Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MET: Interdyscyplinarny wymiar dydaktyki wczesnoszkolnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-1DZ3O-MET-IWDW
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: MET: Interdyscyplinarny wymiar dydaktyki wczesnoszkolnej
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych
Przedmioty metodyczne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Założenia (opisowo):

Uczestnictwo w profilu metodycznym

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z interdyscyplinarnymi możliwościami nauczania języka obcego dzieci. W szczególności tematyka zajęć obejmuje praktyczne wykorzystanie na lekcji języka obcego teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z interdyscyplinarnymi możliwościami nauczania języka obcego dzieci. W szczególności tematyka zajęć obejmuje praktyczne wykorzystanie na lekcji języka obcego teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Koncepcja inteligencji wielorakich pozwala spojrzeć w sposób globalny na edukację dziecka i zachęca do rozwijania kompetencji transwersalnych. Jej założenia współbrzmią z zasadami nauczania zintegrowanego w klasach I-III szkoły podstawowej, ale powinny mieć też zastosowanie na dalszych etapach edukacyjnych. Nauczanie języka obcego dzieci stanowi doskonałą okazję do wspierania harmonijnego, wszechstronnego rozwoju inteligencji młodych uczniów. Dzięki zajęciom, studenci poznają zasady nauczania rozwijającego różne rodzaje inteligencji : językowej, matematycznej, przyrodniczej, społecznej, muzycznej, przestrzennej. Jednocześnie zajęcia służyć będą rozwinięciu praktycznych umiejętności doboru materiałów, pracy nad rozwijaniem poszczególnych sprawności językowych, opracowywania ćwiczeń i zadań, a także ewaluacji uczenia się w zakresie edukacji związanej z danym rodzajem inteligencji na lekcji języka francuskiego.

Program zajęć przewiduje zapoznanie się z teorią oraz praktyczne symulacje ćwiczeń, a także opracowanie przez studentów własnych oryginalnych scenariuszy lekcji w oparciu o podręcznik Doroty Sikory-Banasik i Małgorzaty Pamuły Inteligencje wielorakie na zajęciach języka francuskiego, CODN, Warszawa, 2009. Każdemu rodzajowi inteligencji zostaną poświęcone dwa zajęcia wg poniższego zestawu zagadnień, zaczerpniętego z cytowanej powyżej pozycji.

1. Edukacja językowa (zabawy językiem, jak działa język?, kreatywne użycie języka obcego, czytanie opowiadań)

2. Edukacja matematyczna (działania matematyczne, stosunki przestrzenne, relacje czasowe, figury geometryczne)

3. Edukacja muzyczna (rozróżnianie dźwięków, ćwiczenia rytmiczne, śpiewanie)

4. Edukacja przyrodnicza i społeczna (relacje społeczne, eksperymenty)

5. Edukacja plastyczna (w świecie kolorów, twórczość plastyczna, odbiór dzieł sztuki)

6. Edukacja prozdrowotna (ja i moje ciało ; zdrowie i rozwój ; zabawy i gry ruchowe)

7. Wykorzystanie Portfolio jako narzędzia autoewaluacji

Literatura:

Sikora-Banasik D., Pamuła M. (2009), Inteligencje wielorakie na zajęciach języka francuskiego,Warszawa: CODN (dostępne w wersji PDF w Bibliotece Cyfrowej ORE http://www.bc.ore.edu.pl/)

Komorowska H. (2003) Sprawdzanie umiejętności uczniów. Kontrola-ocena-testy, Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne FraszkaKomorowska

Hourst B. (2006), A l'école des intelligences multiples, Hachette Education

http://apprendreaapprendre.com

Pamuła, M., 2006, Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Fraszka Edukacyjna, Warszawa.

https://www.international-montessori.org

Efekty uczenia się:

Po pozytywnym zakończeniu tego modułu student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

D.1.W4. kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela na poziomie szkoły podstawowej, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych;

D.1.W5. konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania na poziomie szkoły podstawowej, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, wykorzystanie teorii Inteligencji Wielorakich H. Gardnera, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla języka obcego

D.1.W7. organizację pracy w klasie szkolnej i grupach na poziomie szkoły podstawowej: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową;

D.1.W12. diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanego języka francuskiego lub prowadzonych zajęć oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności;

D.1.W14. warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej;

Umiejętności: absolwent potrafi

C.U3. dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów szkoły podstawowej;

D.1.U3. identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania;

D.1.U4. dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów;

D.1.U5. kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów szkoły podstawowej oraz popularyzacji wiedzy;

D.1.U7. dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne adekwatne do specyfiki pracy z uczniami szkół podstawowych, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne;

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

B.2.K1. okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy;

B.2.K3. samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej;

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę. Wymagane: aktywna obecność na zajęciach stacjonarnie lub on-line, w zależności od sytuacji epidemiologicznej (dopuszczalne dwie nieobecności nieusprawiedliwione), czytanie lektur i dyskusja na ich temat, przygotowywanie i odgrywanie / przesłanie nagrania symulacji fragmentów lekcji, pozytywne zaliczenie testu końcowego (w sali lub na Google classroom). Skala ocen: 3 od 60%, 3+ od 75%, 4 od 80%, 4+ od 85%, 5 od 90%.

Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.

Aktualna informacja o terminie dyżuru prowadzącej będzie dostępna na stronie Instytutu Romanistyki UW.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystyna Szymankiewicz
Prowadzący grup: Krystyna Szymankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)