Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z + p : Między fantastyką, malarstwem i minimalizmem - oblicza francuskojęzycznej literatury belgijskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-1DZXW-KL-18
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z + p : Między fantastyką, malarstwem i minimalizmem - oblicza francuskojęzycznej literatury belgijskiej
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym)
Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym)
IIz/III Przedmioty obieralne - Konwersatoria literaturoznawcze
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone będą francuskojęzycznej literaturze belgijskiej i jej najbardziej charakterystycznym i oryginalnym aspektom. W pierwszej części zajęć Studenci poznają specyfikę głównych ruchów literackich końca XIX i początku XX wieku (naturalizmu, symbolizmu, nadrealizmu) , które doczekały się w Belgii innych niż we Francji odmian. W drugiej części semestru omówione zostaną charakterystyczne dla Belgii nurty: literatura fantastyczna, komiks oraz związki literatury i malarstwa. W trakcie ostatnich 2-3 zajęć przyjrzymy się zjawisku minimalizmu.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone będą francuskojęzycznej literaturze belgijskiej i jej najbardziej charakterystycznym i oryginalnym aspektom. Literatura ta, istniejąca od 1830 r., od początku swojego istnienia posługuje się różnymi strategiami, by odróżnić się od innych literatur francuskojęzycznych, a zwłaszcza od literatury francuskiej. W tym celu wykształciła ona inne niż we Francji odmiany głównych ruchów literackich końca XIX i początku XX wieku: naturalizmu, symbolizmu, nadrealizmu. Innym sposobem wyróżnienia się jest rozwijanie nurtu fantastycznego, komiksu czy też poszukiwanie nowych form wyrazu na styku literatury i sztuki. Wszystkie te zjawiska będą przedmiotem lektur, analiz i rozważań. Zajęcia zostaną podzielone na cztery bloki: 1 – zajęcia wprowadzające do problematyki literatury belgijskiej jako literatury frankofońskiej; 2 – zajęcia poświęcone naturalizmowi (Lemonnier), symbolizmowi (Rodenbach), nadrealizmowi (Nougé, Magritte, Dotremont); 3 – zajęcia poświęcone fantastyce (Hellens, Ray, Owen), komiksowi (Hergé, Comès,Schuiten/Peeters, Matthys, Goblet), związkom literatury i sztuki (Lemonnier/Claus, Michaux, Broodthaers). Ostatni blok zajęć poświęcimy literaturze najnowszej (Toussaint i minimalizm, Lamarche, Malinconi).

Literatura:

1. Belgique artistique et littéraire: une anthologie de langue française (1848-1914) (La), Textes réunis et présentés par Paul Aron, Bruxelles, Ed. Complexe, 1997.

2. Bizek-Tatara R., Quaghebeur M., Teklik J., Zbierska-Mościcka J., Belgiem być: fikcja i tożsamość we francuskojęzycznej literaturze Belgii (od końca XIX w. do początku XXI w.), Kraków, Universitas, 2017.

2. Denis B. , Klinkenberg J.-M., Littérature belge. Précis d’histoire sociale, Bxl, Labor, 2005.

3. Histoire de la littérature belge. 1830-2000. Ouvrage dirigé par J.-P. Bertrand, M. Biron, B. Denis et R. Grutman, Fayard, 2003.

4. Luc A.-F., Le naturalisme belge, Bruxelles, Labor, 1990.

5. Quaghebeur M., Balises pour l’histoire des lettres belges, avec un Postface important de Paul Aron, Bruxelles, Labor, 1998.

6. Sarlet C., Les écrivains d’art en Belgique. 1860-1914, Bruxelles, Labor, 1992

7. Zbierska-Mościcka J., Lieux de vie, lieux de sens. Le couple lieu/identité dans le roman belge contemporain, Frankfurt, Peter Lang, 2017.

Lista wybranych utworów literackich zostanie podana na początku zajęć.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć Student zna i rozumie:

- chronologię francuskojęzycznej literatury belgijskiej(XIX-XX w.)

- podstawowe procesy zachodzące w obszarach języka, literatury i kultury

- specyfikę naturalizmu, symbolizmu i nadrealizmu belgijskiego;

- główne cechy fantastyki i komiksu belgijskiego;

Po zakończeniu zajęć Student potrafi:

- scharakteryzować literaturę belgijską jako literaturę frankofońską;

- wyróżniać i opisywać poszczególne etapy rozwoju literatury belgijskiej od 1830 r. do dzisiaj;

- korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach;

- wykorzystać podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac z zakresu filologii romańskiej

- posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa

- rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura, sztuka) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod

- współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne do sytuacji rozwiązania

Metody i kryteria oceniania:

W semestrze letnim 2021/2022 w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego przewiduje się pracę stacjonarną lub zdalną na platformie Zoom /Google meet /Kampus

Testy będą przeprowadzane w trybie stacjonarnym i/lub zdalnym.

Wymagane zaplecze techniczne : dostęp do internetu, mikrofon i kamerka.

Zasady oceniania:

- wymagana jest obecność na zajęciach (kamera + dźwięk, jeżeli zajęcia będą odbywały się online); Student, który opuści zajęcia więcej niż 3 razy będzie proszony o zgłoszenie się na dyżur (ew. online) w celu omówienia treści zajęć, w czasie których był nieobecny;

- Studenci będą oceniani za swoją pracę na bieżąco; ocenie podlegać będą trzy typy aktywności: 1/ spontaniczny udział w dyskusjach w trakcie zajęć; 2/ wyznaczone przez nauczyciela krótkie prezentacje dotyczące bieżącej tematyki omawianej na zajęciach; 3/ 2 sprawdziany pisemne (tylko stacjonarnie); 4/ zaproponowane przez nauczyciela dodatkowe lektury teoretyczne (artykuły, rozdziały z książek) związane z tematyką zajęć; teksty te Student będzie mógł zaprezentować w trakcie dyżurów; lista dodatkowych tekstów teoretycznych (dla chętnych) przesłana zostanie Studentom w pierwszym tygodniu zajęć;

- praca pisemna

- semestr kończy się odpowiedzią ustną (w czasie sesji) obejmującą tematykę zajęć oraz lektury (lista przesłana zostanie w pierwszym tygodniu zajęć); jeżeli będzie możliwość przeprowadzenia testu pisemnego z tematyki zajęć stacjonarnie, wtedy odpowiedź ustna będzie dotyczyła wyłącznie lektur.

Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.

Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów.

Dyżur w semestrze letnim: wtorek 11.00-12.00

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)