Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MET: Podstawy dydaktyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-1DZ2O-MET-PD
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: MET: Podstawy dydaktyki
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym)
Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych
Przedmioty metodyczne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot Podstawy dydaktyki jest częścią modułu metodycznego, a więc przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Stanowi wstęp do realizacji przedmiotów dotyczących dydaktyki szczegółowej, w tym kontekście - glottodydaktyki.


Ze względu na profil studentów oraz w celu zachowania spójności programowej przykłady pochodzące z dydaktyki języków obcych będą stanowić punkt odniesienia rozważań o zasadach ogólnodydaktycznych.


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zagadnienia związane z planowaniem, przebiegiem i oceną procesu dydaktycznego stanowią treści zajęć. Przedmiot obejmuje opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki ogólnej.

Pełny opis:

1. My jako nauczyciele i nauczycielki:

Wyzwania stojące przed współczesną dydaktyką. Interakcje między dydaktyką ogólną a dydaktykami przedmiotowymi.

2. Na czym polega angażowanie uczniów w proces uczenia się?

3. Formułowanie celów nauczania: metodologia Understanding by design autorstwa Granta Wigginsa i Jaya McTigha (2006)

4. Planowanie i wypełnianie struktury lekcji.

Planowanie procesu nauczania/uczenia się. Formułowanie celów głównych i cząstkowych. Główne metody nauczania. Techniki dydaktyczne. Struktura lekcji. Środki dydaktyczne i ich zastosowanie w zależności od aktualnych uwarunkowań. Indywidualizacja procesu nauczania.

5. Praca na różnych poziomach taksonomicznych wg taksonomii Blooma i SOLO

6. Uwaga błąd? Praca z błędem, udzielanie informacji zwrotnej.

7. O poczuciu niekompetencji nauczycieli języków obcych: główne błędy metodyczne w prowadzeniu zajęć językowych.

8. Budowanie relacji z uczniami i środowiskiem uczenia się /nauczania. Zarządzanie klasą - metody J. Pyżalskiego.

9. Obserwacja lekcji

Literatura:

Bereźnicki F., Podstawy dydaktyki, Kraków: Impuls (dowolne wydanie)

Bertocchini P., Manuel de formation pratique pour le professeur de FLE, Paris: Cle International (dowolne wydanie)

Komorowska H. (red.) (2009), Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa: CODN.

Marzano R. J. (2012), Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Niemierko B. (2007), Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.

Pyżalski J., 2007, Nauczyciele, uczniowie - dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Wiggins and McTighe (2006). Understanding by Design. Pearson: Merrill Prentice Hall.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć Student:

w zakresie WIEDZY zna i rozumie:

- usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, a także przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych (K_W11);

- zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego : style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego (K_W01, K_W11);

- współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów (K_W11);

- zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne (K_W01, K_W11);

- sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów : ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania (K_W01).

w zakresie UMIEJĘTNOŚCI, potrafi:

- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (KU09);

- pracować w grupie, także w kontekście różnokulturowym (KU10);

- stosować zdobytą wiedzę w działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, czyli z nauczaniem języka francuskiego jako obcego (KU11).

w zakresie UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH, jest gotów do:

- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności (K_K01);

- otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych (K_K02);

- identyfikowania problemów i podejmowania decyzji związanych z zawodem nauczyciela (K_K03).

Metody i kryteria oceniania:

Wymagane są: systematyczne obecności na zajęciach (dopuszcza się 2 nieobecności nieusprawiedliwione), aktywny udział i uczestniczenie w aktywnościach zespołowych, realizowanie zadań kształcących wskazane umiejętności. Zaliczenie zajęć jest uzależnione od aktywnego udziału w zajęciach, realizacji zadań związanych z omawianymi treściami (50% oceny końcowej) oraz od uzyskania pozytywnego wyniku z testu końcowego (50% oceny końcowej).

Kryteria oceniania: podawane są wraz z zadaniami.

Aktualna informacja o dyżurze prowadzącej będzie podana na stronie Instytutu Romanistyki UW.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystyna Szymankiewicz
Prowadzący grup: Krystyna Szymankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)