Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia Hiszpanii I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-HH1-11
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia Hiszpanii I
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 1 stopnia
Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z historią Hiszpanii od starożytności do końca panowania Królewskiej Pary Katolickiej, Izabeli Kastylijskiej i Ferdynanda Aragońskiego. Dzieje Półwyspu Iberyjskiego ukazywane są z perspektywy człowieka i społeczeństwa; celem zajęć jest naświetlenie wpływu wydarzeń i procesów historycznych na kształtowanie się kultury narodowej Hiszpanii. Zajęcia wymagają aktywnego uczestnictwa studentów: przygotowywanie prezentacji, dyskusja o lekturach, rozwiązywania quizów i zadań. Omawiane są nie tylko kwestie historyczne, ale także kulturowe, osadzone w konkretnym kontekście dziejowym.

Pełny opis:

Szczegółowy zakres tematów:

1. Wstęp. Geografia Hiszpanii.

2. Dawne kultury zamieszkujące Półwysep Iberyjski: Iberowie, Celtowie, Tartessos, Baskowie, Fenicjanie, Kartagińczycy.

3. Kolonizacja rzymska.

4. Najazd plemion gockich; Królestwo Wizygotów.

5. Podbój muzułmański. Rozwój i kultura Al Ándalus.

6. Kształtowanie się pierwszych ośrodków chrześcijańskich: Asturia, Kastylia, Katalonia, Nawarra.

7. Rozpad kalifatu Kordoby; najazdy Almoravidów, Almohadów, Merynidów. Czasy rekonkwisty.

8. Królestwo Kastylii: rozwój polityczny, gospodarczy, kulturowy.

9. Alfons X Mądry; toledańska szkoła tłumaczy.

10. Królestwo Aragonii: rozwój polityczny, gospodarczy, kulturowy.

11. Królewska Para Katolicka – Izabela i Ferdynand: objęcie władzy i zjednoczenie Hiszpanii.

12. Inkwizycja hiszpańska.

13. Królewska Para Katolicka – Izabela i Ferdynand: polityka zagraniczna.

14. Początek epoki wielkich odkryć geograficznych.

Literatura:

Lektury na semestr I oraz II:

• T. Miłkowski, P. Machcewicz, Historia Hiszpanii (I część), Ossolineum, Wrocław 2009

• J. Brouwer, Joanna Szalona. Tragiczne życie w niespokojnym czasie (fragmenty), PIW, Warszawa 1991

• B. A. Catlos, Królestwa wiary (fragmenty), Poznań 2018

• R. Collins, Hiszpania w czasach Wizygotów (fragmenty), PWN, Warszawa 2007 (cz. I)

• M. Defourneaux, Życie codzienne w Hiszpanii w wieku złotym (fragmenty), PIW, Warszawa 1968

• Dzieje Ryksy, córki Władysława Wygnańca śląskiego, cesarzowej Hiszpanii i hrabiny Prowansyi, red. K. Maleczyński, Poznań 1933

• T. S. Dziekoński, Historya Hiszpanii podług najlepszych źródeł ułożona (fragmenty), S.H. Merzbach, Warszawa, 1852

• M. Fernández Álvarez (fragmenty),

o Izabela Katolicka, PIW, Warszawa 2007

o Cesarz Karol V, PIW, Warszawa 2003

• H. Gesztoft [red.], De Hispania Antiqua, (fragmenty),WUW, Warszawa 1990

• T. F. Hahn [red.], Anonima diarjusz peregrynacji włoskiej, hiszpańskiej i portugalskiej (fragmenty), Drukarnia A. Gojawiczyńskiego, Lwów 1935

• H. Kamen, Imperium hiszpańskie. Dzieje rozkwitu i upadku (fragmenty), Bellona, Warszawa 2008

• F. Kubiaczyk, Między wojną a dyplomacją. Ferdynand Katolicki i polityka zagraniczna Hiszpanii w latach 1492-1516 (fragmenty), Universitas, Kraków 2010

• M. Maciejowski, Rzymski podbój Hiszpanii (218-178 przed Chr.). Aspekty polityczne, militarne i społeczne (fragmenty), Napoleon V, Oświęcim 2012

• K. Mirgos (red.), Baskijska historia, baskijskie historie (wybrane), Poznań - Gniezno 2014

• G. Makowiecka, Po drogach polsko-hiszpańskich (fragmenty), Wydawnictwo Literackie, Kraków 1984

• M. Malinowski, Społeczeństwo Kordoby w czasach Kolumba, inkwizycji i rekonkwisty (fragmenty), Toruń 2000

• R. Menocal, Ozdoba świata. Jak muzułmanie, żydzi i chrześcijanie tworzyli kulturę tolerancji w średniowiecznej Hiszpanii (fragmenty), WUJ, Kraków 2006

• C. Nooteboom, Drogi do Santiago (fragmenty), Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2007

• M. Potok, Kim jest Cyd? Historia - literatura - przekład, "Pamiętnik Literacki", 98/2, 2007

• H. Rawlings, Inkwizycja hiszpańska, WUJ, Kraków 2009 (bez rozdziału 1)

• C. Rojas, Burbonowie pozbawieni tronu (rozdział o Karolu IV), Universitas, Kraków 2001

• S. Runciman, Nieszpory sycylijskie (fragmenty), Wrocław 2007

• M. Wilczyński, Królestwo Swebów – regnum in extremitate mundi (fragmenty), Kraków 2011

Literatura pomocnicza:

• M. Tuñón de Lara (red.), Historia Hiszpanii, Universitas, Kraków 1999 i następne wydania

• J. Kieniewicz, Hiszpania w zwierciadle polskim, Novus Orbis, Gdańsk 2001

• G. Parker, Filip II (fragmenty), PIW, Warszawa 1985

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące historię Hiszpanii (okres od starożytności do końca epoki Królewskiej Pary Katolickiej); najważniejsze wydarzenia i procesy z zakresu historii Hiszpanii oraz istotne aspekty kultury hiszpańskiej tego okresu (K_W03; K_W06).

Student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty dotyczące tematyki związanej z historią i kulturą Hiszpanii; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia związane z historią Hiszpanii; rozpoznawać różne rodzaje tekstów historycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii właściwej naukom historycznym; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł i opracowań historycznych (tekstów źródłowych, opracowań monograficznych itp.); napisać oraz zredagować pracę pisemną z zastosowaniem odpowiednich metod z zakresu nauki o historii; przygotować wystąpienia ustne z zastosowaniem odpowiednich metod obejmujących m.in. metodologię z zakresu nauki o historii oraz właściwych źródeł; posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauki o historii (K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07).

Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w kulturze hiszpańskiej korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze i historiografii Hiszpanii (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04).

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia prowadzone stacjonarnie. Studenci otrzymują dostęp do nagranych krótkich wykładów i przygotowują się do omawiania lektur. Zajęcia odbywają się w formie prezentacji przygotowywanych przez studentów i/albo dyskusji nad lekturą (w zależności od tematu). Studenci będą otrzymywać także różnorakie zadania do wykonania w trybie zarówno synchronicznym, jak i asynchronicznym. W zależności od tematu pracujemy nieraz w mniejszych lub większych podgrupach.

Na ocenę semestralną składa się aktywność, w tym przygotowywanie prezentacji, dyskusja nad lekturami, wykonywanie zadań, obecność oraz ocena z egzaminu. Celem egzaminu jest sprawdzenie stopnia znajomości materiałów omawianych za zajęciach. Pułap zaliczeniowy wynosi 75%.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 80 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Zuzanna Jakubowska-Vorbrich, Matylda Urjasz-Raczko
Prowadzący grup: Zuzanna Jakubowska-Vorbrich, Matylda Urjasz-Raczko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z historią Hiszpanii od starożytności do końca panowania Królewskiej Pary Katolickiej, Izabeli Kastylijskiej i Ferdynanda Aragońskiego. Dzieje Półwyspu Iberyjskiego ukazywane są z perspektywy człowieka i społeczeństwa; celem zajęć jest naświetlenie wpływu wydarzeń i procesów historycznych na kształtowanie się kultury narodowej Hiszpanii. Zajęcia wymagają aktywnego uczestnictwa studentów: przygotowywanie prezentacji, dyskusja o lekturach, rozwiązywania quizów i zadań. Omawiane są nie tylko kwestie historyczne, ale także kulturowe, osadzone w konkretnym kontekście dziejowym.

Pełny opis:

Szczegółowy zakres tematów:

1. Wstęp. Geografia Hiszpanii.

2. Dawne kultury zamieszkujące Półwysep Iberyjski: Iberowie, Celtowie, Tartessos, Baskowie, Fenicjanie, Kartagińczycy.

3. Kolonizacja rzymska.

4. Najazd plemion gockich; Królestwo Wizygotów.

5. Podbój muzułmański. Rozwój i kultura Al Ándalus.

6. Kształtowanie się pierwszych ośrodków chrześcijańskich: Asturia, Kastylia, Katalonia, Nawarra.

7. Rozpad kalifatu Kordoby; najazdy Almoravidów, Almohadów, Merynidów. Czasy rekonkwisty.

8. Królestwo Kastylii: rozwój polityczny, gospodarczy, kulturowy.

9. Alfons X Mądry; toledańska szkoła tłumaczy.

10. Królestwo Aragonii: rozwój polityczny, gospodarczy, kulturowy.

11. Królewska Para Katolicka – Izabela i Ferdynand: objęcie władzy i zjednoczenie Hiszpanii.

12. Inkwizycja hiszpańska.

13. Królewska Para Katolicka – Izabela i Ferdynand: polityka zagraniczna.

14. Początek epoki wielkich odkryć geograficznych.

Literatura:

Lektury na semestr I oraz II:

• T. Miłkowski, P. Machcewicz, Historia Hiszpanii (I część), Ossolineum, Wrocław 2009

• J. Brouwer, Joanna Szalona. Tragiczne życie w niespokojnym czasie (fragmenty), PIW, Warszawa 1991

• J. O’Callaghan, Rekonkwista (fragmenty), Poznań 2016

• R. Collins, Hiszpania w czasach Wizygotów (fragmenty), PWN, Warszawa 2007 (cz. I)

• M. Defourneaux, Życie codzienne w Hiszpanii w wieku złotym (fragmenty), PIW, Warszawa 1968

• Dzieje Ryksy, córki Władysława Wygnańca śląskiego, cesarzowej Hiszpanii i hrabiny Prowansyi, red. K. Maleczyński, Poznań 1933

• T. S. Dziekoński, Historya Hiszpanii podług najlepszych źródeł ułożona (fragmenty), S.H. Merzbach, Warszawa, 1852

• M. Fernández Álvarez (fragmenty),

o Izabela Katolicka, PIW, Warszawa 2007

o Cesarz Karol V, PIW, Warszawa 2003

• H. Gesztoft [red.], De Hispania Antiqua, (fragmenty),WUW, Warszawa 1990

• T. F. Hahn [red.], Anonima diarjusz peregrynacji włoskiej, hiszpańskiej i portugalskiej (fragmenty), Drukarnia A. Gojawiczyńskiego, Lwów 1935

• H. Kamen, Imperium hiszpańskie. Dzieje rozkwitu i upadku (fragmenty), Bellona, Warszawa 2008

• F. Kubiaczyk, Między wojną a dyplomacją. Ferdynand Katolicki i polityka zagraniczna Hiszpanii w latach 1492-1516 (fragmenty), Universitas, Kraków 2010

• M. Maciejowski, Rzymski podbój Hiszpanii (218-178 przed Chr.). Aspekty polityczne, militarne i społeczne (fragmenty), Napoleon V, Oświęcim 2012

• K. Mirgos (red.), Baskijska historia, baskijskie historie (wybrane), Poznań - Gniezno 2014

• G. Makowiecka, Po drogach polsko-hiszpańskich (fragmenty), Wydawnictwo Literackie, Kraków 1984

• M. Malinowski, Społeczeństwo Kordoby w czasach Kolumba, inkwizycji i rekonkwisty (fragmenty), Toruń 2000

• R. Menocal, Ozdoba świata. Jak muzułmanie, żydzi i chrześcijanie tworzyli kulturę tolerancji w średniowiecznej Hiszpanii (fragmenty), WUJ, Kraków 2006

• C. Nooteboom, Drogi do Santiago (fragmenty), Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2007

• M. Potok, Kim jest Cyd? Historia - literatura - przekład, "Pamiętnik Literacki", 98/2, 2007

• H. Rawlings, Inkwizycja hiszpańska, WUJ, Kraków 2009 (bez rozdziału 1)

• C. Rojas, Burbonowie pozbawieni tronu (rozdział o Karolu IV), Universitas, Kraków 2001

• S. Runciman, Nieszpory sycylijskie (fragmenty), Wrocław 2007

• M. Wilczyński, Królestwo Swebów – regnum in extremitate mundi (fragmenty), Kraków 2011

Literatura pomocnicza:

• M. Tuñón de Lara (red.), Historia Hiszpanii, Universitas, Kraków 1999 i następne wydania

• J. Kieniewicz, Hiszpania w zwierciadle polskim, Novus Orbis, Gdańsk 2001

• G. Parker, Filip II (fragmenty), PIW, Warszawa 1985

Uwagi:

Zajęcia prowadzone stacjonarnie. Studenci otrzymują dostęp do nagranych krótkich wykładów i przygotowują się do omawiania lektur. Zajęcia odbywają się w formie prezentacji przygotowywanych przez studentów i/albo dyskusji nad lekturą (w zależności od tematu). Studenci będą otrzymywać także różnorakie zadania do wykonania w trybie zarówno synchronicznym, jak i asynchronicznym. W zależności od tematu pracujemy nieraz w mniejszych lub większych podgrupach.

Na ocenę semestralną składa się aktywność, w tym przygotowywanie prezentacji, dyskusja nad lekturami, wykonywanie zadań, obecność oraz ocena z egzaminu. Celem egzaminu jest sprawdzenie stopnia znajomości materiałów omawianych za zajęciach. Pułap zaliczeniowy wynosi 75%.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)