Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia Ameryki Łacińskiej I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-HAL1-21
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia Ameryki Łacińskiej I
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 2 rok 1 stopnia
Przedmioty podstawowe dla 2 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

1. Dobra znajomość języka hiszpańskiego

2. Ogólna wiedza dotycząca historii powszechnej i stosunków międzynarodowych


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Konwersatorium obejmuje XIX-wieczną historię Ameryki Łacińskiej oraz jej relacje ze światem. Prowadzący zastosują podejście z zakresu historii społecznej oraz socjologii historycznej, z uwzględnieniem historii idei. Obok omówienia najważniejszych wydarzeń w ujęciu diachronicznym, podczas zajęć skupimy się na zjawiskach społecznych, gospodarczych i kulturowych.

XIX wiek dla regionu latynoamerykańskiego to okres: walk o niepodległość, kształtowania się nowych republik i elit politycznych, okres modernizacji, konfliktów zbrojnych między młodymi państwami, ale także trwanie w systemie kolonialnym.

Zastosowana zostanie forma wykładu i ćwiczeń z uwzględnieniem: prezentacji multimedialnych, debaty i burzy mózgu.Zajęcia opierają się na pracy indywidualnej i zespołowej studentów, polegającej na wyszukiwaniu i opracowaniu informacji; analizie oraz interpretacji źródeł pierwotnych i wtórnych, w tym tekstów naukowych i filmów dokumentalnych oraz zaprezentowaniu rezultatów tej pracy.

Pełny opis:

Zakres tematyczny konwersatorium obejmuje XIX-wieczne procesy historyczne w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach oraz relacje tego regionu ze światem. Prowadzący zastosują podejście z zakresu historii społecznej oraz socjologii historycznej, z uwzględnieniem historii idei. Stąd też obok omówienia najważniejszych wydarzeń w ujęciu diachronicznym, podczas zajęć skupimy się także na debacie nad zjawiskami społecznymi, gospodarczymi i kulturowymi, których konsekwencje odczuwa również współczesna Ameryka Łacińska i Karaiby.

XIX wiek dla latynoamerykańskiego regionu to okres walk o niepodległość, kształtowania się nowych republik i elit politycznych, kolejny etap modernizacji, konflikty zbrojne między młodymi państwami, ale również trwanie w systemie kolonialnym.

Zajęcia mają formę konwersatorium, w znacznej mierze opierają się na pracy indywidualnej i zespołowej studentek i studentów, polegającej na: wyszukiwaniu, selekcji i opracowaniu informacji; analizie oraz interpretacji źródeł pierwotnych i wtórnych, w tym tekstów naukowych i filmów dokumentalnych oraz zaprezentowaniu rezultatów tej pracy.

Zastosowana zostanie forma wykładu i prezentacji multimedialnej, uzupełniana o debatę i burzę mózgu.

Główne zakresy tematyczne:

1. Rewolucja francuska a wojny o niepodległość w Ameryce Łacińskiej.

2. Kształtowanie się mapy politycznej Ameryk. Granice nowych niepodległych państw. Walki o utrzymanie integralności, o ziemię i zasoby mineralne.

3. Konserwatyści i liberałowie w Ameryce Łacińskiej: geneza, ideologie, partie polityczne i walki zbrojne. Kształtowanie się kultury politycznej.

4. Relacje USA - Ameryka Łacińska i Karaiby.

5. Kształtowanie się tożsamości latynoamerykańskiej.

6. Problem niewolnictwa w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach. Polityka wobec Indian.

7. Stan gospodarczy a modernizacja XIX wiecznej Ameryki Łacińskiej.

8. Zmiany w zaludnieniu XIX wiecznej Ameryki Łacińskiej.

9. Przemiany społeczne w XIX w.

10. Początki ruchu robotniczego i nowe partie polityczne.

11. Ponowne odkrycie Ameryki dla świata: ważne odkrycia naukowe.

Tematy omawiane będą z wykorzystaniem studium przypadku. Szczególny nacisk położony zostanie na największe kraje regonu jak Meksyk, Argentyna, Kolumbia i Brazylia oraz regiony Karaibów, Ameryki Środkowej i Andów.

Literatura:

Atlas histórico de América Latina y el Caribe, La Universidad Nacional de Lanús. http://atlaslatinoamericano.unla.edu.ar/

Barreneche O., Bisso A., Troisi Melean J. (coord.) (2017), Historia de América Latina. Recorridos temáticos e historiográficos: siglos XIX y XX. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata /La Plata.

Bethell L. (1992) Historia de América Latina. Tomo 5. La independencia. Cambridge University Press / Editorial Crítica, Barcelona; https://rodrigomorenog.files.wordpress.com/2016/07/bethell-historia-de-amc3a9rica-latina-tomo-5-la-independencia.pdf

Bethell L. (1992) Historia de América Latina. Tomo 6. America Latina independiente 1820-1870. Cambridge University Press / Editorial Crítica, Barcelona; https://www.academia.edu/26158277/Historia_de_Am%C3%A9rica_Latina_Tomo_VI_Leslie_Bethell_

Bethell L. (1992) Historia de América Latina. Tomo 7. América Latina: sociedad y cultura. 1830-1930. Cambridge University Press / Editorial Crítica, Barcelona; https://www.academia.edu/26158776/Historia_de_Am%C3%A9rica_Latina_Tomo_VII_Leslie_Bethell_

Strony internetowe:

Biblioteca Nacional de Chile http://www.memoriachilena.gob.cl

“La Memoria Política de México” https://www.memoriapoliticademexico.org/

Ejemplo de fuentes primarias (el material exacto se proporcionará con antelación para cada clase):

• Ley Lerdo

• Doctrina de Monroe

• Enmienda Platt

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zna i rozumie podstawową terminologię w języku hiszpańskim z zakresu historii Ameryki Łacińskiej, zna przedmiot i kierunki badań obejmujące wybrane obszary nauk humanistycznych, w tym historii i nauk o kulturze i religii, właściwych dla studiów iberystycznych; najważniejsze wydarzenia i procesy z historii Ameryki Łacińskiej i Karaibów XIX i XX wieku, a także istotne aspekty iberoamerykańskiej kultury (K_W03; K_W06).

Umiejętności:

Student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty źródłowe w języku hiszpańskim, przydatne do analizy procesów historycznych latynoamerykańskich XIX i XX wieku; przedstawiać w języku hiszpańskim własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia dotyczące historii Ameryki Łacińskiej i Karaibów; rozpoznawać różne rodzaje tekstów hiszpańskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historycznym Ameryki Łacińskiej oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i odpowiednich metod właściwych dla historii; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł, właściwych dla studiów nad historią Ameryki Łacińskiej (encyklopedie, teksty źródłowe pierwotne i wtórne, dane statystyczne, materiały audio-wizualne); napisać i zredagować pracę pisemną w języku hiszpańskim z zastosowaniem metod oraz źródeł właściwych dla historii; przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim z zastosowaniem metod właściwych dla historii oraz odpowiednich źródeł; posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla badań nad historią Ameryki Łacińskiej XIX i XX wieku (K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07).

Kompetencje społeczne:

Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, a także rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; planowania i organizacji pracy, współdziałania w zespole; uczestnictwa w kulturze regionu Ameryki Łacińskiej korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole jak i w sposób autonomiczny; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w szeroko rozumianej kulturze Ameryki Łacińskiej (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04).

Metody i kryteria oceniania:

KRYTERIA OCENIANIA

1. obowiązkowa obecność na zajęciach (10% oceny końcowej), dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione;

2. przygotowanie i aktywność w trakcie zajęć (40% oceny końcowej), włączając w to realizację zadań i ich przedstawienie w trakcie zajęć;

3. egzamin końcowy ustny (50% oceny końcowej).

"Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć".

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 45 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Dembicz, Tomasz Rudowski
Prowadzący grup: Katarzyna Dembicz, Tomasz Rudowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Konwersatorium obejmuje XIX-wieczną historię Ameryki Łacińskiej oraz jej relacji ze światem. Prowadzące zastosują podejście z zakresu historii społecznej oraz socjologii historycznej, z uwzględnieniem historii idei. Obok omówienia najważniejszych wydarzeń w ujęciu diachronicznym, podczas zajęć skupimy się na zjawiskach społecznych, gospodarczych i kulturowych.

XIX wiek dla latynoamerykańskiego regionu to okres walk o niepodległość, kształtowania się nowych republik i elit politycznych, okres modernizacji, konflikty zbrojne między młodymi państwami, ale również trwanie w systemie kolonialnym.

Zajęcia opierają się na pracy indywidualnej i zespołowej studentów, polegającej na: wyszukiwaniu i opracowaniu informacji; analizie oraz interpretacji źródeł pierwotnych i wtórnych, w tym tekstów naukowych i filmów dokumentalnych oraz zaprezentowaniu rezultatów tej pracy. Zastosowana zostanie także forma wykładu i prezentacji multimedialnej przez prowadzącą, uzupełniana o debatę i burzę mózgu.

Pełny opis:

Zakres tematyczny konwersatorium obejmuje XIX-wieczne procesy historyczne w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach oraz relacje tego regionu ze światem. Prowadzące zastosują podejście z zakresu historii społecznej oraz socjologii historycznej, z uwzględnieniem historii idei. Stąd też obok omówienia najważniejszych wydarzeń w ujęciu diachronicznym, podczas zajęć skupimy się także na debacie nad zjawiskami społecznymi, gospodarczymi i kulturowymi, których konsekwencje odczuwa również współczesna Ameryka Łacińska i Karaiby.

XIX wiek dla latynoamerykańskiego regionu to okres walk o niepodległość, kształtowania się nowych republik i elit politycznych, kolejny etap modernizacji, konflikty zbrojne między młodymi państwami, ale również trwanie w systemie kolonialnym.

Zajęcia mają formę konwersatorium, w znacznej mierze opierają się na pracy indywidualnej i zespołowej studentek i studentów, polegającej na: wyszukiwaniu, selekcji i opracowaniu informacji; analizie oraz interpretacji źródeł pierwotnych i wtórnych, w tym tekstów naukowych i filmów dokumentalnych oraz zaprezentowaniu rezultatów tej pracy. Zastosowana zostanie także forma wykładu i prezentacji multimedialnej, uzupełniana o debatę i burzę mózgu.

Literatura:

Podstawowa literatura ogólna:

Atlas histórico de América Latina y el Caribe, La Universidad Nacional de Lanús. http://atlaslatinoamericano.unla.edu.ar/

Barreneche O., Bisso A., Troisi Melean J. (coord.) (2017), Historia de América Latina. Recorridos temáticos e historiográficos: siglos XIX y XX. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata /La Plata.

Bethell L. (1992) Historia de América Latina. Tomo 5. La independencia. Cambridge University Press / Editorial Crítica, Barcelona; https://rodrigomorenog.files.wordpress.com/2016/07/bethell-historia-de-amc3a9rica-latina-tomo-5-la-independencia.pdf

Bethell L. (1992) Historia de América Latina. Tomo 6. America Latina independiente 1820-1870. Cambridge University Press / Editorial Crítica, Barcelona; https://www.academia.edu/26158277/Historia_de_Am%C3%A9rica_Latina_Tomo_VI_Leslie_Bethell_

Bethell L. (1992) Historia de América Latina. Tomo 7. América Latina: sociedad y cultura. 1830-1930. Cambridge University Press / Editorial Crítica, Barcelona; https://www.academia.edu/26158776/Historia_de_Am%C3%A9rica_Latina_Tomo_VII_Leslie_Bethell_

Strony internetowe:

Biblioteca Nacional de Chile http://www.memoriachilena.gob.cl

“La Memoria Política de México” https://www.memoriapoliticademexico.org/

Przykładowe teksty źródłowe (materiały do każdych zajęć będą udostępniane przez prowadzące z wyprzedzeniem):

• Ley Lerdo

• Doctrina de Monroe

• Enmienda Platt

Uwagi:

"Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć".

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)