Historia Brazylii i PALOP I ćwicz.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-HBAP-11c |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Brazylii i PALOP I ćwicz. |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 1 stopnia, specjalność portugalska |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Ćwiczenia: zadania realizowane na ćwiczeniach będą miały charakter uzupełniający do wykładu (tj. interpretacja tekstów źródłowych, dyskusja nad budzącymi kontrowersje epizodami w historii Brazylii, przygotowywanie referatów i prezentacji z przeczytanych książek, dyskusje, itp). |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zaznajomienie studentów z wielowiekowym procesem historycznym od odkrycia ziemi brazylijskiej przez Portugalczyków w 1500 roku aż po czasy współczesne. Głównymi elementami tego ponad pięćsetletniego okresu dziejów będą epoka kolonialna, epoka cesarstwa i czasy po 1889 roku. Analizie poddane zostanie formowanie się struktur państwa, proces powstawania narodu brazylijskiego oraz kształtowania się jego organów demokratycznych. |
Pełny opis: |
Szczególny nacisk położony jest na formowanie się i rozwój społeczeństwa brazylijskiego, procesy w nim zachodzące i czynniki, które warunkowały jego kształt. W tematach tych kryją się źródła najważniejszych elementów społeczno-historycznych tego kraju. Można je uporządkować według trzech najważniejszych zjawisk. Pierwsze wiąże się z kwestią zarządzania olbrzymim terytorium i jego potencjałem gospodarczym. Drugim wielkim wątkiem historycznym jest imigracja, zarówno dobrowolna, jak i przymusowa. Wreszcie trzeci aspekt to poszukiwanie tożsamości kulturowej i politycznej. |
Literatura: |
Źródła: • Listy o odkryciu Ameryki, wyb. i oprac. Jan Kieniewicz, Gdańsk 1995. • Brasil, 500 anos Em documentos, (org.) Ivan Alves Filho, Rio de Janeiro: Mauad, 1999. • C. C. Damaglio, Misja. José de Anchiety Apostoła Brazylii, Warszawa 2002. • L. Coelho Frota, Tiradentes. Retrato de uma cidade, Rio de Janeiro 1993. Opracowania: • A. Kalewska, Brazylia między doświadczeniem rzeczywistości a humanistyczną wyobraźnią. História da Província de Santa Cruz (1576) Pêro de Magalhãesa de Gândavo jako pierwsza panorama Ziemi Św. Krzyża w renesansowym źródle portugalskim, “Ameryka Łacińska”, nr 3-4, 2008, s. 5-17. • C. Furtado, Formação econômica do Brasil, 30ª edição, São Paulo 2001. • G. Freyre, Panowie i niewolnicy, Warszawa 1985. • M. Kula, Początki czarnego niewolnictwa w Brazylii. Okres gospodarki cukrowej, XVI-XVII, Wrocław 1970. • P. Wilcken, Império á Deriva: a Corte Portuquesa no Rio de Janeiro, 1808-1821, São Paulo 2006. • F. Mauro, Życie codzienne w Brazylii za czasów Pedra II 1831-1889, Warszawa 1993. • M. Kula, Polonia brazylijska, Warszawa 1981. • E. V. Garcia, Entre América e Europa: a politica externa brasileira na década de 1920, Brasília 2006. • B. Fausto, G. Vargas: O Poder e o Sorriso, São Paulo 2006. • Thomas Skidmore, Brasil: De Getúlio Vargas a Castelo Branco (1930-1964), Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979. • Maria Vitória de Mesquita, O governo Kubitschek: desenvolvimento econômico e estabilidade política, 1956-1961, Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976. • Márcio de Oliveira, Brasília: o mito na trajetória da nação, Brasília: Paralelo 15, 2005. • Ruy Castro, Chega de saudade: a história e as histórias da bossa nova, 3 ed., São Paulo: Campanhia das Letras, 2001. • Octavio Ianni, Raças e classes sociais no Brasil, São Paulo: Editora Brasiliense, 2004. • W. Dowbor, Brazylia bez egzotyki. Formowanie się kapitalizmu zależnego w Brazylii, Wrocław 1981. • B. Liberska, Brazylia przyszłości. Strategia rozwoju Brazylii jako przyszłej potęgi światowej w okresie rządów wojskowych 1964-1985, Warszawa 1989. • Brazylia jako mocarstwo wschodzące, red. M. F. Gawrycki, Warszawa 2013. Literatura pomocnicza: • B. Fausto, História do Brasil, wyd. X, São Paulo 2002. • M. Kula, Historia Brazylii, Warszawa 1987. • M. Malinowski, Brazylia: republika. Dzieje Brazylii w latach 1889-2010, Warszawa 2013. • J. Spyra, System konstytucyjny Brazylii, Warszawa 2001. |
Efekty uczenia się: |
Student powinien opanować wiedzę na temat historii Brazylii w kontekście zjawisk politycznych i społeczno ekonomicznych Europy i świata. Po ukończonych zajęciach Student: - zna elementarną terminologię używaną w opisie języka, literatury, kultury, historii, filozofii, rozumie jej źródła oraz zastosowania; - ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad literaturą, kulturą, historią i językiem; - ma podstawową wiedzę o procesach i faktach z historii Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej w kontekście historii światowej; - potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje; - posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie językoznawstwa, kulturoznawstwa, literaturoznawstwa, filozofii i historii; - potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filozofii i historii oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym; - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków; - posiada kompetencję językową w zakresie języka portugalskiego na poziomie zaawansowanym w języku pisanym i mówionym - poziom C1, umożliwiającą zrozumienie, analizę i interpretację, a także przygotowanie prac ustnych i pisemnych w zakresie językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filozofii i historii; - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata; - potrafi aktywnie włączyć się w uczestnictwo w kulturze studiowanego regionu (Półwysep Iberyjski/Ameryka Łacińska), korzystając z różnych mediów i form; - ma nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę z ćwiczeń wpływa aktywność - przygotowywanie referatów, omawianie lektur - oraz obecność na zajęciach. Warunkiem niezbędnym do przystąpienia do egzaminu z historii Brazylii jest uprzednie zaliczenie ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.