Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z + p : Ludzie i zwierzęta w literaturze francuskiej XIX wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-1DZXW-KL-24
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z + p : Ludzie i zwierzęta w literaturze francuskiej XIX wieku
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym)
Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim od podstaw
Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym)
IIz/III Przedmioty obieralne - Konwersatoria literaturoznawcze
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone będą analizie przedstawień zwierząt we francuskiej poezji i prozie XIX wieku, relacji człowiek-zwierzę, antropomorfizacji zwierzęcia oraz zjawisku "zwierzęcości" postaci (zwłaszcza kobiety) w literaturze końca wieku.

Pełny opis:

Tematyka zajęć wpisuje się w popularne obecnie "animal studies" i podejmuje temat statusu i funkcji zwierzęcia oraz jego relacji z człowiekiem w literaturze francuskiej XIX wieku.

Począwszy od epoki romantyzmu, poezja XIX wieku chętnie nadaje zwierzętom funkcje metaforyczne i symboliczne - od wilka będącego metaforą ludzkiego losu u A. de Vigny, poprzez estetyczne opisy zwierząt w poezji parnasistowskiej aż do zwierzęcych symboli artysty obecnych w twórczości Baudelaire'a (albatros) i Mallarmégo (łabędź). Podczas zajęć zostaną omówione te najbardziej charakterystyczne zwierzęce obrazy poetyckie. Ewolucję postrzegania zwierząt przez literaturę odzwierciedli przegląd kilku motywów związanych z kotem, który ze stworzenia uznawanego za niebezpieczne czy wręcz demoniczne zaczyna fascynować jako tajemniczy i niezależny towarzysz poety.

Wraz z rozwojem literatury fantastycznej zostanie zasygnalizowana hybrydyczna postać zwierzęco-ludzkiego potwora obecnego w noweli "Lokis" P. Mérimée.

Twórczość Balzaka pozwoli na ukazanie licznych zwierzęcych metafor jako ilustracji analogii między "gatunkami społecznymi" i gatunkami zwierzęcymi ("Przedmowa" do "Komedii ludzkiej"). Analiza noweli Balzaka "Une passion dans le désert" pozwoli na ukazanie związku człowieka z dzikim zwierzęciem.

Podczas zajęć omówiona zostanie także kwestia przenikania się natury ludzi i zwierząt (instynkty zwierzęce) oraz literackiej zwierzęcości. Pisarze okresu naturalizmu i dekadencji wykorzystują obrazy zwierzęce, aby podkreślić zmysłowy charakter postaci kobiety, jej drapieżną naturę i niebezpieczną seksualność. Studenci będą mieli możliwość zaobserwować to zjawisko w wybranych tekstach/fragmentach tekstów Maupassanta, Zoli czy braci Goncourt.

Literatura:

"Animal(ité), Etudes dix-neuviémistes", A. Kaczmarek-Wiśniewska (ed.), Peter Lang, 2021.

C. F. Baker, , "L'animal dans la poesie du XIX siecle", Master's Theses, 1969.

E. Plas, "Le Sens des bêtes. Rhétoriques de l’anthropomorphisme au XIXe siècle", Paris, Classiques Garnier, 2021.

L'Animal du XIXe siècle, P. Petitier (dir.), Actes du colloque international, 2008.

Z. Varhalmi, "'Chaque face humaine a de la ressemblance avec un animal'. La biologie et la faune balzacienne", w: La perspective interdisciplinaire des études françaises et francophones", A. Kieliszczyk, E. Pilecka (dir.), Łask 2009, s. 377-383.

Wybór tekstów literackich (wierszy, nowel, fragmentów powieści) oraz artykułów naukowych.

Efekty uczenia się:

- student zna i rozumie kierunki estetyczne w literaturze XIX wieku, potrafi określić ich chronologię oraz powiązania istniejące pomiędzy nimi (K_W05)

- student zna i rozumie zasady analizy i interpretacji francuskich tekstów literackich z XIX wieku (K_W09)

- student zna i rozumie fakty historyczno-literackie i procesy zachodzące w literaturze francuskiej XIX wieku (K_W10)

- student potrafi przygotować wystąpienie ustne w języku francuskim na podstawie artykułu naukowego z zakresu animal studies (K_U05)

- student potrafi przygotować pracę pisemną na zadany temat na podstawie tekstów literackich oraz opracowań krytycznych na temat literatury francuskiej XIX wieku (K_U06)

- student potrafi komunikować się ustnie i pisemnie w języku francuskim na poziomie C1 (K_U07)

Metody i kryteria oceniania:

Obecność obowiązkowa (dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, jeśli Student ma więcej nieobecności- dodatkowa praca do wykonania), przygotowanie i aktywność na zajęciach, wystąpienia ustne (fakultatywnie); kolokwium pisemne, praca semestralna, ustne zaliczenie lektur (liczba pytań uzależniona od wyniku kolokwium).

Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)