MET: Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DZ2O-MET-PD |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | MET: Podstawy dydaktyki |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych Przedmioty metodyczne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot Podstawy dydaktyki jest częścią modułu metodycznego, a więc przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Stanowi wstęp do realizacji przedmiotów dotyczących dydaktyki szczegółowej, w tym kontekście - glottodydaktyki. Ze względu na profil studentów oraz w celu zachowania spójności programowej przykłady pochodzące z dydaktyki języków obcych będą stanowić punkt odniesienia rozważań o zasadach ogólnodydaktycznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zagadnienia związane z planowaniem, przebiegiem i oceną procesu dydaktycznego stanowią treści zajęć. Przedmiot obejmuje opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki ogólnej. |
Pełny opis: |
1. My jako nauczyciele i nauczycielki: Wyzwania stojące przed współczesną dydaktyką. Interakcje między dydaktyką ogólną a dydaktykami przedmiotowymi. 2. Na czym polega angażowanie uczniów w proces uczenia się? 3. Formułowanie celów nauczania: metodologia Understanding by design autorstwa Granta Wigginsa i Jaya McTigha (2006) 4. Planowanie i wypełnianie struktury lekcji. Planowanie procesu nauczania/uczenia się. Formułowanie celów głównych i cząstkowych. Główne metody nauczania. Techniki dydaktyczne. Struktura lekcji. Środki dydaktyczne i ich zastosowanie w zależności od aktualnych uwarunkowań. Indywidualizacja procesu nauczania. 5. Praca na różnych poziomach taksonomicznych wg taksonomii Blooma i SOLO 6. Uwaga błąd? Praca z błędem, udzielanie informacji zwrotnej. 7. O poczuciu niekompetencji nauczycieli języków obcych: główne błędy metodyczne w prowadzeniu zajęć językowych. 8. Budowanie relacji z uczniami i środowiskiem uczenia się /nauczania. Zarządzanie klasą - metody J. Pyżalskiego. 9. Obserwacja lekcji |
Literatura: |
Bereźnicki F., Podstawy dydaktyki, Kraków: Impuls (dowolne wydanie) Bertocchini P., Manuel de formation pratique pour le professeur de FLE, Paris: Cle International (dowolne wydanie) Komorowska H. (red.) (2009), Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa: CODN. Marzano R. J. (2012), Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej. Niemierko B. (2007), Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne. Pyżalski J., 2007, Nauczyciele, uczniowie - dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". Wiggins and McTighe (2006). Understanding by Design. Pearson: Merrill Prentice Hall. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć Student: w zakresie WIEDZY zna i rozumie: - usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, a także przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych (K_W11); - zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego : style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego (K_W01, K_W11); - współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów (K_W11); - zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne (K_W01, K_W11); - sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów : ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania (K_W01). w zakresie UMIEJĘTNOŚCI, potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (KU09); - pracować w grupie, także w kontekście różnokulturowym (KU10); - stosować zdobytą wiedzę w działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, czyli z nauczaniem języka francuskiego jako obcego (KU11). w zakresie UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH, jest gotów do: - krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności (K_K01); - otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych (K_K02); - identyfikowania problemów i podejmowania decyzji związanych z zawodem nauczyciela (K_K03). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagane są: systematyczne obecności na zajęciach (dopuszcza się 2 nieobecności nieusprawiedliwione), aktywny udział i uczestniczenie w aktywnościach zespołowych, realizowanie zadań kształcących wskazane umiejętności. Zaliczenie zajęć jest uzależnione od aktywnego udziału w zajęciach, realizacji zadań związanych z omawianymi treściami (50% oceny końcowej) oraz od uzyskania pozytywnego wyniku z testu końcowego (50% oceny końcowej). Kryteria oceniania: podawane są wraz z zadaniami. Aktualna informacja o dyżurze prowadzącej będzie podana na stronie Instytutu Romanistyki UW. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Szymankiewicz | |
Prowadzący grup: | Krystyna Szymankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.