Praktyczna nauka języka francuskiego - Przemiany społeczne w krajach obszaru francuskojęzycznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-2D1O-PNPS-050 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka francuskiego - Przemiany społeczne w krajach obszaru francuskojęzycznego |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 2 stopień 1 rok Przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest rozwijanie wszystkich kompetencji językowych przy jednoczesnym rozwijaniu wiedzy na tematy społeczno-kulturowe dotyczące krajów francuskojęzycznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy na temat przemian społecznych zachodzących współcześnie we Francji. Zdobywanie tej wiedzy jest zintegrowane z doskonaleniem umiejętności rozumienia i mówienia oraz poszerzanie słownictwa, częściowo nawet specjalistycznego w zakresie omawianych zagadnień, aby osiągnąć skuteczną i swobodną, a zarazem poprawną i adekwatną do sytuacji komunikację na poziomie zaawansowanym. |
Pełny opis: |
Nauka obejmuje przede wszystkim rozwijanie umiejętności rozumienia i mówienia oraz wzbogacanie słownictwa dotyczącego wybranych zagadnień: - zmiany dotyczące roli kobiety w społeczeństwie francuskim; - zagadnienia związane z imigracją; - laickość; - demokracja uczestnicząca; - zmiany językowe świadczące o przemianach społecznych. |
Literatura: |
- prasa francuskojęzyczna - zasoby internetowe - wybór tekstów na poziomie C1-C2 - "L'Atlas des Utopies", Edition 2017 - Barlow J., Nadeau J.-B.,(2006) "Le français, quelle histoire !", Editions SW Télémaque, - Barlow J., Nadeau J.-B. (2005) "Pas si fous, ces Français !", Seuil |
Efekty uczenia się: |
Studenci IR: WIEDZA: Po zakończeniu tego modułu, student zna i rozumie: - w pogłębionym stopniu funkcje języka oraz społeczne i kulturowe aspekty jego użycia w zróżnicowanych, także nietypowych sytuacjach komunikacyjnych, w tym w komunikacji międzykulturowej K_W07 - w pogłębionym stopniu zagadnienia gramatyczne, ortograficzne, leksykalne, semantyczne, fonologiczne i stylistyczne w zakresie języka francuskiego K_W08 - w pogłębionym stopniu szczegółowe zasady analizy i interpretacji tekstów należących do różnych stylów funkcjonalnych języka francuskiego K_W09 - w pogłębionym stopniu wybrane szczegółowe fakty, procesy i zjawiska z zakresu historii i kultury krajów francuskojęzycznego obszaru kulturowego K_W10 UMIEJĘTNOŚCI: Po zakończeniu tego modułu, student potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i planować własne uczenie się, ukierunkowywać innych w tym zakresie oraz rozwijać złożone umiejętności, korzystając z różnych źródeł K_U03 - pracować w grupie, kierować pracą zespołu, także w kontekście różnokulturowym, stawiając czoła sytuacjom nietypowym, i rozwiązywać konflikty K_U04 - rozpoznawać, analizować w pogłębionym stopniu i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura), stosując adekwatną i złożoną terminologię oraz właściwe metody i techniki badawcze K_U05 - przedstawiać własne poglądy, odwołując się do różnych źródeł i złożonych ujęć teoretycznych, oraz argumentować w pogłębionym stopniu przyjęty punkt widzenia K_U06 - komunikować się ustnie i pisemnie w zakresie języka francuskiego poziomie C2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego K_U09 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Po zakończeniu tego modułu, student jest gotów do: - krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, jak również dokonywania modyfikacji i korekt postaw i zachowań K_K01 - otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych i rozumienia ich etycznego wymiaru K_K03 - aktywnego uczestnictwa w kulturze francuskiej i frankofońskiej, korzystając w pogłębiony sposób z różnych form i i mediów K_K06 - przestrzegania zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego K_K07 Studenci Studiów Kanadyjskich: PPo ukończeniu zajęć, student zna i rozumie: - w pogłębionym stopniu zagadnienia gramatyczne, ortograficzne, leksykalne, semantyczne, fonologiczne i stylistyczne w zakresie języka francuskiego (K_W08) - w pogłębionym stopniu szczegółowe zasady analizy i interpretacji tekstów należących do różnych stylów funkcjonalnych języka francuskiego (K_W09) - w pogłębionym stopniu wybrane szczegółowe fakty, procesy i zjawiska z zakresu historii i kultury krajów francuskojęzycznego obszaru kulturowego (K_W10) Student potrafi: - rozpoznawać, analizować w pogłębionym stopniu i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura), stosując adekwatną i złożoną terminologię oraz właściwe metody i techniki badawcze (K_U05) - przedstawiać własne poglądy, odwołując się do różnych źródeł i złożonych ujęć teoretycznych, oraz argumentować w pogłębionym stopniu przyjęty punkt widzenia (K_U06) - planować i przygotowywać wystąpienia ustne w języku francuskim i polskim, odwołując się do złożonych ujęć teoretycznych właściwych dla językoznawstwa i literaturoznawstwa (K_U08) - stosować złożone techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa (K_U13) Student jest gotów do: - otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych i rozumienia ich etycznego wymiaru (K_K03) - aktywnego uczestnictwa w kulturze francuskiej i frankofońskiej, korzystając w pogłębiony sposób z różnych form i i mediów (K_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest: - uzyskanie pozytywnej oceny z planowanych 2 kolokwiów odbywających się w czasie tygodni stacjonarnych, - przygotowanie krótkiego wystąpienia na ustalony temat i zainicjowanie dyskusji; - samodzielna praca w ramach przygotowania do zajęć (lektura tekstów i słuchanie nagrań); - aktywnych udział w zajęciach. - przynajmniej jedna praca pisemna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Pascale Peeters, Alessia Vignoli | |
Prowadzący grup: | Pascale Peeters, Alessia Vignoli | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy na temat przemian społecznych zachodzących współcześnie we Francji. Zdobywanie tej wiedzy jest zintegrowane z doskonaleniem umiejętności rozumienia i mówienia oraz poszerzanie słownictwa, częściowo nawet specjalistycznego w zakresie omawianych zagadnień, aby osiągnąć skuteczną i swobodną, a zarazem poprawną i adekwatną do sytuacji komunikację na poziomie zaawansowanym. |
|
Pełny opis: |
Nauka obejmuje przede wszystkim rozwijanie umiejętności rozumienia i mówienia oraz wzbogacanie słownictwa dotyczącego wybranych zagadnień: - zmiany dotyczące roli kobiety w społeczeństwie francuskim; - zagadnienia związane z imigracją; - laickość; - demokracja uczestnicząca; - zmiany językowe świadczące o przemianach społecznych. |
|
Literatura: |
- prasa francuskojęzyczna - zasoby internetowe - wybór tekstów na poziomie C1-C2 - Edmiston W., Duménil A., "La France contemporaine", University of South Carolina - Vigreux J., "Croissance et contestation", tome 9, 1958-1981, Points - Bantigny L., "La France à l'heure du monde", tome 10, De 1981 à nos jours, Points - Barlow J., Nadeau J.-B.,(2006) "Le français, quelle histoire !", Editions SW Télémaque - Barlow J., Nadeau J.-B. (2005) "Pas si fous, ces Français !", Seuil |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.