Historia Hiszpanii II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-HH2-11 | Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Historia Hiszpanii II | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich | ||
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie studentom historii Hiszpanii od czasów od końca epoki Królewskiej Pary Katolickiej (Izabeli i Ferdynanda) do wybuchu Wojny o Niepodległość z Napoleonem, ze szczególnym uwzględnieniem procesów społecznych i kulturowych zachodzących na Półwyspie Iberyjskim. Kurs jest ukierunkowany na przedstawienie historycznie uwarunkowanej różnorodności kulturowej Hiszpanii i jej znaczenia dla formowania się społeczeństwa hiszpańskiego. Ponadto obejmuje omówienie przemian politycznych zachodzących na Półwyspie Iberyjskim w okresie nowożytnym, kiedy to w Hiszpanii panowały kolejno dwie dynastie: Habsburgów i Burbonów. |
||
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie studentom historii Hiszpanii od czasów od końca epoki Królewskiej Pary Katolickiej (Izabeli i Ferdynanda) do wybuchu Wojny o Niepodległość z Napoleonem, ze szczególnym uwzględnieniem procesów społecznych i kulturowych zachodzących na Półwyspie Iberyjskim. Kurs jest ukierunkowany na przedstawienie historycznie uwarunkowanej różnorodności kulturowej Hiszpanii i jej znaczenia dla formowania się społeczeństwa hiszpańskiego. Ponadto obejmuje omówienie przemian politycznych zachodzących na Półwyspie Iberyjskim w okresie nowożytnym, kiedy to w Hiszpanii panowały kolejno dwie dynastie: Habsburgów i Burbonów. Podczas zajęć zostaną omówione następujące tematy: 1. Joanna Szalona 2. Karol V – jako król Hiszpanii i jako cesarz 3. Filip II – polityka wewnętrzna i zagraniczna 4. Filip III 5. Filip IV i Olivares 6. Karol II 7. Filip V 8. Ferdynand VI 9. Karol III 10. Karol IV 11. Powstanie antynapoleońskie w Madrycie Uwaga: Poszczególne tematy omawiane będą na 1 bądź na 2 zajęciach |
||
Literatura: |
Literatura: • T. Miłkowski, P. Machcewicz, Historia Hiszpanii (I część), Ossolineum, Wrocław 2009 • J. Brouwer, Joanna Szalona. Tragiczne życie w niespokojnym czasie (fragmenty), PIW, Warszawa 1991 • M. Defourneaux, Życie codzienne w Hiszpanii w wieku złotym (fragmenty), PIW, Warszawa 1968 • T. S. Dziekoński, Historya Hiszpanii podług najlepszych źródeł ułożona (fragmenty), S.H. Merzbach, Warszawa, 1852 • M. Fernández Álvarez. Cesarz Karol V, PIW, Warszawa 2003 (fragmenty) • T. F. Hahn [red.], Anonima diarjusz peregrynacji włoskiej, hiszpańskiej i portugalskiej (fragmenty), Drukarnia A. Gojawiczyńskiego, Lwów 1935 • R. Hughes, Goya. Artysta i jego czas, W.A.B., Warszawa 2006 (fragmenty) • H. Kamen, Imperium hiszpańskie. Dzieje rozkwitu i upadku (fragmenty), Bellona, Warszawa 2008 • G. Makowiecka, Po drogach polsko-hiszpańskich (fragmenty), Wydawnictwo Literackie, Kraków 1984 • C. Nooteboom, Drogi do Santiago (fragmenty), Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2007 • G. Parker, Filip II (fragmenty), PIW, Warszawa 1985 • C. Rojas, Burbonowie pozbawieni tronu (fragmenty), Universitas, Kraków 2001 • R. Skowron, Dyplomaci polscy w Hiszpanii w XVI i XVII wieku (fragmenty), Kraków 1997 Literatura pomocnicza: • S. Barton, Historia Hiszpanii, Warszawa 2011 • M. Tuñón de Lara [red.], Historia Hiszpanii, Universitas, Kraków 1999 i następne wydania • H. Kamen, Inkwizycja hiszpańska. Rewizja historyczna, Warszawa 2005. |
||
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: • K_W01 w podstawowym stopniu powiązania hispanistyki z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych w tym z nauką o kulturze i religii krajów hiszpańskojęzycznych • K_W03 podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych; • K_W06 najważniejsze wydarzenia z historii Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej oraz istotne aspekty kultury i języka hiszpańskiego Absolwent potrafi: • K_U02 przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku polskim; • K_U06 przygotować wystąpienia ustne w języku polskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych dziedzinom nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych Absolwent jest gotów do: • K_K01 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; • K_K02 planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; • K_K03 aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę semestralną składa się aktywność, w tym przygotowywanie prezentacji, dyskusja nad lekturami, wykonywanie zadań, obecność oraz ocena z kolokwium zaliczeniowego, które odbędzie się zdalnie. Celem kolokwium jest sprawdzenie stopnia znajomości materiałów omawianych za zajęciach. Pułap zaliczeniowy wynosi 75%. Zaliczenie zajęć jest warunkiem niezbędnym do przystąpienia do egzaminu w sesji letniej. Forma egzaminu zależeć będzie od sytuacji epidemiologicznej. |
||
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 60 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Grajber, Zuzanna Jakubowska-Vorbrich | |
Prowadzący grup: | Ewa Grajber, Zuzanna Jakubowska-Vorbrich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.