Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie - Czas i przestrzeń we francuskiej literaturze średniowiecznej i renesansowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-1DZ3O-SL-008
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie - Czas i przestrzeń we francuskiej literaturze średniowiecznej i renesansowej
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim od podstaw
Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym)
III Seminaria licencjackie
Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria licencjackie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Seminarium poświęcone będzie analizie tekstów literackich pod względem obecności w nich wymiaru czasu i przestrzeni, z punktu widzenia zarówno ściśle literackiego jak i antropologicznego.

Pełny opis:

Seminarium poświęcone będzie analizie tekstów literackich pod względem obecności w nich wymiaru czasu i przestrzeni. Będzie nas interesował zarówno ściśle literacki jak i antropologiczny aspekt tych kwestii. Zastanowimy się więc nad literacką i symboliczną funkcją takich archetypicznych miejsc jak ogród, las, pustelnia, kościół, rzeka; nad znaczeniem takich elementów przestrzennych jak otwartość-zamknięcie, wertykalność-horyzontalność, centrum-peryferie; nad rozróżnieniem miejsc przynależących do natury lub kultury, sacrum lub profanum, oraz nad możliwością przekraczania tych granic. Będziemy mówić o tym, w jaki sposób te aspekty przestrzenne wpisują się w czas boski lub ludzki, w trwanie i przemijanie, jak przechowywane są w pamięci. Zastanowimy się, w jaki sposób przestrzeń zazębia się z czasem tworząc opowieść poprzez takie motywy literackie jak wędrówka, poszukiwanie, wygnanie, powrót, idylla miłosna, raj dzieciństwa, asceza, budowanie. W tym ostatnim kontekście najistotniejsze będzie prześledzenie procesu tworzenia utworu, który wpisany jest w niektóre dzieła literatury średniowiecznej. Zobaczymy też, jakie odzwierciedlenie w tekstach literackich znalazły przemiany, które przyniósł XVI wiek w kwestii postrzegania czasu, a przede wszystkim przestrzeni.

Literatura:

Jacques Le Goff, « Le désert-forêt au Moyen Âge », "L'imaginaire médiéval", Paris, Gallimard, 1991, p. 59-75.

Paul Zumthor," La mesure du monde: représentation de l'espace au Moyen Âge", Paris, Éditions du Seuil, 1993.

"Vergers et jardins dans l'univers médiéval", Senefiance 29, Aix-en-Provence, 1990.

Le Temps et la durée dans la littérature au Moyen Age et à la Renaissance : actes du colloque organisé par le Centre de recherche sur la littérature du Moyen Age et de la Renaissance de l'Université de Reims, 1984, pub. Yvonne Bellenger.

Le Temps, sa mesure et sa perception au Moyen Âge, pub. Bernard Ribemont, Caen, 1992.

Dire et penser le temps au Moyen Âge : Frontières de l’histoire et du roman, pub. Emmanuèle Baumgartner et Laurence Harf-Lancner, Paris, Presses Sorbonne Nouvelle, 2005.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć, student:

1. ma pogłębioną wiedzę o metodologii badań nad literaturą i kulturą

2. zna szczegółowe zasady analizy i interpretacji tekstów

3. ma uporządkowaną, szeroką wiedzę z zakresu historii literatury francuskiej okresu średniowiecza i renesansu

4. potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy.

5. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań

Metody i kryteria oceniania:

Aktywna obecność na zajęciach (dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze)

Test pisemny

Praca licencjacka.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)