Badania nad literaturą brazylijską - tekst i kontekst II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-BLB2-1U | Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Badania nad literaturą brazylijską - tekst i kontekst II | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich | ||
Grupy: |
Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 2 stopnia Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność brazylijska |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | portugalski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Do kluczowych efektów uczenia należą: uzyskanie pogłębionej wiedzy z zakresu literatury brazylijskiej i jej specyfiki na tle literatury światowej oraz umiejętność przeprowadzenia samodzielnej analizy i interpretacji dzieła literackiego z zakresu literatury brazylijskiej. Celem kursu jest pogłębienie kompetencji historycznoliterackich oraz krytycznoliterackich studentów, dotyczących literatury brazylijskiej oraz metod literaturoznawczych stosowanych do analizy dyskursu literackiego. |
||
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są charakterystyce i analizie głównych prądów i tendencji we współczesnej literaturze brazylijskiej oraz omówieniu reprezentatywnych dzieł literackich. Omawiana i analizowana będzie twórczość współczesnych pisarzy i poetów brazylijskich, m.in. Ferreira Gullar, Autran Dourado, Hilda Hilst, Moacyr Scliar, Dalton Trevisan, Cristovão Tezza, Michel Laub, Ricardo Aleixo, Adriana Lisboa, Angélica Freitas, Martha Batalha, Socorro Acioli, Itamar Vieira Junior. Przedmiot prowadzony zdalnie. |
||
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są charakterystyce i analizie głównych prądów i tendencji we współczesnej literaturze brazylijskiej oraz omówieniu i analizie reprezentatywnych dzieł literackich w szerszym kontekście historycznym oraz kulturowym. Analiza dyskursu literackiego. Omawiana i analizowana będzie twórczość współczesnych pisarzy i poetów brazylijskich, m.in. Ferreira Gullar, Autran Dourado, Hilda Hilst, Moacyr Scliar, Dalton Trevisan, Cristovão Tezza, Michel Laub, Ricardo Aleixo, Adriana Lisboa, Angélica Freitas, Martha Batalha, Socorro Acioli. Przedmiot prowadzony zdalnie. |
||
Literatura: |
Acioli, S. (2014): A cabeça do santo. São Paulo, Companhia das Letras. Aleixo, R. (2018): Pesado demais para a ventania: antologia poética. São Paulo, Todavia. Batalha, M. (2018): Nunca houve um castelo. São Paulo, Companhia das Letras. Bosi, A.(1978): História concisa da literatura brasileira. São Paulo,Cultrix. Candido, A.; Castello, J.A.(1968): Presença da Literatura Brasileira, 3 Modernismo. São Paulo, DIFEL. Freitas, A. (2017): Um útero é do tamanho de um punho. São Paulo, Companhia das Letras. Gullar, F. (2011): Poemas Escolhidos. Rio de Janeiro, Nova Fronteira. Hilst, H. (2017): Da poesia. São Paulo, Companhia das Letras. Laub, Michel (2011): Diário da queda. São Paulo, Companhia das Letras. Lisboa, A. (2013): Sinfonia em branco. Rio de Janeiro, Alfaguara. Moriconi, I. (2009): Os cem melhores contos brasileiros do século. Rio de Janeiro, Objetiva. Tezza, C. (2018): A tirania do amor. São Paulo, Todavia. Trevisan, D. (2009): 35 noites de paixão: contos escolhidos. Rio de Janeiro, BestBolso. Vieira Junior, Itamar (2019): Torto arado. São Paulo, Todavia. www.adrianalisboa.com |
||
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: - podstawową terminologię nauk humanistycznych w językoznawstwie, jej źródła, oraz zastosowania. - metodologię badań w literaturoznawstwie. - zasady dotyczące wiedzy językowej niezbędnej w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka kierunkowego (wariant brazylijski języka portugalskiego). - fenomeny z zakresu historii, historii literatury i kultury Brazylii. Absolwent potrafi: - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje. - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. - stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów. Absolwent gotów jest to: - uczenia się przez całe życie |
||
Metody i kryteria oceniania: |
1. obecność – maksymalnie dwie nieobecności nieusprawiedliwione. 2. aktywność na zajęciach – 20% oceny końcowej. 3. projekt - analiza wybranego dzieła 40% oceny końcowej 3. egzamin pisemny – 40% oceny końcowej. Forma zaliczenia przedmiotu: zdalna. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-08-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Olga Bagińska-Shinzato | |
Prowadzący grup: | Olga Bagińska-Shinzato | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Olga Bagińska-Shinzato | |
Prowadzący grup: | Olga Bagińska-Shinzato | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.