Wykład monograficzny - Marivaux, zapoznany antylibertyn?
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-2DXW-WM-MZA |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny - Marivaux, zapoznany antylibertyn? |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 2 stopień 1 rok Plan 2 stopień 2 rok Przedmioty dla studiów dziennych Przedmioty obieralne - Wykład monograficzny |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Znajomość pojęć: oświecenie, libertynizm, empiryzm, sceptycyzm, relatywizm. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Oświecenie i antyoświecenie, czy slusznie a jesli tak, to na jakiej płaszczyźnie mogą być sobie przeciwstawiane? Wycinkiem ilustrującym te kwestię będzie lektura publicystyki, prozy narracyjnej i komedii Marivaux jako twórczości przeciwstawiającej się modnym libertyńskim ideom. Paradoks Marivaux polega na tym, że - jako uczeń Locke'a i Malebranche'a - posługuje się narzędziami filozofii oświecenia, pozostając głęboko religijnym moralistą. |
Pełny opis: |
Oświecenie i antyoświecenie, czy slusznie a jesli tak, to na jakiej płaszczyźnie mogą być sobie przeciwstawiane? Wycinkiem ilustrującym te kwestię będzie lektura publicystyki, prozy narracyjnej i komedii Marivaux jako twórczości przeciwstawiającej się modnym libertyńskim ideom. Paradoks Marivaux polega na tym, że - jako uczeń Locke'a i Malebranche'a - posługuje sie narzędziami filozofii oświecenia,pozostając głęboko religijnym moralistą. Polemika Marivaux z Crébillonem synem czy z Monteskiuszem od "Listów perskich" nie odbywa sie na tej samej osi, co z Fenelonem, autorem "Przypadków Telemaka". Ale te dwa różne fronty krytyki mają być może pokrewny cel. Czy przybliżają do niego komedie i tzw. powieści wieku dojrzałego, czyli "Życie Marianny" i "Kariera wieśniaka"? |
Literatura: |
Komedie, powieści, opowiadania i eseje Marivaux, powieści Fenelona, Monteskiusza, Woltera, Crébillona syna, Rustaing de Saint-Jorry, monografie Paula Hazarda, Jeana Ehrarda, Roberta Mauzi, Daniela Masseau, Erica Vœgelina, René Pomeau, Michela Gilota, Henri Couleta, Fryderyka Deloffre'a, Daniela Trotta, Van Thiegema, Jean-Paula Sermaina, Raymonda Troussona, Andrzeja Siemka, et al. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu wykładu monograficznego student - zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, w szczególności literaturoznawstwa, w systemie nauk oraz jego specyfikę przedmiotową i metodologiczną, a także terminologię ogólną i szczegółową z zakresu kultury francuskiej XVIII w. i procesy zachodzące w jej łonie, tendencje, kierunki i metodologie badawcze w obszarze francuskiego oświecenia, zagadnienia z zakresu literaturoznawstwa ogólnego oraz zasady analizy i interpretacji tekstów należących do różnych gatunków literackich z tego okresu (K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W09); - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i planować własne uczenie się, ukierunkowywać innych w tym zakresie oraz rozwijać złożone umiejętności, korzystając z różnych źródeł, a także rozpoznawać, analizować w pogłębionym stopniu i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (malarstwo, grafika, literatura), stosując adekwatną i złożoną terminologię oraz właściwe metody i techniki badawcze (K_U03, K_U05) - jest gotów do otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych i rozumienia ich etycznego wymiaru (K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: aktywna obecność (znajomość przesłanych wcześniej fragmentów tekstów, jako ilustracji wykładu, z załączonymi kartami tzw. fiches de lecture) oraz 30-minutowy test kontrolny na koniec semestru. Powyżej trzech nieobecności nieusprawiedliwionych (nie licząc pierwszych zajęć) powoduje skreślenie z listy studentów. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.