Seminarium tematyczne: Belgia wczoraj i dziś : punkt widzenia interdyscyplinarny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-2DXW-ST-42 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium tematyczne: Belgia wczoraj i dziś : punkt widzenia interdyscyplinarny |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 2 stopień 1 rok Plan 2 stopień 2 rok Przedmioty obieralne - Seminarium tematyczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w rzeczywistość belgijską poprzez poznanie wiedzy o historii, geografii, aktualnym systemie politycznym, ale również o partykularyzmach leksykalnych i zwyczajach gastronomicznych Belgów, nie zapominając także o różnych formach sztuki, zwłaszcza malarstwie i literaturze. Oprócz okazji do poczucia « smaku Belgii », konwersatorium dostarczy studentom zagadnień do dalszej refleksji oraz solidnej bazy materiałów źródłowych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w rzeczywistość belgijską poprzez poznanie wiedzy o historii, geografii, aktualnym systemie politycznym, ale również o partykularyzmach leksykalnych i zwyczajach gastronomicznych Belgów, nie zapominając także o różnych formach sztuki, zwłaszcza malarstwie i literaturze. Oprócz okazji do poczucia « smaku Belgii », konwersatorium dostarczy studentom zagadnień do dalszej refleksji oraz solidnej bazy materiałów źródłowych. Program zajęć obejmuje: • Belgia w pytaniach – określenie stanu wiedzy studentów na temat Belgii na podstawie kluczowych słów kojarzących się z Belgią (kryzys polityczny, czekolada, piwo, Magritte, Simenon, komiks, liczebniki, niektóre miasta, frytki i majonez, film „Jeszcze dalej niż północ”, Jacques Sternberg, Dominique Rolin, król Philippe itd.) • Przegląd historii Belgii – od cywilizacji Celtów po uzyskanie niepodległości w 1830 r.; portrety ośmiu królów Belgii. • Geografia: ogólne informacje dotyczące położenia, powierzchni, ukształtowania terenu, gęstości zaludnienia Belgii; referaty studentów przedstawiające miasta Belgii. • System polityczny – w ujęciu historycznym i obecnie (konstytucja, system federacyjny, regiony, Bruksela). • Partykularyzmy leksykalne w sferze frankofonii i belgicyzmy • Specjały kuchni belgijskiej (jako cd. partykularyzmów leksykalnych) • Spotkanie z malarstwem belgijskim – wybór portretów wielkich artystów od XV do XII wieku (malarstwo flamandzkie, Bosch i Breugel w XVI w., Rubens i van Dyck w XVII w.) oraz wybrani malarze XIX i XX w. (Félicien Rops, Fernand Khnopff, James Ensor, Paul Delvaux, René Magritte, Christian Dotremont et Pierre Alechinsky). • Przegląd literatury belgijskiej – obowiązkowa lektura jednego dzieła literatury belgijskiej; główne nurty literackie (naturalizm, symbolizm, surrealizm, fantastyka, science-fiction i kryminał); lektura licznych fragmentów. • Świat komiksu – od Tintina do komiksów współczesnych; freski i postaci z komiksów na ulicach Brukseli, Belgijskie Centrum Komiksu. |
Literatura: |
- « La Belgique pour débutants », A. Gerlache, J. Vande Lanotte, M. Uyttendaele, S. Bracke, G. Goedertier, La Charte. - « La Belgique. Des tribus gauloises à l’État fédéral », D. Galloy, Fr. Hayt, De Boeck. - « La Belgique depuis la Seconde Guerre mondiale », X. Mabille, CRISP. - « L’espace Wallonie-Bruxelles : voyage au bout de la Belgique – regards francophones sur le fédéralisme belge », B. Bayenet, H. Capron, Ph. Liégeois, De Boeck. - « La Belgique, présentation géographique », Société royale belge de Géographie, www.srbg.be - « Découverte de la Belgique francophone », Cahier pédagogique élaboré dans le cadre des classes francophones de Silésie, Bibliothèque francophone. - « La Dynamique du français à travers l’espace francophone », Cl. Poirier, in Revue de Linguistique romane, tome 69, Société de Linguistique romane. - « Francophonie et variété des français », A. Thibault, disponible sur http://andre.thibault.pagesperso-orange.fr/ FrancophLicenceSemaine3.pdf. - « Visages du français. Variétés lexicales de l’espace francophone », A. Clas, B. Ouoba, AUPELF. - « Dictionnaire de belgicismes », G. Lebouc, éditions Racine. - « Dictionnaire des belgicismes », M. Francard, G. Géron, R. Wilmet, A. Wirth, Duculot. - « Entendons-nous. Recueil de documents authentiques », FLE, Didier Hatier. - « Le Dictionnaire des peintres belges du XIVe siècle à nos jours depuis les premiers maîtres des anciens Pays-Bas méridionaux et de la principauté de Liège jusqu’aux artistes contemporains », La Renaissance du Livre, De Boeck-Wesmael. - « Eloge de l’individu, Essai sur la peinture flamande de la Renaissance », T. Todorov, Essai (poche). - « Littérature belge de Langue française » M. Joiret et M.-A. Bernard, Didier Hatier. - « Belgijskie historie tożsamości » (Histoires belges de l’identité), J. Zbierska-Mościcka, article publié dans le double numéro de « Literatura na świecie » consacré entièrement à la Belgique. - « Manuel et anthologie de littérature belge à l’usage des classes terminales de l’enseignement secondaire », P. Aron et Fr. Chatelain, Le Cri |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć, student: • ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych, a w szczególności filologii, w systemie nauk oraz o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01) • ma pogłębioną wiedzę o procesach zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury (K_W04) • potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U01) • potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury (język, literatura, sztuka) z zastosowaniem oryginalnych i nowych metod, w tym stosować podejścia hybrydowe (K_U05) • posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów i poglądów własnych, formułowania wniosków oraz ich syntetycznego ujmowania (K_U06) • umie zaprojektować wieloskładnikową pracę pisemną, w tym pracę magisterską, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych (K_U08) • stosuje zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytoczeniem cudzych wypowiedzi (K_U15) • potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania (K_K05) • interesuje się współczesnymi zjawiskami i procesami zachodzącymi w życiu kulturalnym Europy (K_K09) • ma pogłębioną wiedzę z zakresu kultury Francji i krajów francuskojęzycznych • ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kulturalnych i zjawiskach w kulturze francuskiej i frankofońskiej • posiada umiejętność korzystania z różnych źródeł i sposobów (w tym nowoczesnych technologii) w wyszukiwaniu, analizowaniu, selekcjonowaniu i ocenianiu informacji dotyczących Belgii • potrafi przyjąć postawę otwartości wobec różnic kulturowych oraz posiada umiejętność komunikacji w środowisku wielokulturowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: aktywny udział w dyskusjach dotyczących omawianych zagadnień, krótkie prezentacje ustne. Pisemny test końcowy na stopień. W sem. zimowym 2021/2022 w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego przewiduje się pracę stacjonarną lub zdalną na platformie zoom.us. Testy będą przeprowadzane w trybie stacjonarnym i/lub zdalnym. Wymagane zaplecze techniczne : dostęp do internetu, mikrofon i kamerka obowiązkowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.