Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia Brazylii i PALOP I ćwicz.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-HBAP-11c
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia Brazylii i PALOP I ćwicz.
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 1 stopnia, specjalność portugalska
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Ćwiczenia: zadania realizowane na ćwiczeniach będą miały charakter uzupełniający do wykładu (tj. interpretacja tekstów źródłowych, dyskusja nad budzącymi kontrowersje epizodami w historii Brazylii, przygotowywanie referatów i prezentacji z przeczytanych książek, dyskusje, itp).

Skrócony opis:

Celem kursu jest zaznajomienie studentów z wielowiekowym procesem historycznym od odkrycia ziemi brazylijskiej przez Portugalczyków w 1500 roku aż po czasy współczesne. Głównymi elementami tego ponad pięćsetletniego okresu dziejów będą epoka kolonialna, epoka cesarstwa i czasy po 1889 roku. Analizie poddane zostanie formowanie się struktur państwa, proces powstawania narodu brazylijskiego oraz kształtowania się jego organów demokratycznych.

Pełny opis:

Szczególny nacisk położony jest na formowanie się i rozwój społeczeństwa brazylijskiego, procesy w nim zachodzące i czynniki, które warunkowały jego kształt. W tematach tych kryją się źródła najważniejszych elementów społeczno-historycznych tego kraju. Można je uporządkować według trzech najważniejszych zjawisk. Pierwsze wiąże się z kwestią zarządzania olbrzymim terytorium i jego potencjałem gospodarczym. Drugim wielkim wątkiem historycznym jest imigracja, zarówno dobrowolna, jak i przymusowa. Wreszcie trzeci aspekt to poszukiwanie tożsamości kulturowej i politycznej.

Literatura:

Źródła:

• Listy o odkryciu Ameryki, wyb. i oprac. Jan Kieniewicz, Gdańsk 1995.

• Brasil, 500 anos Em documentos, (org.) Ivan Alves Filho, Rio de Janeiro: Mauad, 1999.

• C. C. Damaglio, Misja. José de Anchiety Apostoła Brazylii, Warszawa 2002.

• L. Coelho Frota, Tiradentes. Retrato de uma cidade, Rio de Janeiro 1993.

Opracowania:

• A. Kalewska, Brazylia między doświadczeniem rzeczywistości a humanistyczną wyobraźnią. História da Província de Santa Cruz (1576) Pêro de Magalhãesa de Gândavo jako pierwsza panorama Ziemi Św. Krzyża w renesansowym źródle portugalskim, “Ameryka Łacińska”, nr 3-4, 2008, s. 5-17.

• C. Furtado, Formação econômica do Brasil, 30ª edição, São Paulo 2001.

• G. Freyre, Panowie i niewolnicy, Warszawa 1985.

• M. Kula, Początki czarnego niewolnictwa w Brazylii. Okres gospodarki cukrowej, XVI-XVII, Wrocław 1970.

• P. Wilcken, Império á Deriva: a Corte Portuquesa no Rio de Janeiro, 1808-1821, São Paulo 2006.

• F. Mauro, Życie codzienne w Brazylii za czasów Pedra II 1831-1889, Warszawa 1993.

• M. Kula, Polonia brazylijska, Warszawa 1981.

• E. V. Garcia, Entre América e Europa: a politica externa brasileira na década de 1920, Brasília 2006.

• B. Fausto, G. Vargas: O Poder e o Sorriso, São Paulo 2006.

• Thomas Skidmore, Brasil: De Getúlio Vargas a Castelo Branco (1930-1964), Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

• Maria Vitória de Mesquita, O governo Kubitschek: desenvolvimento econômico e estabilidade política, 1956-1961, Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

• Márcio de Oliveira, Brasília: o mito na trajetória da nação, Brasília: Paralelo 15, 2005.

• Ruy Castro, Chega de saudade: a história e as histórias da bossa nova, 3 ed., São Paulo: Campanhia das Letras, 2001.

• Octavio Ianni, Raças e classes sociais no Brasil, São Paulo: Editora Brasiliense, 2004.

• W. Dowbor, Brazylia bez egzotyki. Formowanie się kapitalizmu zależnego w Brazylii, Wrocław 1981.

• B. Liberska, Brazylia przyszłości. Strategia rozwoju Brazylii jako przyszłej potęgi światowej w okresie rządów wojskowych 1964-1985, Warszawa 1989.

• Brazylia jako mocarstwo wschodzące, red. M. F. Gawrycki, Warszawa 2013.

Literatura pomocnicza:

• B. Fausto, História do Brasil, wyd. X, São Paulo 2002.

• M. Kula, Historia Brazylii, Warszawa 1987.

• M. Malinowski, Brazylia: republika. Dzieje Brazylii w latach 1889-2010, Warszawa 2013.

• J. Spyra, System konstytucyjny Brazylii, Warszawa 2001.

Efekty uczenia się:

Student powinien opanować wiedzę na temat historii Brazylii w kontekście zjawisk politycznych i społeczno ekonomicznych Europy i świata. Po ukończonych zajęciach Student:

- zna elementarną terminologię używaną w opisie języka, literatury, kultury, historii, filozofii, rozumie jej źródła oraz zastosowania;

- ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad literaturą, kulturą, historią i językiem;

- ma podstawową wiedzę o procesach i faktach z historii Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej w kontekście historii światowej;

- potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje;

- posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie językoznawstwa, kulturoznawstwa, literaturoznawstwa, filozofii i historii;

- potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filozofii i historii oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym;

- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków;

- posiada kompetencję językową w zakresie języka portugalskiego na poziomie zaawansowanym w języku pisanym i mówionym - poziom C1, umożliwiającą zrozumienie, analizę i interpretację, a także przygotowanie prac ustnych i pisemnych w zakresie językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filozofii i historii;

- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie;

- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata;

- potrafi aktywnie włączyć się w uczestnictwo w kulturze studiowanego regionu (Półwysep Iberyjski/Ameryka Łacińska), korzystając z różnych mediów i form;

- ma nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę z ćwiczeń wpływa aktywność - przygotowywanie referatów, omawianie lektur - oraz obecność na zajęciach. Warunkiem niezbędnym do przystąpienia do egzaminu z historii Brazylii jest uprzednie zaliczenie ćwiczeń.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)