Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia Hiszpanii III

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-HH3-21
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia Hiszpanii III
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 2 rok 1 stopnia
Przedmioty podstawowe dla 2 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z historią Hiszpanii XIX i XX wieku; ukazanie jej z perspektywy człowieka i społeczeństwa na

Półwyspie Iberyjskim oraz naświetlenie wpływu wydarzeń i procesów historycznych na kształtowanie się kultury narodowej Hiszpanii.

Szczególny nacisk położony jest na wojnę z inwazją francuską, kształtowanie się reżimu liberalnego oraz narodziny antyklerykalizmu potem zaś

szczegółowo omawiane jest dyktatura Primo de Rivery i czasy II Republiki.

Kurs zawiera także podstawowe wiadomości z historii gospodarczej Półwyspu.



Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

W oparciu o najnowszą historiografię, zostaną przedstawione dzieje Hiszpanii dwóch ostatnich wieków od inwazji napoleońskiej do II Republiki.

Pełny opis:

W oparciu o najnowszą historiografię, zostaną przedstawione dzieje Hiszpanii dwóch ostatnich wieków

1. Inwazja napoleońska: guerilla, afrancesados

2. Reakcyjna restauracja i narodziny państwa liberalnego

3. Fenomen ruchu karlistowskiego.

4. Obalenie Izabeli II i Republika

5. Restauracja władzy Burbonów i system Canovasa

6. Anarchizm i rewolucje społeczne

7. Utrata kolonii - kryzys 1898

8. Dyktatura Primo de Rivery

9. II Republika powstanie i rządy lewicy

10. II Republika rządy prawicy i rewolucja

11. Katalonia i Hiszpania

12. Narodziny nacjonalizmu baskijskiego.

13. Przemiany obyczajowe i rozwój miast.

14. Kultura popularna.

15. Katolicyzm hiszpański.

Literatura:

PODRĘCZNIKI

Tadeusz Miłkowski, Paweł Machcewicz, Historia Hiszpanii, Ossolineum, Wrocław 2009

M. Tuñón de Lara (red.), Historia Hiszpanii, Universitas, Kraków 1999.

1. Bartolomé Bennassar, Historia de los españoles, Critica, Barcelona 1989

2. William Callahan, La Iglesia católica en España, Critica, Barcelona 2002

3. Ch. Esdayle, La quiebra del liberalismo, 1808-1939, Critica, Barcelona 2000

4.T.Miłkowski, Kościół w społeczeństwie hiszpańskim XIX i XX wieku. Od mnichów na wojnie do wojny z mnichami, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łąck 2006

5. Lidia Mularska-Andziak, Dyktatura generała Primo de Rivery a hiszpańskie tradycje imperialne 1923-1930, UW, Warszawa 1999

6. Barbara Obtułowicz Kobieta hiszpańska w dobie kształtowania się społeczeństwa liberalnego, Kraków 2004

7. Barbara Obtułowicz Książe Pokoju księciem wojny. Polityka Manuela Godoya. Kraków 1999

8. Miguel Payán, La historia de España a través del cine , Cacitel, Madrid 2007

9. Carlos Rojas, Burbonowie pozbawieni tronu, Universitas , Kraków2001

10. G. Tortella,El desarollo de la España contemporanea, Alianza, Madrid 2004

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące historię Hiszpanii XIX i początku XX wieku; najważniejsze wydarzenia i procesy z zakresu historii Hiszpanii oraz istotne aspekty kultury hiszpańskiej tego okresu (K_W03; K_W06).

Student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty dotyczące tematyki związanej z historią i kulturą Hiszpanii; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia związane z historią Hiszpanii; rozpoznawać różne rodzaje tekstów historycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii właściwej naukom historycznym; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł i opracowań historycznych (tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.); napisać oraz zredagować pracę pisemną z zastosowaniem odpowiednich metod z zakresu nauki o historii; przygotować wystąpienia ustne z zastosowaniem odpowiednich metod obejmujących m.in. metodologie z zakresu nauki o historii oraz właściwych źródeł; posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauki o historii (K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07).

Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w kulturze hiszpańskiej korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze i historiografii Hiszpanii (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04).

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie konwersatorium: obecność (można mieć dwie nieobecności nieusprawiedliwione), aktywne uczestnictwo w zajęciach, prace domowe, w tym lektura tekstów (30% oceny). Egzamin pisemny (70% oceny).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Grajber
Prowadzący grup: Ewa Grajber
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

W oparciu o najnowszą historiografię, zostaną przedstawione dzieje Hiszpanii dwóch ostatnich wieków

Pełny opis:

1. Inwazja napoleońska: guerilla, afrancesados

2. Reakcyjna restauracja i narodziny państwa liberalnego

3. Fenomen ruchu karlistowskiego.

4. Obalenie Izabeli II i Republika

5. Restauracja władzy Burbonów i system Canovasa

6. Anarchizm i rewolucje społeczne

7. Utrata kolonii - kryzys 1898

8. Dyktatura Primo de Rivery

9. II Republika powstanie i rządy lewicy

10. II Republika rządy prawicy i rewolucja

11. Katalonia i Hiszpania

12. Narodziny nacjonalizmu baskijskiego.

13. Przemiany obyczajowe i rozwój miast.

14. Kultura popularna.

15. Katolicyzm hiszpański.

Literatura:

Arana, Sabino (1965) “¿Qué somos?” (en:) Obras Completas, Buenos Aires, Editorial Sabindiar-Batza (fragmenty)

Azaña, Manuel (1931) España ha dejado de ser católica, https://www.filosofia.org/hem/dep/sol/9311014.htm

Botkin, Wasilij (1983) Listy o Hiszpanii (fragmenty), Warszawa, PIW

Costa, Joaquín (1901) Oligarquía y caciquismo como la forma actual de gobierno en España: urgencia y modo de cambiarla, Salamanca

“El Catecismo Civil” (1985) Cuadernos Historia 16, 208, La guerra de la Independencia (II) (pp. II-IV)

Gautier, Teofil (1979) Podróż do Hiszpanii, Warszawa, PIW (fragmenty)

Gilarranz Ibáñez, Ainhoa (2012) “La representación gráfica de España en la publicación republicana La Flaca”, El Argonauta español, 9/2012

Goya de Lucientes, Francisco, Los desastres de la guerra: http://www.gasl.org/refbib/Goya__Guerra.pdf

González Serena, José Antonio (2005) “El Himno de Riego. Música, política y patrimonio”, Nassarre, Revista Aragonesa de Musicología XXI: 89-101

Gràcia Arnau, Ivan (2014) La represión de la cultura popular. El intento de control y reforma de la religiosidad popular en la España del siglo XVIII, Universitat de Barcelona (fragmenty): http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/66387/1/TFG%20Gracia%20Arnau%2C%20Ivan.pdf

Hughes, Robert (1992 i następne), Barcelona (fragmenty), Barcelona, Anagrama

Lichnowsky, Félix (1942) Recuerdos de la guerra carlista (1837-1839)”, Madrid, Espasa-Calpe S. A., Madrid (fragmenty): https://carlismo.es/wp-content/uploads/2013/01/Recuerdos.pdf

Lida, Clara E. (1972) La Mano Negra (fragmenty), Algorta (Vizcaya), Zeta

Manifiesto de Fernando VII a los españoles, Madrid, 10 de marzo de 1820

Manifiesto de los Persas (fragmenty), Madrid, 12 de abril de 1814

Manifiesto de Riego, Cabezas de San Juan, 1 de enero de 1820

Murray Bookchin (2000) „Los anarquistas españoles. Los años heroicos 1868-1936” (fragmenty, Numa Ediciones : https://anarkobiblioteka2.files.wordpress.com/2016/08/los_anarquistas_espac3b1oles-_los_ac3b1os_herc3b3icos_1868-1936_-_murray_bookchin.pdf

Primo de Rivera, José Antonio (1933) Discurso exponiendo los puntos fundamentales de Falange española, pronunciado en el Teatro de la Comedia de Madrid, el día 29 de octubre de 1933, http://www.segundarepublica.com/index.php?opcion=6&id=78

Rojas, Carlos (2001) Burbonowie pozbawieni tronu, Kraków, TAiWPN Universitas

Sabik, Kazimierz, Piłat Zuzankiewicz, Marta (2020) España y Europa del Este: miradas recíprocas (siglos XVI-XXI), Warszawa, Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW

Talero, Alberto (1979) "Las petroleras de 1909", Cuadernos Historia 16, 132, pp. 27-33.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Grajber
Prowadzący grup: Ewa Grajber
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

W oparciu o najnowszą historiografię, zostaną przedstawione dzieje Hiszpanii dwóch ostatnich wieków

Pełny opis:

1. Inwazja napoleońska: guerilla, afrancesados

2. Reakcyjna restauracja i narodziny państwa liberalnego

3. Fenomen ruchu karlistowskiego.

4. Obalenie Izabeli II i Republika

5. Restauracja władzy Burbonów i system Canovasa

6. Anarchizm i rewolucje społeczne

7. Utrata kolonii - kryzys 1898

8. Dyktatura Primo de Rivery

9. II Republika powstanie i rządy lewicy

10. II Republika rządy prawicy i rewolucja

11. Katalonia i Hiszpania

12. Narodziny nacjonalizmu baskijskiego.

13. Przemiany obyczajowe i rozwój miast.

14. Kultura popularna.

15. Katolicyzm hiszpański.

Literatura:

Arana, Sabino (1965) “¿Qué somos?” (en:) Obras Completas, Buenos Aires, Editorial Sabindiar-Batza (fragmenty)

Azaña, Manuel (1931) España ha dejado de ser católica, https://www.filosofia.org/hem/dep/sol/9311014.htm

Botkin, Wasilij (1983) Listy o Hiszpanii (fragmenty), Warszawa, PIW

Costa, Joaquín (1901) Oligarquía y caciquismo como la forma actual de gobierno en España: urgencia y modo de cambiarla, Salamanca

“El Catecismo Civil” (1985) Cuadernos Historia 16, 208, La guerra de la Independencia (II) (pp. II-IV)

Gautier, Teofil (1979) Podróż do Hiszpanii, Warszawa, PIW (fragmenty)

Gilarranz Ibáñez, Ainhoa (2012) “La representación gráfica de España en la publicación republicana La Flaca”, El Argonauta español, 9/2012

Goya de Lucientes, Francisco, Los desastres de la guerra: http://www.gasl.org/refbib/Goya__Guerra.pdf

González Serena, José Antonio (2005) “El Himno de Riego. Música, política y patrimonio”, Nassarre, Revista Aragonesa de Musicología XXI: 89-101

Gràcia Arnau, Ivan (2014) La represión de la cultura popular. El intento de control y reforma de la religiosidad popular en la España del siglo XVIII, Universitat de Barcelona (fragmenty): http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/66387/1/TFG%20Gracia%20Arnau%2C%20Ivan.pdf

Hughes, Robert (1992 i następne), Barcelona (fragmenty), Barcelona, Anagrama

Lichnowsky, Félix (1942) Recuerdos de la guerra carlista (1837-1839)”, Madrid, Espasa-Calpe S. A., Madrid (fragmenty): https://carlismo.es/wp-content/uploads/2013/01/Recuerdos.pdf

Lida, Clara E. (1972) La Mano Negra (fragmenty), Algorta (Vizcaya), Zeta

Manifiesto de Fernando VII a los españoles, Madrid, 10 de marzo de 1820

Manifiesto de los Persas (fragmenty), Madrid, 12 de abril de 1814

Manifiesto de Riego, Cabezas de San Juan, 1 de enero de 1820

Murray Bookchin (2000) „Los anarquistas españoles. Los años heroicos 1868-1936” (fragmenty, Numa Ediciones : https://anarkobiblioteka2.files.wordpress.com/2016/08/los_anarquistas_espac3b1oles-_los_ac3b1os_herc3b3icos_1868-1936_-_murray_bookchin.pdf

Primo de Rivera, José Antonio (1933) Discurso exponiendo los puntos fundamentales de Falange española, pronunciado en el Teatro de la Comedia de Madrid, el día 29 de octubre de 1933, http://www.segundarepublica.com/index.php?opcion=6&id=78

Rojas, Carlos (2001) Burbonowie pozbawieni tronu, Kraków, TAiWPN Universitas

Sabik, Kazimierz, Piłat Zuzankiewicz, Marta (2020) España y Europa del Este: miradas recíprocas (siglos XVI-XXI), Warszawa, Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW

Talero, Alberto (1979) "Las petroleras de 1909", Cuadernos Historia 16, 132, pp. 27-33.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)