Konwersatorium historyczno-kulturowe IIz/III - Dziedzictwo Oświecenia (1800-2000).
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DZXW-KK-018 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium historyczno-kulturowe IIz/III - Dziedzictwo Oświecenia (1800-2000). |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) IIz/III Przedmioty do wyboru - Konwersatoria historia i kultura Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Konwersatorium na temat wybranych zagadnień z kultury i hostorii Francji w ujęciu przekrojowym, z uwzględnieniem kilku epok. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć będą zjawiska z zakresu historii, filozofii, sztuki i mentalności, w których znalazły wyraz różnorodne (pozytywne i negatywne) odwołania do epoki i myśli Oświecenia w XIX i XX w. |
Pełny opis: |
Oświecenie przygotowało drogę nowoczesności i stało się głównym punktem odniesienia (pozytywnym i negatywnym) w myśli europejskiej XIX i XX w. Krytyka założeń własnego myślenia stała się elementem konstytutywnym nowoczesności i wszelkiej refleksji nad nią, prowadząc nieuchronnie do podważenia (i ciągłego podważania) modernistycznego paradygmatu. Przedmiotem zajęć będą zjawiska z zakresu historii, filozofii, sztuki i mentalności, w których różnorodne odwołania do Oświecenia znalazły wyraz. |
Literatura: |
A. Lilti, L'heritage des Lumieres, Paris, EHESS-Gallimard-Seuil, 2019 J.-P. Rioux, J.-F. Sirinelli, Le temps des masses. Le XXe s. (Histoire culturelle de la France, t. IV), Paris, Seuil, 1998 F. Jarrige, Face au monstre mécanique. Une histoire des résistances à la technique, Paris, IMHO, 2009 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć słuchacze będą potrafili: – wymienić w kolejności wszystkie ustroje polityczne Francji od Rewolucji do współczesności, – scharakteryzować najważniejsze społeczne i kulturowe aspekty industrializacji Francji ostatnich dwóch stuleci, – scharakteryzować ewolucję Paryża od początku XIX w. Przedmiot realizuje w różnym stopniu następujące efekty kształcenia. W ich ramach student Instytutu Romanistyki: K_W04 zna i rozumie w zaawansowanym stopniu kierunki i metodologię badań nad językiem i literaturą, zwłaszcza w krajach francuskojęzycznego obszaru kulturowego, K_W05 zna i rozumie w zaawansowanym stopniu główne zagadnienia z zakresu literaturoznawstwa ogólnego, francuskiego i frankofońskiego, K_W12 zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości, możliwości praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy w działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, K_W14 zna i rozumie podstawowe zasady BHP, K_U01 potrafi stosować podczas planowania badań podstawowe koncepcje teoretyczne właściwe dla językoznawstwa i literaturoznawstwa ogólnego i francuskiego , K_K02 potrafi wykorzystywać w badaniach podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod i narzędzi badawczych oraz opracowywanie i prezentowanie wyników podczas przygotowywania własnych prac w zakresie językoznawstwa i literaturoznawstwa, K_U03 potrafi rozpoznawać, analizować i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura), stosując adekwatną terminologię oraz właściwe metody i narzędzia badawcze, K_U09 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł, K_K01 jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, K_K05 jest gotów do aktywnego uczestnictwa w kulturze francuskiej i frankofońskiej, korzystając z różnych form i i mediów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę. Przy wystawianiu ocen będą brane pod uwagę następujące elementy: – aktywna obecność na zajęciach (dopuszczalne 3 nieobecności, udział w dyskusji); – ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej na temat uzgodniony z prowadzącym; – pisemna praca zaliczeniowa w klasie na koniec semestru. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.