Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia Ameryki kolonialnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-HAK-11
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia Ameryki kolonialnej
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 1 stopnia
Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska
Punkty ECTS i inne: 4.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Podstawowa znajomość historii uniwersalnej i procesów historycznych.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia są kursem podstawowym, podczas którego studenci poznają europejskie uwarunkowania oraz przebieg i skutki XV- i XVI-wiecznych odkryć geograficznych i podbojów organizowanych przez Korony Hiszpańską i Portugalską, a także proces formowania się nowej rzeczywistości kolonialnej w Ameryce i jej funkcjonowanie aż do końca XVIII w.

Pełny opis:

Zajęcia są kursem podstawowym, podczas którego studenci poznają europejskie uwarunkowania oraz przebieg i skutki XV- i XVI-wiecznych odkryć geograficznych i podbojów organizowanych przez Korony Hiszpańską i Portugalską. Przedstawione zostaną procesy formowania się nowej rzeczywistości kolonialnej w Ameryce, procesy „metysażu” kulturowego pod wpływem ewangelizacji i efektu spotkania w Ameryce ludności pochodzącej z trzech, a nawet czterech kontynentów oraz miejscowej reakcji na nową rzeczywistość. Ponadto poruszana jest tematyka związana z administracją kolonii, gospodarką i ekonomią kolonialnej Ameryki, rywalizacji między mocarstwami europejskimi w Indiach Zach., buntach i rewoltach Indian oraz piratach z Karaibów. Zajęcia mają za zadanie przybliżyć studentom terminologię oraz znaczenie takich instytucji jak: encomienda, repartimiento, La Carrera de Indias, Galeón de Manila, Casa de Contratación, Audiencia, adelantado, niewolnictwo, Wielkie Karaiby.

Przykładowy zakres tematów:

1. Epoka wielkich odkryć geograficznych i IV wyprawy Krzysztofa Kolumba;

2. Viajes andaluces i pierwsze kolonie Hiszpanów w Indiach Zachodnich;

3. Konkwista Mezoameryki;

4. Konkwista Peru;

5. Zakony religijne i ewangelizacja w Indiach Zachodnich;

6. Hiszpańska struktura administracyjno-społeczna w Ameryce;

7. Ekonomia w Ameryce kolonialnej;

8. La Carrera de Indias i Galeón de Manila, system żeglugi kolonialnej;

9. Piraci z Karaibów;

10. Kolonizacja niehiszpańska w regionie Wielkich Karaibów (XVI-XVII w.);

11. Indiańskie bunty i rebelie w Indiach Zachodnich;

12. Niewolnictwo w Ameryce kolonialnej;

13. Reformy burbońskie w Indiach Zachodnich w XVIII w.;

14. Wojny imperialne i obronność hiszpańskich terytoriów zamorskich w XVIII i początkach XIX w.

15. Ekspedycje badawcze w Ameryce Łacińskiej w okresie kolonialnym.

Literatura:

Przykładowa literatura:

BAILEY, Helen Miller i Abraham P. Nasatir (1969) Dzieje Ameryki Łacińskiej, Warszawa, PWN

COLON, Hernando (1965) Dzieje żywota i znamienitych spraw Admirała don Krzysztofa Kolumba. Warszawa, Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej

DEFOE, Daniel (1968) Historia najsłynniejszych piratów, ich zbrodnicze wyczyny i rabunki. Warszawa, Czytelnik

DÍAZ DEL CASTILLO, Bernal (1962) Pamiętnik żołnierza Korteza czyli prawdziwa historia podboju Nowej Hiszpanii. Warszawa, Wyd. Ministerstwa Obrony Narodowej

EXQUEMELIN, Alexander (1970) Bukanierzy amerykańscy. Gdańsk, Wydawnictwo Morskie

EXQUEMELIN, Alexander (2009) Dzienniki piratów: dzieje kapitana Morgana i bukanierów, ręką naocznego świadka. Warszawa, National Geographic/G+J RBA

FAVIER, Jean (1996) Wielkie odkrycia od Aleksandra do Magellana. Warszawa, Wydawnictwo Bellona

GARCILASO DE LA VEGA, Inca (2017) O Inkach uwagi prawdziwe. tłum. Jan Szemiński. Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy

MACLEOD, Murdo (1973) Spanish Central America, Austin, University of Texas

MAŁOWIST, Marian (1993) Europa i jej ekspansja XIV-XVII w. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN

OLSZYCKI, Mirosław (2017) Świat kolonialnej Ameryki Łacińskiej, Warszawa, PWN

PARRY, J. H. (1983) Morskie Imperium Hiszpanii. Gdańsk, Wydawnictwo Morskie

PIGAFETTA, Antonio (1992) Relacja z wyprawy Magellana dookoła Świata. Warszawa, Novus Orbis

PIZARRO, Pedro (1995) Relacja o odkryciu i podboju Królestwa Peru. Gdańsk, Novus Orbis

REICHERT, Rafal (2011) “Juan de Cádiz, un pirata del Caribe”, Revista CESLA, Uniwersytet Warszawski,

REICHERT, Rafal (2016) "Polityka metropolii w kwestii militarnej i ekonomicznej obrony Nowej Hiszpanii za panowania dynastii Habsburgów (1516-1700). Zarys problematyki”. KLIO, UMK, Toruń

REICHERT, Rafal (2021), Od Cortesa do Bolivara. Zarys dziejów wojskowych w hiszpańskiej Ameryce kolonialnej, Warszawa, PWN

RUBIO MAÑÉ, José Ignacio (1983) El virreinato I, orígenes y jurisdicciones, y dinámica social de los virreyes. México, FCE/UNAM

SAUER, Carl Ortwin (1984) Descubrimiento y dominación española del Caribe, México, FCE

TARCZYŃSKI, Andrzej (2001) Wartości i postawy w obliczu zderzenia systemów kulturowych. Hiszpańscy zdobywcy XVI wieku wobec Nowego Świata. Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej

TARCZYŃSKI, Andrzej (2009) Podbój imperiów Inków i Azteków. Warszawa, Bellona

TOMICKI, Ryszard (1984) Tenochtitlan 1521. Warszawa. Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej

TOMICKI, Ryszard (1990) Ludzie i bogowie. Indianie meksykańscy wobec Hiszpanów we wczesnej fazie konkwisty, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich

VESPUCCI, Amerigo (1995) „Świat Nowy” w: Listy o odkryciu Ameryki. wyb. J. Kieniewicz, Gdańsk, Novus Orbis

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące historię Ameryki okresu kolonialnego (od podróży Kolumba do wojen niepodległościowych w Ameryce); najważniejsze wydarzenia i procesy z zakresu historii Ameryki kolonialnej oraz istotne aspekty społeczno-kulturalne tego okresu (K_W03; K_W06).

Student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty dotyczące tematyki związanej z historią i kulturą Ameryki kolonialnej; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia związane z historią Ameryki kolonialnej; rozpoznawać różne rodzaje tekstów historycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii właściwej historii; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł i opracowań historycznych (tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.); napisać oraz zredagować pracę pisemną z zastosowaniem odpowiednich metod z zakresu historii i historiografii kolonialnej; przygotować wystąpienia ustne z zastosowaniem odpowiednich metod obejmujących m.in. metodologie z zakresu historii oraz właściwych źródeł; posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii (K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07).

Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w działaniach związanych z historią kolonialną korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze, społeczeństwie i historiografii Ameryki Łacińskiej i Hiszpanii (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04).

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. W całym semestrze dopuszczalne są jedynie 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Pozostałe nieobecności należy usprawiedliwiać zwolnieniem lekarskim max. do 7 dni po zakończeniu terminu zwolnienia. Po upływie tego terminu zwolnienia lekarskie nie będą akceptowane, a nieobecność będzie uważana za nieusprawiedliwioną.

UWAGA! Dozwolone są 3 nieobecności usprawiedliwione w ciągu całego semestru.

Obowiązkiem studenta jest również zaliczenie testów jednokrotnego wyboru, które będą prowadzone na początku zajęć (wejściówki). Student musi zaliczyć co najmniej 70% testów w całym semestrze. Testów tych nie można poprawiać. Nieobecność na zajęciach uważana jest za niezaliczenie testu. Student ma możliwość zaliczenia w innym terminie wyłącznie testów z tych zajęć, na których nie uczestniczył i ma za nie zwolnienie lekarskie.

Przy ewentualnym nauczaniu zdalnym testy będą przeprowadzane w formie elektronicznej przy użyciu narzędzi Google Classroom, Kampus i innych.

UWAGA! Warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego jest uzyskanie minimum 70% z części zajęciowej, na której ocenę składają się:

- obecności, które stanowią 20% oceny (możliwe max. 2 nieobecności nieusprawiedliwione i max. 3 usprawiedliwione w semestrze);

- zaliczenie wejściówek, przeprowadzanych na początku każdych zajęć, które mają potwierdzić przygotowanie zadanej lektury na każde konwersatorium, które stanowią 50% oceny (możliwe 5 testów niezaliczonych w całym semestrze, w tym te, wynikające z nieobecności studenta);

- aktywny udział studenta w konwersatorium i w dyskusjach opierających się na wcześniejszej lekturze tekstów źródłowych, fragmentów artykułów i opracowań, który stanowi 30% oceny. Na każdych zajęciach student będzie mógł zdobyć + z aktywności. Na koniec zajęć zostaną one zsumowane i studenci, którzy uzbierają 9 i więcej + otrzymają 30% oceny.

Zajęcia będą prowadzone w sali wykładowej. Egzamin końcowy również zostanie napisany w sali, gdzie studenci zostaną podzieleni na grupy.

Nie można wykluczyć, że ze względów pandemicznych zarówno kryteria zaliczenia zajęć, jak i forma egzaminu końcowego mogą ulec zmianie o czym studenci zostaną poinformowani przed rozpoczęciem lub w trakcie trwania konwersatorium.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 45 godzin, 90 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Reichert
Prowadzący grup: Rafał Reichert
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia są kursem podstawowym, podczas którego studenci poznają europejskie uwarunkowania oraz przebieg i skutki XV- i XVI-wiecznych odkryć geograficznych i podbojów organizowanych przez Korony Hiszpańską i Portugalską, a także proces formowania się nowej rzeczywistości kolonialnej w Ameryce i jej funkcjonowanie aż do wybuchu wojen o niepodległość (początek XIX wieku).

Pełny opis:

Zajęcia są kursem podstawowym, podczas którego studenci poznają europejskie uwarunkowania oraz przebieg i skutki XV- i XVI-wiecznych odkryć geograficznych i podbojów organizowanych przez Korony Hiszpańską i Portugalską. Przedstawione zostaną procesy formowania się nowej rzeczywistości kolonialnej w Ameryce, procesy „metysażu” kulturowego pod wpływem ewangelizacji i efektu spotkania w Ameryce ludności pochodzącej z trzech, a nawet czterech kontynentów oraz miejscowej reakcji na nową rzeczywistość. Ponadto poruszana jest tematyka związana z administracją kolonii, gospodarką i ekonomią kolonialnej Ameryki, rywalizacji między mocarstwami europejskimi w Indiach Zach., buntach i rewoltach Indian oraz piratach z Karaibów. Zajęcia mają za zadanie przybliżyć studentom terminologię oraz znaczenie takich instytucji jak: encomienda, repartimiento, La Carrera de Indias, Galeón de Manila, Casa de Contratación, Audiencia, adelantado, niewolnictwo, Wielkie Karaiby.

Przykładowy zakres tematów:

1. Epoka wielkich odkryć geograficznych i IV wyprawy Krzysztofa Kolumba;

2. Viajes andaluces i pierwsze kolonie Hiszpanów w Indiach Zachodnich;

3. Konkwista Mezoameryki;

4. Konkwista Peru;

5. Zakony religijne i ewangelizacja w Indiach Zachodnich;

6. Hiszpańska struktura administracyjno-społeczna w Ameryce;

7. Ekonomia w Ameryce kolonialnej;

8. La Carrera de Indias i Galeón de Manila, system żeglugi kolonialnej;

9. Piraci z Karaibów;

10. Kolonizacja niehiszpańska w regionie Wielkich Karaibów (XVI-XVII w.);

11. Indiańskie bunty i rebelie w Indiach Zachodnich;

12. Niewolnictwo w Ameryce kolonialnej;

13. Reformy burbońskie w Indiach Zachodnich w XVIII w.;

14. Wojny imperialne i obronność hiszpańskich terytoriów zamorskich w XVIII i początkach XIX w.

15. Ekspedycje badawcze w Ameryce Łacińskiej w okresie kolonialnym.

Literatura:

Przykładowa literatura:

BAILEY, Helen Miller i Abraham P. Nasatir (1969) Dzieje Ameryki Łacińskiej, Warszawa, PWN

COLON, Hernando (1965) Dzieje żywota i znamienitych spraw Admirała don Krzysztofa Kolumba. Warszawa, Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej

DEFOE, Daniel (1968) Historia najsłynniejszych piratów, ich zbrodnicze wyczyny i rabunki. Warszawa, Czytelnik

DÍAZ DEL CASTILLO, Bernal (1962) Pamiętnik żołnierza Korteza czyli prawdziwa historia podboju Nowej Hiszpanii. Warszawa, Wyd. Ministerstwa Obrony Narodowej

EXQUEMELIN, Alexander (1970) Bukanierzy amerykańscy. Gdańsk, Wydawnictwo Morskie

EXQUEMELIN, Alexander (2009) Dzienniki piratów: dzieje kapitana Morgana i bukanierów, ręką naocznego świadka. Warszawa, National Geographic/G+J RBA

FAVIER, Jean (1996) Wielkie odkrycia od Aleksandra do Magellana. Warszawa, Wydawnictwo Bellona

GARCILASO DE LA VEGA, Inca (2017) O Inkach uwagi prawdziwe. tłum. Jan Szemiński. Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy

MACLEOD, Murdo (1973) Spanish Central America, Austin, University of Texas

MAŁOWIST, Marian (1993) Europa i jej ekspansja XIV-XVII w. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN

OLSZYCKI, Mirosław (2017) Świat kolonialnej Ameryki Łacińskiej, Warszawa, PWN

PARRY, J. H. (1983) Morskie Imperium Hiszpanii. Gdańsk, Wydawnictwo Morskie

PIGAFETTA, Antonio (1992) Relacja z wyprawy Magellana dookoła Świata. Warszawa, Novus Orbis

PIZARRO, Pedro (1995) Relacja o odkryciu i podboju Królestwa Peru. Gdańsk, Novus Orbis

REICHERT, Rafal (2011) “Juan de Cádiz, un pirata del Caribe”, Revista CESLA, Uniwersytet Warszawski,

REICHERT, Rafal (2016) "Polityka metropolii w kwestii militarnej i ekonomicznej obrony Nowej Hiszpanii za panowania dynastii Habsburgów (1516-1700). Zarys problematyki”. KLIO, UMK, Toruń

RUBIO MAÑÉ, José Ignacio (1983) El virreinato I, orígenes y jurisdicciones, y dinámica social de los virreyes. México, FCE/UNAM

SAUER, Carl Ortwin (1984) Descubrimiento y dominación española del Caribe, México, FCE

TARCZYŃSKI, Andrzej (2001) Wartości i postawy w obliczu zderzenia systemów kulturowych. Hiszpańscy zdobywcy XVI wieku wobec Nowego Świata. Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej

TARCZYŃSKI, Andrzej (2009) Podbój imperiów Inków i Azteków. Warszawa, Bellona

TOMICKI, Ryszard (1984) Tenochtitlan 1521. Warszawa. Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej

TOMICKI, Ryszard (1990) Ludzie i bogowie. Indianie meksykańscy wobec Hiszpanów we wczesnej fazie konkwisty, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich

VESPUCCI, Amerigo (1995) „Świat Nowy” w: Listy o odkryciu Ameryki. wyb. J. Kieniewicz, Gdańsk, Novus Orbis

Uwagi:

JEDNA GRUPA POWINNA LICZYĆ DO 15 STUDENTÓW.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)