Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MET: Praktyki zawodowe dydaktyczne 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-2D2O-MET-PZD
Kod Erasmus / ISCED: 09.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: MET: Praktyki zawodowe dydaktyczne 2
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych
Przedmioty metodyczne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Skrócony opis:

Praktyki dydaktyczne 2 obejmują 60 godzin praktyk w szkole ponadpodstawowej. W ramach tych praktyk studenci mają możliwość zapoznania się z praktycznymi aspektami nauczania języka francuskiego młodzieży oraz specyfiką zawodu nauczyciela.

Praktyki dydaktyczne 2 przebiegają oraz są rozliczane według szczegółowego regulaminu dostępnego na stronie Instytutu Romanistyki.

Pełny opis:

Głównym celem praktyk jest praktyczne przygotowanie studentów do podjęcia pracy nauczyciela języka obcego w szkole ponadpodstawowej poprzez zdobycie wiadomości i umiejętności zawodowych, kształcenie odpowiedzialności zawodowej za własny rozwój oraz przestrzeganie zasad etyki zawodowej.

W ramach praktyk dydaktycznych 2 student ma możliwość zapoznania się ze strukturą organizacyjną i pracą dydaktyczną w szkole ponadpodstawowej. Weryfikuje wiedzę teoretyczną i łączy ją z działaniem praktycznym przebiegającym w różnych warunkach i ulegającym stałym modyfikacjom. Praktyki dydaktyczne 2 umożliwiają kształtowanie zainteresowań i postaw zawodowych studentów jak również wykorzystanie doświadczeń i umiejętności pedagogicznych opiekuna praktyk celem podniesienia stopnia przygotowania zawodowego studentów, kształtują kompetencje i postawy twórcze studentów.

Zalecany rozkład godzin:

o 10 godzin przeznacza się na obserwacje lekcji języka francuskiego

o 10 godzin przeznacza się na pracę własną studenta (przygotowanie materiałów do zajęć, konspektów lekcji, konsultacje z opiekunem praktyk, opracowanie Dziennika praktyk, w tym prowadzenie dzienniczka uczenia się)

o 10 godzin przeznacza się na udział studenta w zajęciach poza dydaktycznych w szkole (zebrania z rodzicami, rada pedagogiczna, dyżury itp.)

o 30 godzin przeznacza się na prowadzenie lekcji języka francuskiego.

Literatura:

Komorowska, H. (2002). Umiejętność obserwacji i autoobserwacji. [w:] H. Komorowska, D. Obidniak. Stopień po stopniu. Rozwój zawodowy nauczyciela języków obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: 15–23.

Kulińska A. (2011). Proces uczenia się przyszłych nauczycieli. [w:] H. Komorowska (red.). Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf: 226-236.

Szymankiewicz K. (2017), Przyszli nauczyciele języków obcych na drodze budowania kompetencji zawodowej. Refleksja – Uczenie się – Rozwój. Warszawa – Lublin: Instytut Romanistyki – Werset.

Vacher Y. (2015), Construire une pratique réflexive. Comprendre et agir. Louvain-La-Neuve : De Boeck Supérieur.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W15: zna i rozumie pojęcia oraz zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytoczeniem cudzych wypowiedzi

Umiejętności:

K_U01: potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach

K_U04: potrafi wykorzystać różne ujęcia teoretyczne, paradygmaty badawcze i pojęcia właściwe dla językoznawstwa i literaturoznawstwa, również w nietypowych sytuacjach profesjonalnych

Kompetencje społeczne:

K_K06: prawidłowo identyfikuje problemy i podejmuje decyzje związane z wykonywanym zawodem

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia praktyk są następujące:

1. dostarczenie zaświadczenia ze szkoły o odbyciu wymaganej liczby godzin obserwacji i lekcji;

2. stały kontakt z opiekunem praktyk w Instytucie Romanistyki UW

3. ocena nauczyciela – opiekuna praktyk;

4. dostarczenie Dziennika praktyk

5. ocena Dziennika praktyk przez opiekuna praktyk ze strony Instytutu Romanistyki.

Na zaliczenie z praktyk składają się: ocena lekcji pokazowej (lub ocena nauczyciela) (100 p. – w tym ocena prowadzenia lekcji 84 p. i ocena opanowania języka francuskiego 16 p.) oraz ocena Dziennika praktyk (150 p., w tym Dzienniczek uczenia się podczas praktyk zawodowych dydaktycznych / 60 p; Scenariusze przeprowadzonych przez studenta lekcji języka francuskiego / 50 p; Wnioski z rozmowy pohospitacyjnej / 20 p ; Autorefleksja po odbytych praktykach pedagogicznych / 20 p).

• Aby uzyskać zaliczenie praktyk, należy zdobyć 60% punktów. Żaden składnik oceny nie może zostać pominięty.

• Kryteria oceny Dziennika praktyk to zgodność z wymogami formalnymi (liczba przeprowadzonych obserwacji, własnych lekcji, kompletność wszystkich elementów – kart refleksji, podsumowania, rozmowy z nauczycielem), refleksyjność, poprawność metodyczna i językowa scenariuszy zajęć, umiejętność doboru materiałów dydaktycznych, poprawność redakcyjna i estetyczność opracowania.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki pedagogiczne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystyna Szymankiewicz
Prowadzący grup: Krystyna Szymankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie lub ocena
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)