu dydaktycznego stanowią treści zajęć. Przedmiot obejmuje opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki ogólnej. |
||
Pełny opis: |
1. My jako nauczyciele i nauczycielki: Wyzwania stojące przed współczesną dydaktyką. Interakcje między dydaktyką ogólną a dydaktykami przedmiotowymi. 2. Na czym polega angażowanie uczniów w proces uczenia się? 3. Formułowanie celów nauczania: metodologia Understanding by design autorstwa Granta Wigginsa i Jaya McTigha (2006) 4. Planowanie i wypełnianie struktury lekcji. Planowanie procesu nauczania/uczenia się. Formułowanie celów głównych i cząstkowych. Główne metody nauczania. Techniki dydaktyczne. Struktura lekcji. Środki dydaktyczne i ich zastosowanie w zależności od aktualnych uwarunkowań. 5. Uczenie się przez doświadczenie: cykl Kolba w prowadzeniu zajęć językowych. 6. Praca na różnych poziomach taksonomicznych wg taksonomii Blooma i SOLO 7. Uwaga błąd? Praca z błędem, udzielanie informacji zwrotnej. 8. Budowanie relacji z uczniami i środowiskiem uczenia się /nauczania. 9. O poczuciu niekompetencji nauczycieli języków obcych: główne błędy metodyczne w prowadzeniu zajęć językowych. 10. Zarządzanie klasą - metody J. Pyżalskiego. 11. Nauczanie z pasją czyli jak uniknąć wypalenia zawodowego. |
||
Literatura: |
Bereźnicki F., Podstawy dydaktyki, Kraków: Impuls (dowolne wydanie) Bertocchini P., Manuel de formation pratique pour le professeur de FLE, Paris: Cle International (dowolne wydanie) Komorowska H. (red.) (2009), Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa: CODN. Niemierko B. (2007), Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne. Pyżalski J., 2007, Nauczyciele, uczniowie - dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". Wiggins and McTighe (2006). Understanding by Design. Pearson: Merrill Prentice Hall. |
||
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć Student: - posiada wiedzę na temat współczesnych tendencji w nauczaniu/uczeniu się, - Rozumie złożoność uwarunkowań nauczania/uczenia się, - rozumie specyfikę pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych i uczniami szczególnie uzdolnionymi, - potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w celu diagnozowania sytuacji uczniów, związanych na przykład z ich specjalnymi potrzebami, - posiada elementarne umiejętności w zakresie planowania procesu nauczania/uczenia się (formułowanie celów głównych i cząstkowych, dobór adekwatnych metod i technik, planowanie przebiegu lekcji), - potrafi dokonań autoewaluacji własnych działań i wdrażać środki naprawcze, - umie korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach, - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla dydaktyki ogólnej |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagane są: systematyczne obecności na zajęciach w trybie zdalnym z wykorzystaniem Google Meet, aktywny udział i uczestniczenie w aktywnościach zespołowych, realizowanie zadań kształcących wskazane umiejętności poprzez działania w GoogleClassroom. Zaliczenie zajęć jest uzależnione od aktywnego udziału w zajęciach, realizację zadań związanych z omawianymi treściami oraz sporządzenie refleksji pisemnej w odniesieniu do podanego tekstu naukowego. Kryteria oceniania: podawane są wraz z zadaniami. W semestrze zimowym 2020/2021 dyżur prowadzącej zajęcia odbywać się będzie w środy w godzinach 10-11. Link do spotkania zostanie przesłany po uprzednim umówieniu się drogą mailową do godz. 19tej dnia poprzedzającego dyżur |
||
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jolanta Sujecka-Zając | |
Prowadzący grup: | Jolanta Sujecka-Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.