Praktyczna nauka języka francuskiego - Przemiany społeczne w krajach obszaru francuskojęzycznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-2D1O-PNPS-050 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka francuskiego - Przemiany społeczne w krajach obszaru francuskojęzycznego |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 2 stopień 1 rok Przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest rozwijanie wszystkich kompetencji językowych przy jednoczesnym rozwijaniu wiedzy na tematy społeczno-kulturowe dotyczące krajów francuskojęzycznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy na temat przemian społecznych zachodzących współcześnie we Francji. Zdobywanie tej wiedzy jest zintegrowane z doskonaleniem umiejętności rozumienia i mówienia oraz poszerzanie słownictwa, częściowo nawet specjalistycznego w zakresie omawianych zagadnień, aby osiągnąć skuteczną i swobodną, a zarazem poprawną i adekwatną do sytuacji komunikację na poziomie zaawansowanym. |
Pełny opis: |
Nauka obejmuje przede wszystkim rozwijanie umiejętności rozumienia i mówienia oraz wzbogacanie słownictwa dotyczącego wybranych zagadnień: - zmiany dotyczące roli kobiety w społeczeństwie francuskim; - zagadnienia związane z imigracją; - laickość; - demokracja uczestnicząca; - zmiany językowe świadczące o przemianach społecznych. |
Literatura: |
- prasa francuskojęzyczna - zasoby internetowe - wybór tekstów na poziomie C1-C2 - "L'Atlas des Utopies", Edition 2017 - Barlow J., Nadeau J.-B.,(2006) "Le français, quelle histoire !", Editions SW Télémaque, - Barlow J., Nadeau J.-B. (2005) "Pas si fous, ces Français !", Seuil |
Efekty uczenia się: |
Studenci IR: Po ukończeniu zajęć, student: - ma usystematyzowaną wiedzę morfosyntaktyczną, ortograficzną, semantyczną, fonologiczną i stylistyczną w zakresie języka francuskiego K_W10 - zna podstawowe zasady analizy i interpretacji tekstów należących do różnych stylów funkcjonalnych języka francuskiego i innych języków romańskich K_W11 - ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych K_W12 - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków K_U06 - potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu filologii romańskiej w języku polskim i francuskim K_U07 - posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku francuskim i polskim, przedstawiających zagadnienia szczegółowe, z wykorzystaniem różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych K_U09 - posiada kompetencję językową czynną i bierną w zakresie języka francuskiego na poziomie C1 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego w mowie i w piśmie K_U10 - potrafi poprawnie tłumaczyć terminy należące do wybranych specjalistycznych odmian języka francuskiego K_U11 - umie współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne do sytuacji rozwiązania K_K02 - potrafi dokonać wzajemnej ewaluacji z poszanowaniem godności i uczuć członków grupy K_K03 - potrafi przyjąć postawę otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych oraz posiada umiejętność komunikacji w środowisku wielokulturowym K_K04 - potrafi aktywnie włączyć się w uczestnictwo w kulturze francuskiej i frankofońskiej, korzystając z różnych mediów i form, jest ambasadorem kultury francuskiej w Polsce i polskiej we Francji K_K08 - interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w życiu kulturalnym Europy K_K09 - ma pogłębioną wiedzę dotyczącą funkcji języka w komunikacji społecznej i międzykulturowej - ma pogłębioną wiedzę morfosyntaktyczną, ortograficzną, semantyczną, fonologiczną i stylistyczną w zakresie języka francuskiego - zna francuskie słownictwo specjalistyczne z zakresu różnych dziedzin - zna szczegółowe zasady analizy i interpretacji tekstów należących do różnych stylów języka francuskiego - ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kulturalnych i zjawiskach w kulturze francuskiej i frankofońskiej - ma pogłębioną wiedzę na temat życia politycznego, społecznego i gospodarczego współczesnej Francji - potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy. Swobodnie posługuje się różnorodnymi źródłami leksykograficznymi i gramatycznymi. - posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie niezbędnym do udziału w naukowej dyskusji i przygotowania własnych prac naukowych - potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury (język, literatura, sztuka) z zastosowaniem oryginalnych i nowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań - posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury, na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia, oraz umiejętność prezentacji tych opinii w różnych formach i mediach - posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i francuskim z zakresu problematyki romanistycznej - posiada kompetencję językową czynną i bierną w zakresie języka francuskiego w mowie i w piśmie na poziomie C1 ESOKJ. Studenci Studiów Kanadyjskich: Po ukończeniu zajęć, student zna i rozumie: - na poziomie rozszerzonym zagadnienia morfosyntaktyczne, ortograficzne, semantyczne, fonologiczne i stylistyczne w zakresie języka francuskiego (K_W08) Student potrafi: - wykorzystywać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z zastosowaniem terminologii specjalistycznej (K_U05) - w stopniu pogłębionym wykorzystywać we własnej pracy badawczej wnioski płynące z analizy tekstów literackich oraz tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego (K_U06) - argumentować w języku francuskim z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów (K_U08); - przygotowywać wystąpienia ustne, w tym o złożonej strukturze, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych (K_U13); - posługiwać się językiem francuskim na poziomie C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U14) Student jest gotów do: - współpracy w grupie, rozwiązywania problemów w dyskusji i inicjowania stosownych do sytuacji rozwiązań (K_K10) |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest: - uzyskanie pozytywnej oceny z planowanych 2 kolokwiów odbywających się w czasie tygodni stacjonarnych, - przygotowanie krótkiego wystąpienia na ustalony temat i zainicjowanie dyskusji; - samodzielna praca w ramach przygotowania do zajęć (lektura tekstów i słuchanie nagrań); - aktywnych udział w zajęciach. - przynajmniej jedna praca pisemna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Pascale Peeters, Lucas Skurczyński | |
Prowadzący grup: | Pascale Peeters, Lucas Skurczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Pascale Peeters, Alessia Vignoli | |
Prowadzący grup: | Pascale Peeters, Alessia Vignoli | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy na temat przemian społecznych zachodzących współcześnie we Francji. Zdobywanie tej wiedzy jest zintegrowane z doskonaleniem umiejętności rozumienia i mówienia oraz poszerzanie słownictwa, częściowo nawet specjalistycznego w zakresie omawianych zagadnień, aby osiągnąć skuteczną i swobodną, a zarazem poprawną i adekwatną do sytuacji komunikację na poziomie zaawansowanym. |
|
Pełny opis: |
Nauka obejmuje przede wszystkim rozwijanie umiejętności rozumienia i mówienia oraz wzbogacanie słownictwa dotyczącego wybranych zagadnień: - zmiany dotyczące roli kobiety w społeczeństwie francuskim; - zagadnienia związane z imigracją; - laickość; - demokracja uczestnicząca; - zmiany językowe świadczące o przemianach społecznych. |
|
Literatura: |
- prasa francuskojęzyczna - zasoby internetowe - wybór tekstów na poziomie C1-C2 - Edmiston W., Duménil A., "La France contemporaine", University of South Carolina - Vigreux J., "Croissance et contestation", tome 9, 1958-1981, Points - Bantigny L., "La France à l'heure du monde", tome 10, De 1981 à nos jours, Points - Barlow J., Nadeau J.-B.,(2006) "Le français, quelle histoire !", Editions SW Télémaque - Barlow J., Nadeau J.-B. (2005) "Pas si fous, ces Français !", Seuil |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.