Badania nad literaturą hiszpańską - tekst i kontekst II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-BLH2-1U |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Badania nad literaturą hiszpańską - tekst i kontekst II |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność hiszpańska |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
„Badania nad Literaturą Hiszpańską II – Tekst i kontekst” to przedmiot obowiązkowy na I roku studiów magisterskich. Program przedmiotu obejmuje przegląd najważniejszych tendencji wśród hiszpańskich tekstów kultury. Kurs ma charakter interdyscyplinarny i poświęcony jest problematyce tytułowej w perspektywie kulturoznawczej. Celem wykładów jest zapoznanie się studentów z propozycjami światopoglądowymi i formami artystycznymi charakterystycznymi dla hiszpańskiej literatury współczesnej i szerzej, dla hiszpańskich tekstów kultury. Przyjęta metoda łączy syntetyczny ogląd tendencji z analizą poszczególnych utworów, dzieł i produkcji. Przedmiotem lektur i dyskusji są teksty poetyckie, prozatorskie i dramatyczne, ale również spektakle, seriale, filmy oraz inne wytwory kultury. Poza ujęciem literaturoznawczym, zostaną uwzględnione społeczne, polityczne i kulturowe konteksty, w których powstały omawiane opowiadania i powieści. |
Pełny opis: |
„Badania nad Literaturą Hiszpańską II – Tekst i kontekst” obejmuje przegląd najważniejszych tendencji wśród hiszpańskich tekstów kultury (oraz ich analizę) ze szczególnym naciskiem na wiek XXI. Przyjęta metoda łączy syntetyczny ogląd tendencji z analizą poszczególnych utworów, dzieł i produkcji. Przedmiotem lektur i dyskusji są teksty poetyckie, prozatorskie i dramatyczne, ale również spektakle, seriale, filmy oraz inne wytwory kultury. Poza ujęciem literaturoznawczym, zostaną uwzględnione społeczne, polityczne i kulturowe konteksty, w których powstały omawiane opowiadania i powieści. Zakres tematyczny kursu: [1] Zajęcia wprowadzające. [2] Pokolenie a twórczość artystyczna. „Pokolenia Nocilla” w Hiszpanii. [3] Studium nad hiszpańską popkulturą (I). Piosenka jako przedmiot badań [4] Nowoczesna dekonstrukcja klasycznego mitu. O współczesności Don Juana. [5] Studium nad hiszpańską popkulturą (II). Między fikcją a rzeczywistością w tekstach audiowizualnych. [6] Nieoczywiste formy prozatorskie. Mikroopowiadanie. [7] Studium nad hiszpańską popkulturą (III). O parodii i ironii słów kilka. [8] Modele relacyjne. O zawiłości relacji romantycznych, patriarchacie oraz heteronormatywności. [9] Migracja i migranci – dyskurs medialny i społeczny. [10] O społeczeństwie postmigracyjnym. [11] Tematy tabu na deskach teatru; spektakl „Grooming”. [12] O reinterpretacjach klasyków. Spektakl „El público” F. Garcii Lorki oczami Álexa Rigoli. [13] Podsumowanie W roku akademickim 2023/2024 kurs w trybie zdalnym. |
Literatura: |
Poezja: Wybrane wiersze Agustína Fernández Mallo. Wybrane współczesne wiersze wskazane przez uczestników i uczestniczki kursu. Muzyka: Rosalía, El mal querer. Wybrane odcinki następujących seriali: “Paquita Salas” “La casa de las flores” Teksty prozatorskie: Wybrane mikroopowiadnia Patricii Esteban Erlés. Teksty dramatyczne: Campos García, Jesús, d.juan@simetrico.es (La burladora de Sevilla y el Tenorio del siglo XXI)”. Asociación de Autores de Teatro y Consejería de Cultura de la Comunidad de Madrid, 2009. Albert Sopale, Silvia, “No Es País Para Negras / No Country For Black Women”, Cuadernos bilingües de literatura contemporánea, 2020. Nando López, “Cuando fuimos dos”, Ñaque Editora, 2012. Bueno, Antonia, “Aulidi, hijo mío”, disponible en internet, 2006. Spektakle: “Grooming” (reż. Jose Luis Gómez, tekst: Paco Bezerra, Teatro de La Abadía de Madrid, 2012) “El público” (reż. Alex Rigola, tekst: Federico García Lorca, Teatro de la Abadía, 2015) |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla literaturoznawstwa hispanistycznego, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej; terminologię z zakresu literaturoznawstwa na poziomie rozszerzonym; powiązania literaturoznawstwa i filologii iberyjskiej z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych; podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; zjawiska naukowe i literackie w krajach hiszpańskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu literackich studiów hispanistycznych z innymi dyskursami humanistycznymi; terminologię, teorię i metodologię z zakresu literaturoznawstwa; współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych z krajów hiszpańskiego obszaru językowego, obejmujące studia literaturoznawcze (K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06). Student potrafi: wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę tekstów literackich krajów hiszpańskiego obszaru językowego; syntetyzować idee i poglądy, dobierać metody i konstruować literaturoznawcze narzędzia badawcze; opracowywać i prezentować wyniki badań, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie literaturoznawstwa iberystycznego; samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie literaturoznawstwa i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową; wykorzystać nabyte umiejętności w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii właściwej literaturoznawstwu (K_U01, K_U02, K_U03). Student jest gotów do współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia kończą się egzaminem pisemnym. O szczegółach egzaminu pisemnego prowadzący poinformuje uczestników i uczestniczki kursu na pierwszych zajęciach. Dopuszczalna liczba nieusprawiedliwionych nieobecności to 2 x 1,5h w ciągu semestru. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 23 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Seruga | |
Prowadzący grup: | Kamil Seruga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Uwagi: |
W roku 2023/24 zajecia w trybie zdalnym |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.