Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład monograficzny – Wprowadzenie do francuskiej kultury popularnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-2DXW-WM-IR-002
Kod Erasmus / ISCED: 09.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wykład monograficzny – Wprowadzenie do francuskiej kultury popularnej
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Plan 2 stopień 1 rok
Plan 2 stopień 2 rok
Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych
Przedmioty obieralne - Wykład monograficzny
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
monograficzne

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Wykład monograficzny - Wprowadzenie do francuskiej kultury popularnej proponuje przedstawienie podstawowych informacji dotyczących francuskiej kultury popularnej od połowy XIX wieku do czasów współczesnych.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu wprowadzenie do francuskiej kultury popularnej od połowy XIX wieku do czasów współczesnych. Będą miały formę wykładu monograficznego, podczas którego wprowadzone zostaną podstawowe pojęcia, zjawiska i postaci związane z francuską kulturą popularną.

Zagadnienie będzie podzielone tematycznie. Każdy temat zostanie przedstawiony w ujęciu historycznym, z wyróżnieniem najważniejszych aspektów aż do współczesności. Do wybranych zagadnień prowadzący będzie proponował słuchaczom dodatkowe materiały do przeczytania.

Przewidziano w szczególności następujące zagadnienia:

Prasa

Literatura popularna

Radio

Telewizja

Reklama

Film

Komiks

Zakres tematyczny zajęć sprawia, że słuchacze poznają szerokie spektrum zagadnień i zjawisk właściwych dla francuskiej kultury popularnej, czyli tematu bardzo mało znanego nie tylko w Polsce. Słuchacze poznają również wpływ francuskiej kultury popularnej na rozwój form i gatunków właściwych dla tej kultury poza granicami Francji.

Informacja o zajęciach w formie zdalnej:

W przypadku, gdy zajęcia będą realizowanie w formie zdalnej, dominującą formą kształcenia będzie wykład, który w zależności od okoliczności i możliwości technicznych będzie realizowany synchronicznie (czyli w czasie rzeczywistym, w godzinach zajęć) lub asynchronicznie (w postaci wykładu wideo zamieszczonego na platformie kampus.uw.edu.pl).

Literatura:

Literatura przedstawiona poniżej zawiera materiały, na podstawie których kurs został przygotowany. Nie jest literaturą obowiązkową. Do zaliczenia potrzebna jest znajomość materiałów wskazanych lub udostępnionych przez wykładowcę.

Armelle Oger, C'était comme ça en France... 1945-1975. Les trente glorieuses, Grund, 2013

Armelle Oger, C'était comme ça en France... dans les années 1980, Grund, 2014

Christian Delporte et al., Dictionnaire d'histoire culturelle de la France contemporaine, PUF, 2010

Dominic Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Zysk i S-ka, 1998

Dominique Kalifa, La culture de masse en France 1860-1930, La Decouverte, 2001

Gérard Mermet Francoscopie 2013, Larousse, 2012

Hugh Dauncey, French Popular Culture. An Introduction, Arnold, 2003

Jacek Kowalski, Anna i Mirosław Loba, Jan Prokop, Dzieje kultury francuskiej, PWN, Warszawa, 2007

Jacques Cantier, Histoire culturelle de la France au XXe siècle, Ellipses, Paris, 2011

Jean-François Sirinelli, Génération sans pareille. Les baby-boomers de 1945 à nos jours, Tallandier, Paris, 2016

Jean-François Sirinelli, La Culture de masse : En France de la Belle Epoque à aujourd'hui, Fayard, 2002

Jill Forbes, Michael Kelly (eds.), French Cultural Studies. An Introduction, Oxford University Press, 1955

Nicholas Hewitt (ed.), The Cambridge Companion to Modern French Culture, Cambridge University Press, 2003

Pascale Goetschel, Emmanuelle Loyer, Histoire culturelle de la France. De la belle époque à nos jours, Armand Colin, 2014

Pierre L. Horn, Handbook of French Popular Culture, Greenwood Press, 1991

Pierre Nora, Les Lieux de mémoire, Gallimard (Bibliothèque illustrée des histoires), Paris, 3 tomes : t. 1 La République (1 vol., 1984), t. 2 La Nation (3 vol., 1986), t. 3 Les France (3 vol., 1992)

Robert Jouanny (ed.), Dictionnaire culturel de la France au XXe siècle, Belin, Paris, 2008

Efekty uczenia się:

Po pomyślnym ukończeniu zajęć słuchacze będą potrafili:

- wyjaśnić terminy kultura popularna, kultura masowa, kultura elitarna, z podaniem przykładów

- wymienić najważniejsze zmiany w historii każdego z omawianych tematów

- podać najważniejsze nazwiska i instytucje omawiane podczas zajęć

- przedstawić krótką charakterystykę każdego z zagadnień

- krótko scharakteryzować sytuację aktualną w omawianych dziedzinach

W zakresie ograniczonym do zagadnień właściwych dla przedstawianego tematu przedmiot realizuje następujące efekty uczenia się z programu studiów kierunku filologia romańska: K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W09, K_U03, K_U05, K_K03

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową (zaliczenie semestru) składają się następujące elementy:

- obecność na zajęciach. Dopuszczalne są 4 nieobecności, bez względu na to, czy są usprawiedliwione czy nie. Na wykładach zdalnych synchronicznych obecność też może być sprawdzana. W przypadku wykładów asynchronicznych za obecność uważa się obejrzenie wykładu wideo zamieszczonego na platformie.

- wynik testów w sali - pierwszym z nich będzie test połówkowy, obejmujący materiał z połowy zajęć, drugim będzie test semestralny, obejmujący swym zakresem wszystkie tematy zrealizowane od początku do końca semestru.

W przypadku braku możliwości zorganizowania testów stacjonarnych przewiduje się zorganizowanie testów w formie zdalnej, wówczas będą to 4 testy (3 mniej obszerne i 4, ostatni, obejmujący swym zakresem cały semestr)

Aby otrzymać zaliczenie w I terminie należy zebrać minimum 60% możliwych do uzyskania punktów.

UWAGA - aby otrzymać zaliczenie w II terminie, należy zebrać minimum 70% możliwych do uzyskania punktów.

Ocena końcowa będzie wyliczona według poniższej skali:

- 60%-69% - dostateczny

- 70%-75% - dostateczny plus

- 76%-85% - dobry

- 86%-90% - dobry plus

- 91%-95% - bardzo dobry

- 96%-100% - celujący

W zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego forma zajęć i warunki zaliczenia mogą być modyfikowane.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)