Historia Hiszpanii I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-HH1-11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Hiszpanii I |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z historią Hiszpanii od starożytności do końca panowania Królewskiej Pary Katolickiej, Izabeli Kastylijskiej i Ferdynanda Aragońskiego. Dzieje Półwyspu Iberyjskiego ukazywane są z perspektywy człowieka i społeczeństwa; celem zajęć jest naświetlenie wpływu wydarzeń i procesów historycznych na kształtowanie się kultury narodowej Hiszpanii. Zajęcia wymagają aktywnego uczestnictwa studentów: przygotowywanie prezentacji, dyskusja o lekturach, rozwiązywania quizów i zadań. Omawiane są nie tylko kwestie historyczne, ale także kulturowe, osadzone w konkretnym kontekście dziejowym. |
Pełny opis: |
Szczegółowy zakres tematów: 1. Wstęp. Geografia Hiszpanii. 2. Dawne kultury zamieszkujące Półwysep Iberyjski: Iberowie, Celtowie, Tartessos, Baskowie, Fenicjanie, Kartagińczycy. 3. Kolonizacja rzymska. 4. Najazd plemion gockich; Królestwo Wizygotów. 5. Podbój muzułmański. Rozwój i kultura Al Ándalus. 6. Kształtowanie się pierwszych ośrodków chrześcijańskich: Asturia, Kastylia, Katalonia, Nawarra. 7. Rozpad kalifatu Kordoby; najazdy Almoravidów, Almohadów, Merynidów. Czasy rekonkwisty. 8. Królestwo Kastylii: rozwój polityczny, gospodarczy, kulturowy. 9. Alfons X Mądry; toledańska szkoła tłumaczy. 10. Królestwo Aragonii: rozwój polityczny, gospodarczy, kulturowy. 11. Królewska Para Katolicka – Izabela i Ferdynand: objęcie władzy i zjednoczenie Hiszpanii. 12. Inkwizycja hiszpańska. 13. Królewska Para Katolicka – Izabela i Ferdynand: polityka zagraniczna. 14. Początek epoki wielkich odkryć geograficznych. |
Literatura: |
Lektury na semestr I oraz II: • T. Miłkowski, P. Machcewicz, Historia Hiszpanii (I część), Ossolineum, Wrocław 2009 • J. Brouwer, Joanna Szalona. Tragiczne życie w niespokojnym czasie (fragmenty), PIW, Warszawa 1991 • B. A. Catlos, Królestwa wiary (fragmenty), Poznań 2018 • R. Collins, Hiszpania w czasach Wizygotów (fragmenty), PWN, Warszawa 2007 (cz. I) • M. Defourneaux, Życie codzienne w Hiszpanii w wieku złotym (fragmenty), PIW, Warszawa 1968 • Dzieje Ryksy, córki Władysława Wygnańca śląskiego, cesarzowej Hiszpanii i hrabiny Prowansyi, red. K. Maleczyński, Poznań 1933 • T. S. Dziekoński, Historya Hiszpanii podług najlepszych źródeł ułożona (fragmenty), S.H. Merzbach, Warszawa, 1852 • M. Fernández Álvarez (fragmenty), o Izabela Katolicka, PIW, Warszawa 2007 o Cesarz Karol V, PIW, Warszawa 2003 • H. Gesztoft [red.], De Hispania Antiqua, (fragmenty),WUW, Warszawa 1990 • T. F. Hahn [red.], Anonima diarjusz peregrynacji włoskiej, hiszpańskiej i portugalskiej (fragmenty), Drukarnia A. Gojawiczyńskiego, Lwów 1935 • H. Kamen, Imperium hiszpańskie. Dzieje rozkwitu i upadku (fragmenty), Bellona, Warszawa 2008 • F. Kubiaczyk, Między wojną a dyplomacją. Ferdynand Katolicki i polityka zagraniczna Hiszpanii w latach 1492-1516 (fragmenty), Universitas, Kraków 2010 • M. Maciejowski, Rzymski podbój Hiszpanii (218-178 przed Chr.). Aspekty polityczne, militarne i społeczne (fragmenty), Napoleon V, Oświęcim 2012 • K. Mirgos (red.), Baskijska historia, baskijskie historie (wybrane), Poznań - Gniezno 2014 • G. Makowiecka, Po drogach polsko-hiszpańskich (fragmenty), Wydawnictwo Literackie, Kraków 1984 • M. Malinowski, Społeczeństwo Kordoby w czasach Kolumba, inkwizycji i rekonkwisty (fragmenty), Toruń 2000 • R. Menocal, Ozdoba świata. Jak muzułmanie, żydzi i chrześcijanie tworzyli kulturę tolerancji w średniowiecznej Hiszpanii (fragmenty), WUJ, Kraków 2006 • C. Nooteboom, Drogi do Santiago (fragmenty), Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2007 • M. Potok, Kim jest Cyd? Historia - literatura - przekład, "Pamiętnik Literacki", 98/2, 2007 • H. Rawlings, Inkwizycja hiszpańska, WUJ, Kraków 2009 (bez rozdziału 1) • C. Rojas, Burbonowie pozbawieni tronu (rozdział o Karolu IV), Universitas, Kraków 2001 • S. Runciman, Nieszpory sycylijskie (fragmenty), Wrocław 2007 • M. Wilczyński, Królestwo Swebów – regnum in extremitate mundi (fragmenty), Kraków 2011 Literatura pomocnicza: • M. Tuñón de Lara (red.), Historia Hiszpanii, Universitas, Kraków 1999 i następne wydania • J. Kieniewicz, Hiszpania w zwierciadle polskim, Novus Orbis, Gdańsk 2001 • G. Parker, Filip II (fragmenty), PIW, Warszawa 1985 |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące historię Hiszpanii (okres od starożytności do końca epoki Królewskiej Pary Katolickiej); najważniejsze wydarzenia i procesy z zakresu historii Hiszpanii oraz istotne aspekty kultury hiszpańskiej tego okresu (K_W03; K_W06). Student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty dotyczące tematyki związanej z historią i kulturą Hiszpanii; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia związane z historią Hiszpanii; rozpoznawać różne rodzaje tekstów historycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii właściwej naukom historycznym; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł i opracowań historycznych (tekstów źródłowych, opracowań monograficznych itp.); napisać oraz zredagować pracę pisemną z zastosowaniem odpowiednich metod z zakresu nauki o historii; przygotować wystąpienia ustne z zastosowaniem odpowiednich metod obejmujących m.in. metodologię z zakresu nauki o historii oraz właściwych źródeł; posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauki o historii (K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07). Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w kulturze hiszpańskiej korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze i historiografii Hiszpanii (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone stacjonarnie. Studenci otrzymują dostęp do nagranych krótkich wykładów i przygotowują się do omawiania lektur. Zajęcia odbywają się w formie prezentacji przygotowywanych przez studentów i/albo dyskusji nad lekturą (w zależności od tematu). Studenci będą otrzymywać także różnorakie zadania do wykonania w trybie zarówno synchronicznym, jak i asynchronicznym. W zależności od tematu pracujemy nieraz w mniejszych lub większych podgrupach. Na ocenę semestralną składa się aktywność, w tym przygotowywanie prezentacji, dyskusja nad lekturami, wykonywanie zadań, obecność oraz ocena z egzaminu. Celem egzaminu jest sprawdzenie stopnia znajomości materiałów omawianych za zajęciach. Pułap zaliczeniowy wynosi 75%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 80 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zuzanna Jakubowska-Vorbrich, Matylda Urjasz-Raczko | |
Prowadzący grup: | Zuzanna Jakubowska-Vorbrich, Matylda Urjasz-Raczko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z historią Hiszpanii od starożytności do końca panowania Królewskiej Pary Katolickiej, Izabeli Kastylijskiej i Ferdynanda Aragońskiego. Dzieje Półwyspu Iberyjskiego ukazywane są z perspektywy człowieka i społeczeństwa; celem zajęć jest naświetlenie wpływu wydarzeń i procesów historycznych na kształtowanie się kultury narodowej Hiszpanii. Zajęcia wymagają aktywnego uczestnictwa studentów: przygotowywanie prezentacji, dyskusja o lekturach, rozwiązywania quizów i zadań. Omawiane są nie tylko kwestie historyczne, ale także kulturowe, osadzone w konkretnym kontekście dziejowym. |
|
Pełny opis: |
Szczegółowy zakres tematów: 1. Wstęp. Geografia Hiszpanii. 2. Dawne kultury zamieszkujące Półwysep Iberyjski: Iberowie, Celtowie, Tartessos, Baskowie, Fenicjanie, Kartagińczycy. 3. Kolonizacja rzymska. 4. Najazd plemion gockich; Królestwo Wizygotów. 5. Podbój muzułmański. Rozwój i kultura Al Ándalus. 6. Kształtowanie się pierwszych ośrodków chrześcijańskich: Asturia, Kastylia, Katalonia, Nawarra. 7. Rozpad kalifatu Kordoby; najazdy Almoravidów, Almohadów, Merynidów. Czasy rekonkwisty. 8. Królestwo Kastylii: rozwój polityczny, gospodarczy, kulturowy. 9. Alfons X Mądry; toledańska szkoła tłumaczy. 10. Królestwo Aragonii: rozwój polityczny, gospodarczy, kulturowy. 11. Królewska Para Katolicka – Izabela i Ferdynand: objęcie władzy i zjednoczenie Hiszpanii. 12. Inkwizycja hiszpańska. 13. Królewska Para Katolicka – Izabela i Ferdynand: polityka zagraniczna. 14. Początek epoki wielkich odkryć geograficznych. |
|
Literatura: |
Lektury na semestr I oraz II: • T. Miłkowski, P. Machcewicz, Historia Hiszpanii (I część), Ossolineum, Wrocław 2009 • J. Brouwer, Joanna Szalona. Tragiczne życie w niespokojnym czasie (fragmenty), PIW, Warszawa 1991 • J. O’Callaghan, Rekonkwista (fragmenty), Poznań 2016 • R. Collins, Hiszpania w czasach Wizygotów (fragmenty), PWN, Warszawa 2007 (cz. I) • M. Defourneaux, Życie codzienne w Hiszpanii w wieku złotym (fragmenty), PIW, Warszawa 1968 • Dzieje Ryksy, córki Władysława Wygnańca śląskiego, cesarzowej Hiszpanii i hrabiny Prowansyi, red. K. Maleczyński, Poznań 1933 • T. S. Dziekoński, Historya Hiszpanii podług najlepszych źródeł ułożona (fragmenty), S.H. Merzbach, Warszawa, 1852 • M. Fernández Álvarez (fragmenty), o Izabela Katolicka, PIW, Warszawa 2007 o Cesarz Karol V, PIW, Warszawa 2003 • H. Gesztoft [red.], De Hispania Antiqua, (fragmenty),WUW, Warszawa 1990 • T. F. Hahn [red.], Anonima diarjusz peregrynacji włoskiej, hiszpańskiej i portugalskiej (fragmenty), Drukarnia A. Gojawiczyńskiego, Lwów 1935 • H. Kamen, Imperium hiszpańskie. Dzieje rozkwitu i upadku (fragmenty), Bellona, Warszawa 2008 • F. Kubiaczyk, Między wojną a dyplomacją. Ferdynand Katolicki i polityka zagraniczna Hiszpanii w latach 1492-1516 (fragmenty), Universitas, Kraków 2010 • M. Maciejowski, Rzymski podbój Hiszpanii (218-178 przed Chr.). Aspekty polityczne, militarne i społeczne (fragmenty), Napoleon V, Oświęcim 2012 • K. Mirgos (red.), Baskijska historia, baskijskie historie (wybrane), Poznań - Gniezno 2014 • G. Makowiecka, Po drogach polsko-hiszpańskich (fragmenty), Wydawnictwo Literackie, Kraków 1984 • M. Malinowski, Społeczeństwo Kordoby w czasach Kolumba, inkwizycji i rekonkwisty (fragmenty), Toruń 2000 • R. Menocal, Ozdoba świata. Jak muzułmanie, żydzi i chrześcijanie tworzyli kulturę tolerancji w średniowiecznej Hiszpanii (fragmenty), WUJ, Kraków 2006 • C. Nooteboom, Drogi do Santiago (fragmenty), Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2007 • M. Potok, Kim jest Cyd? Historia - literatura - przekład, "Pamiętnik Literacki", 98/2, 2007 • H. Rawlings, Inkwizycja hiszpańska, WUJ, Kraków 2009 (bez rozdziału 1) • C. Rojas, Burbonowie pozbawieni tronu (rozdział o Karolu IV), Universitas, Kraków 2001 • S. Runciman, Nieszpory sycylijskie (fragmenty), Wrocław 2007 • M. Wilczyński, Królestwo Swebów – regnum in extremitate mundi (fragmenty), Kraków 2011 Literatura pomocnicza: • M. Tuñón de Lara (red.), Historia Hiszpanii, Universitas, Kraków 1999 i następne wydania • J. Kieniewicz, Hiszpania w zwierciadle polskim, Novus Orbis, Gdańsk 2001 • G. Parker, Filip II (fragmenty), PIW, Warszawa 1985 |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone stacjonarnie. Studenci otrzymują dostęp do nagranych krótkich wykładów i przygotowują się do omawiania lektur. Zajęcia odbywają się w formie prezentacji przygotowywanych przez studentów i/albo dyskusji nad lekturą (w zależności od tematu). Studenci będą otrzymywać także różnorakie zadania do wykonania w trybie zarówno synchronicznym, jak i asynchronicznym. W zależności od tematu pracujemy nieraz w mniejszych lub większych podgrupach. Na ocenę semestralną składa się aktywność, w tym przygotowywanie prezentacji, dyskusja nad lekturami, wykonywanie zadań, obecność oraz ocena z egzaminu. Celem egzaminu jest sprawdzenie stopnia znajomości materiałów omawianych za zajęciach. Pułap zaliczeniowy wynosi 75%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.