Historia Ameryki Łacińskiej I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-HAL1-21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Ameryki Łacińskiej I |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 2 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 2 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | 1. Dobra znajomość języka hiszpańskiego 2. Ogólna wiedza dotycząca historii powszechnej i stosunków międzynarodowych |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium obejmuje XIX-wieczną historię Ameryki Łacińskiej oraz jej relacje ze światem. Prowadzący zastosują podejście z zakresu historii społecznej oraz socjologii historycznej, z uwzględnieniem historii idei. Obok omówienia najważniejszych wydarzeń w ujęciu diachronicznym, podczas zajęć skupimy się na zjawiskach społecznych, gospodarczych i kulturowych. XIX wiek dla regionu latynoamerykańskiego to okres: walk o niepodległość, kształtowania się nowych republik i elit politycznych, okres modernizacji, konfliktów zbrojnych między młodymi państwami, ale także trwanie w systemie kolonialnym. Zastosowana zostanie forma wykładu i ćwiczeń z uwzględnieniem: prezentacji multimedialnych, debaty i burzy mózgu.Zajęcia opierają się na pracy indywidualnej i zespołowej studentów, polegającej na wyszukiwaniu i opracowaniu informacji; analizie oraz interpretacji źródeł pierwotnych i wtórnych, w tym tekstów naukowych i filmów dokumentalnych oraz zaprezentowaniu rezultatów tej pracy. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny konwersatorium obejmuje XIX-wieczne procesy historyczne w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach oraz relacje tego regionu ze światem. Prowadzący zastosują podejście z zakresu historii społecznej oraz socjologii historycznej, z uwzględnieniem historii idei. Stąd też obok omówienia najważniejszych wydarzeń w ujęciu diachronicznym, podczas zajęć skupimy się także na debacie nad zjawiskami społecznymi, gospodarczymi i kulturowymi, których konsekwencje odczuwa również współczesna Ameryka Łacińska i Karaiby. XIX wiek dla latynoamerykańskiego regionu to okres walk o niepodległość, kształtowania się nowych republik i elit politycznych, kolejny etap modernizacji, konflikty zbrojne między młodymi państwami, ale również trwanie w systemie kolonialnym. Zajęcia mają formę konwersatorium, w znacznej mierze opierają się na pracy indywidualnej i zespołowej studentek i studentów, polegającej na: wyszukiwaniu, selekcji i opracowaniu informacji; analizie oraz interpretacji źródeł pierwotnych i wtórnych, w tym tekstów naukowych i filmów dokumentalnych oraz zaprezentowaniu rezultatów tej pracy. Zastosowana zostanie forma wykładu i prezentacji multimedialnej, uzupełniana o debatę i burzę mózgu. Główne zakresy tematyczne: 1. Rewolucja francuska a wojny o niepodległość w Ameryce Łacińskiej. 2. Kształtowanie się mapy politycznej Ameryk. Granice nowych niepodległych państw. Walki o utrzymanie integralności, o ziemię i zasoby mineralne. 3. Konserwatyści i liberałowie w Ameryce Łacińskiej: geneza, ideologie, partie polityczne i walki zbrojne. Kształtowanie się kultury politycznej. 4. Relacje USA - Ameryka Łacińska i Karaiby. 5. Kształtowanie się tożsamości latynoamerykańskiej. 6. Problem niewolnictwa w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach. Polityka wobec Indian. 7. Stan gospodarczy a modernizacja XIX wiecznej Ameryki Łacińskiej. 8. Zmiany w zaludnieniu XIX wiecznej Ameryki Łacińskiej. 9. Przemiany społeczne w XIX w. 10. Początki ruchu robotniczego i nowe partie polityczne. 11. Ponowne odkrycie Ameryki dla świata: ważne odkrycia naukowe. Tematy omawiane będą z wykorzystaniem studium przypadku. Szczególny nacisk położony zostanie na największe kraje regonu jak Meksyk, Argentyna, Kolumbia i Brazylia oraz regiony Karaibów, Ameryki Środkowej i Andów. |
Literatura: |
Atlas histórico de América Latina y el Caribe, La Universidad Nacional de Lanús. http://atlaslatinoamericano.unla.edu.ar/ Barreneche O., Bisso A., Troisi Melean J. (coord.) (2017), Historia de América Latina. Recorridos temáticos e historiográficos: siglos XIX y XX. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata /La Plata. Bethell L. (1992) Historia de América Latina. Tomo 5. La independencia. Cambridge University Press / Editorial Crítica, Barcelona; https://rodrigomorenog.files.wordpress.com/2016/07/bethell-historia-de-amc3a9rica-latina-tomo-5-la-independencia.pdf Bethell L. (1992) Historia de América Latina. Tomo 6. America Latina independiente 1820-1870. Cambridge University Press / Editorial Crítica, Barcelona; https://www.academia.edu/26158277/Historia_de_Am%C3%A9rica_Latina_Tomo_VI_Leslie_Bethell_ Bethell L. (1992) Historia de América Latina. Tomo 7. América Latina: sociedad y cultura. 1830-1930. Cambridge University Press / Editorial Crítica, Barcelona; https://www.academia.edu/26158776/Historia_de_Am%C3%A9rica_Latina_Tomo_VII_Leslie_Bethell_ Strony internetowe: Biblioteca Nacional de Chile http://www.memoriachilena.gob.cl “La Memoria Política de México” https://www.memoriapoliticademexico.org/ Ejemplo de fuentes primarias (el material exacto se proporcionará con antelación para cada clase): • Ley Lerdo • Doctrina de Monroe • Enmienda Platt |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna i rozumie podstawową terminologię w języku hiszpańskim z zakresu historii Ameryki Łacińskiej, zna przedmiot i kierunki badań obejmujące wybrane obszary nauk humanistycznych, w tym historii i nauk o kulturze i religii, właściwych dla studiów iberystycznych; najważniejsze wydarzenia i procesy z historii Ameryki Łacińskiej i Karaibów XIX i XX wieku, a także istotne aspekty iberoamerykańskiej kultury (K_W03; K_W06). Umiejętności: Student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty źródłowe w języku hiszpańskim, przydatne do analizy procesów historycznych latynoamerykańskich XIX i XX wieku; przedstawiać w języku hiszpańskim własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia dotyczące historii Ameryki Łacińskiej i Karaibów; rozpoznawać różne rodzaje tekstów hiszpańskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historycznym Ameryki Łacińskiej oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i odpowiednich metod właściwych dla historii; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł, właściwych dla studiów nad historią Ameryki Łacińskiej (encyklopedie, teksty źródłowe pierwotne i wtórne, dane statystyczne, materiały audio-wizualne); napisać i zredagować pracę pisemną w języku hiszpańskim z zastosowaniem metod oraz źródeł właściwych dla historii; przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim z zastosowaniem metod właściwych dla historii oraz odpowiednich źródeł; posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla badań nad historią Ameryki Łacińskiej XIX i XX wieku (K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07). Kompetencje społeczne: Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, a także rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; planowania i organizacji pracy, współdziałania w zespole; uczestnictwa w kulturze regionu Ameryki Łacińskiej korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole jak i w sposób autonomiczny; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w szeroko rozumianej kulturze Ameryki Łacińskiej (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04). |
Metody i kryteria oceniania: |
KRYTERIA OCENIANIA 1. obowiązkowa obecność na zajęciach (10% oceny końcowej), dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione; 2. przygotowanie i aktywność w trakcie zajęć (40% oceny końcowej), włączając w to realizację zadań i ich przedstawienie w trakcie zajęć; 3. egzamin końcowy ustny (50% oceny końcowej). "Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć". |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dembicz, Tomasz Rudowski | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Dembicz, Tomasz Rudowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Konwersatorium obejmuje XIX-wieczną historię Ameryki Łacińskiej oraz jej relacji ze światem. Prowadzące zastosują podejście z zakresu historii społecznej oraz socjologii historycznej, z uwzględnieniem historii idei. Obok omówienia najważniejszych wydarzeń w ujęciu diachronicznym, podczas zajęć skupimy się na zjawiskach społecznych, gospodarczych i kulturowych. XIX wiek dla latynoamerykańskiego regionu to okres walk o niepodległość, kształtowania się nowych republik i elit politycznych, okres modernizacji, konflikty zbrojne między młodymi państwami, ale również trwanie w systemie kolonialnym. Zajęcia opierają się na pracy indywidualnej i zespołowej studentów, polegającej na: wyszukiwaniu i opracowaniu informacji; analizie oraz interpretacji źródeł pierwotnych i wtórnych, w tym tekstów naukowych i filmów dokumentalnych oraz zaprezentowaniu rezultatów tej pracy. Zastosowana zostanie także forma wykładu i prezentacji multimedialnej przez prowadzącą, uzupełniana o debatę i burzę mózgu. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematyczny konwersatorium obejmuje XIX-wieczne procesy historyczne w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach oraz relacje tego regionu ze światem. Prowadzące zastosują podejście z zakresu historii społecznej oraz socjologii historycznej, z uwzględnieniem historii idei. Stąd też obok omówienia najważniejszych wydarzeń w ujęciu diachronicznym, podczas zajęć skupimy się także na debacie nad zjawiskami społecznymi, gospodarczymi i kulturowymi, których konsekwencje odczuwa również współczesna Ameryka Łacińska i Karaiby. XIX wiek dla latynoamerykańskiego regionu to okres walk o niepodległość, kształtowania się nowych republik i elit politycznych, kolejny etap modernizacji, konflikty zbrojne między młodymi państwami, ale również trwanie w systemie kolonialnym. Zajęcia mają formę konwersatorium, w znacznej mierze opierają się na pracy indywidualnej i zespołowej studentek i studentów, polegającej na: wyszukiwaniu, selekcji i opracowaniu informacji; analizie oraz interpretacji źródeł pierwotnych i wtórnych, w tym tekstów naukowych i filmów dokumentalnych oraz zaprezentowaniu rezultatów tej pracy. Zastosowana zostanie także forma wykładu i prezentacji multimedialnej, uzupełniana o debatę i burzę mózgu. |
|
Literatura: |
Podstawowa literatura ogólna: Atlas histórico de América Latina y el Caribe, La Universidad Nacional de Lanús. http://atlaslatinoamericano.unla.edu.ar/ Barreneche O., Bisso A., Troisi Melean J. (coord.) (2017), Historia de América Latina. Recorridos temáticos e historiográficos: siglos XIX y XX. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata /La Plata. Bethell L. (1992) Historia de América Latina. Tomo 5. La independencia. Cambridge University Press / Editorial Crítica, Barcelona; https://rodrigomorenog.files.wordpress.com/2016/07/bethell-historia-de-amc3a9rica-latina-tomo-5-la-independencia.pdf Bethell L. (1992) Historia de América Latina. Tomo 6. America Latina independiente 1820-1870. Cambridge University Press / Editorial Crítica, Barcelona; https://www.academia.edu/26158277/Historia_de_Am%C3%A9rica_Latina_Tomo_VI_Leslie_Bethell_ Bethell L. (1992) Historia de América Latina. Tomo 7. América Latina: sociedad y cultura. 1830-1930. Cambridge University Press / Editorial Crítica, Barcelona; https://www.academia.edu/26158776/Historia_de_Am%C3%A9rica_Latina_Tomo_VII_Leslie_Bethell_ Strony internetowe: Biblioteca Nacional de Chile http://www.memoriachilena.gob.cl “La Memoria Política de México” https://www.memoriapoliticademexico.org/ Przykładowe teksty źródłowe (materiały do każdych zajęć będą udostępniane przez prowadzące z wyprzedzeniem): • Ley Lerdo • Doctrina de Monroe • Enmienda Platt |
|
Uwagi: |
"Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.