Seminarium magisterskie - Psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania procesu uczenia się i nauczania j.ob.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-2D2W-SM-018 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie - Psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania procesu uczenia się i nauczania j.ob. |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 2 stopień 2 rok |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Założenia (opisowo): | Seminarium ma na celu uwrażliwienie studentów wybierających dydaktykę języków obcych jako dyscyplinę swoich badań akademickich na potrzebę wielopłaszczyznowej analizy kontekstu kulturowego, społecznego i psychologicznego nauki języków obcych. |
Skrócony opis: |
Seminarium jest skierowane do osób, które są zainteresowane związkami dydaktyki – w szczególności dydaktyki języków obcych – z dyscyplinami psychologicznymi i społecznymi. Jednym z głównych celów seminarium jest jest przygotowanie studentów do analizowania i prowadzenia badań na temat wpływu czynników kulturowych, społecznych i/lub psychologicznych na naukę języków obcych. W ramach przygotowania pracy magisterskiej studenci zapoznają się z podstawowymi metodami, technikami i narzędziami badawczymi stosowanymi w glottodydaktyce oraz przeprowadzą badanie. |
Pełny opis: |
Przedmiotem analizy będą między innymi następujące zagadnienia: - czynniki kulturowe wpływające na naukę języków obcych: status języka w regionie, konotacje przypisane różnym językom obcym, model nauczania/uczenia się dominujący w danej kulturze itd., - czynniki społeczne wpływające na naukę języków obcych: wpływ środowiska na preferencje poznawcze, mobilność społeczna itd., - czynniki psychologiczne wpływające na naukę języków obcych: osobowość, blokady psychologiczne, rola przekonań itd., - zagadnienia związane z metodologią badań glottodydaktycznych: definiowanie obszaru badawczego, formułowanie problemu badawczego, celowość/brak celowości i zasady formułowania hipotezy badawczej, określanie zmiennych i ich wskaźników, świadomość istnienia i określanie roli zmiennych pośredniczących (interweniujących), zasady dotyczące stosowania różnych metod i technik badawczych (obserwacja, wywiad, ankieta, socjometria). Szczegółowa tematyka zajęć będzie również zależeć od naukowych zainteresowań magistrantów. |
Literatura: |
- Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., Metodologia badań glottodydaktycznych, Avalon, 2010. - Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków: Ofic. Wyd. IMPULS, 2009. - Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków: Ofic. Wyd. IMPULS, 2009 - Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe? Metodologia praktyczna, Warszawa: WSiP, 2000. - Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008. |
Efekty uczenia się: |
Część merytoryczna Student: - pozna specyfikę wybranych zagadnień kulturowych, społecznych i psychologicznych, które wpływają na naukę języków obcych, - będzie rozumieć związki między interpretacjami tych zagadnień w różnych dyscyplinach naukowych oraz implikacje dydaktyczne podejścia interdyscyplinarnego, - będzie diagnozować wybrane problemy o charakterze psychospołecznym w procesie dydaktycznym, - będzie dostrzegać oraz formułować problemy społeczne, psychologiczne, psychospołeczne i etyczno-moralne związane z przebiegiem procesu dydaktycznego Część badawcza Student: - pozna ogólne uwarunkowania badań w tzw. naukach humanistycznych i naukach ścisłych , - będzie umiał wyjaśnić specyfikę badań jakościowych i ilościowych (oraz podejścia pluralistycznego) oraz uargumentować wybór danego podejścia badawczego, - pozna podstawową terminologię z zakresu metodologii badań glottodydaktycznych, - pozna podstawowe metody i techniki badawcze stosowane w glottodydaktyce, - rozwinie umiejętność krytycznej refleksji na temat problemów związanych z prowadzeniem badań w glottodydaktyce, - będzie umiał zaplanować prosty proces badawczy, - będzie umiał definiować obszar badawczy, formułować problem badawczy oraz – jeśli jest to konieczne – postawić hipotezę badawczą, - w prowadzonym badaniu będzie umiał określić zmienne i ich wskaźniki, a także uwzględnić oddziaływanie wybranych zmiennych pośredniczących, - będzie umiał przeprowadzić proste badanie za pomocą metod i technik omawianych podczas zajęć, - będzie umiał dokonać analizy zebranych danych, opisać je oraz zinterpretować, - będzie umiał ocenić jakość i przydatność różnych badań prowadzonych w glottodydaktyce, - zrozumie społeczną rolę badań prowadzonych w dydaktyce i popularyzowania ich wyników z punktu widzenia optymalnego funkcjonowania społeczeństwa (weryfikacja badań, pokonywanie stereotypów za pomocą popularyzowania wyników, dochodzenie do optymalnych rozwiązań w działalności dydaktycznej), • zrozumie konieczność rzetelności, trafności i obiektywności badań, • będzie świadomy etycznego wymiaru badań. |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywny i regularny udział w zajęciach, przedstawienie konspektu pracy magisterskiej w drugim semestrze (I rok), przygotowanie pracy magisterskiej w czwartym semestrze (II rok) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.