Historia Hiszpanii w egodokumentach: listy, pamiętniki, relacje z podróży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-HHE-SEM-MGR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Hiszpanii w egodokumentach: listy, pamiętniki, relacje z podróży |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia Seminaria magisterskie dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność hiszpańska Seminaria magisterskie dla 2 roku studiów 2 stopnia, specjalność hiszpańska |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Wymagania (lista przedmiotów): | Historia Hiszpanii I 3305-HH1-11 |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka hiszpańskiego w stopniu zaawansowanym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na seminarium magisterskim omawiamy dzieje Hiszpanii oglądane z perspektywy egodokumentów. Dziedziny, na które kładziemy szczególny nacisk, to: • Historia i kultura Hiszpanii nowożytnej (XV – XVIII w.) • Historia Madrytu • Literatura podróżnicza: podróże Hiszpanów i do Hiszpanii (szczególnym przykładem literatury podróżniczej będą relacje z wypraw na Wyspę Wielkanocną) • Konteksty na pograniczu historii i przekładu • Metodologia badań historycznych, ze szczególnym uwzględnieniem egodokumentów • Tajniki stylu akademickiego |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone będą głównie najważniejszym zagadnieniom, procesom i postaciom z historii i kultury Hiszpanii nowożytnej, postrzeganym za pośrednictwem egodokumentów: listów, pamiętników, wspomnie, relacji z podróży itp. Szczególny nacisk położony będzie na takie zagadnienia, jak: historia Madrytu; literatura podróżnicza (podróże Hiszpanów i do Hiszpanii), studia interdyscyplinarne z pogranicza historii przekładu tekstów humanistycznych. Szczególnym przykładem będą relacje z wypraw na Wyspę Wielkanocną. Ponadto studenci zapoznają się z wybranymi lekturami z zakresu metodologii i filozofii historii. Poznają także zasady pisania akademickiego, co zastosują w praktyce, przygotowując pracę magisterską z wybranego przez siebie tematu. Jednym z elementów zajęć będzie indywidualna praca z każdym z uczestników nad poszczególnymi tematami prac magisterskich. Studenci będą także przygotowywać referaty z interesujących ich dziedzin, w tym omówienia postępów w pisaniu pracy. Dodatkowym elementem zajęć będą projekcje filmów o ogólnej naturze historyczno-społeczno-kulturowej; dyskusja nad mini pozwoli studentom na poszerzenie horyzontów myślowych. Uwaga: nie prowadzę prac z tematyki współczesnej. Uczestnicy będą otrzymywać rozmaite zadania, zarówno w trybie synchronicznym: dyskusje, referowanie opinii i wniosków – jak i w trybie asynchronicznym: materiały do oglądania/czytania w celu przygotowania referatu, niedługie zadania pisemne. |
Literatura: |
• Francisco Alía Miranda, Técnicas de investigación para historiadores. Las fuentes de la Historia, Editorial Síntesis, Madrid 2008 (fragmenty) • Alicia Alted Vigil, Juan A. Sánchez Belén, Métodos y técnicas de investigación en historia Moderna e Historia Contemporánea, Editorial universitaria Ramón Areces, Madrid 2008 (fragmenty) • Edward H. Carr, ¿Qué es la historia?, Editorial Planeta, Barcelona 2010 • Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007 • Juan Pimentel, Testigos del mundo. Ciencia, literatura y viajes en la ilustración, Macial Pons Historia, Madrid 2003 • Mary Louise Pratt, Imperialne spojrzenie. Pisarstwo podróżnicze a transkulturacja, WUJ, Kraków 2011 • Neil Rennie, Far-Fetched Facts. The Literature of Travel and the Idea of the South Seas, Oxford University Press, New York 1998 • Jerzy Topolski, Wprowadzenie do historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006 • Henryk Dominiczak, Przygotowanie pracy magisterskiej z historii. poradnik metodologiczny, Wydawnictwo WSP w Częstochowie, 1996 (Fragmenty) • Wybrane artykuły z dziedziny analizy egodokumentów • Wybrane egodokumenty |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla historii Hiszpanii nowożytnej, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu historii Hiszpanii na poziomie rozszerzonym; powiązania filologii iberyjskiej z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych; podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; zjawiska historyczne i kulturalne w Hiszpanii, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi; terminologię, teorię i metodologię z zakresu historii Hiszpanii nowożytnej; współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące historiografię Hiszpanii nowożytnej (S1K_W01; S1K_W02; S1K_W03; S1K_W04; S1K_W05; S1K_W06). Student potrafi wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę dokumentów historycznych i zjawisk społecznych Hiszpanii, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie historii Hiszpanii nowożytnej; samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie historii Hiszpanii nowożytnej i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową; wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej; porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów, technik komunikacyjnych ze specjalistami w języku hiszpańskim w zakresie historii Hiszpanii nowożytnej (S1K_U01; S1K_U02; S1K_U03; S1K_U06). Student jest gotów do współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role; rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu; krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; aktywnego uczestnictwa w kulturze Hiszpanii korzystając z różnych form i mediów oraz potrafi pracować w zespole pełniąc różne role (S1K_K01; S1K_K02; S1K_K03; S1K_K04). |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę z seminarium składa się: • postępy w pisaniu pracy magisterskiej • obecność na zajęciach • aktywność (udział w dyskusji przy omawianiu lektur, przygotowywanie referatów) Aby zaliczyć pierwszy rok seminarium magisterskiego, student obowiązany jest oddać wstępny plan i bibliografię planowanej pracy. Na koniec drugiego roku zajęć student powinien oddać gotową pracę. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM-MGR
|
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 9 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zuzanna Jakubowska-Vorbrich | |
Prowadzący grup: | Zuzanna Jakubowska-Vorbrich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
|
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Historia Hiszpanii I 3305-HH1-11 |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Na seminarium magisterskim omawiamy dzieje Hiszpanii oglądane z perspektywy egodokumentów. Dziedziny, na które kładziemy szczególny nacisk, to: • Historia i kultura Hiszpanii nowożytnej (XV – XVIII w.) • Historia Madrytu • Literatura podróżnicza: podróże Hiszpanów i do Hiszpanii (szczególnym przykładem literatury podróżniczej będą relacje z wypraw na Wyspę Wielkanocną) • Konteksty na pograniczu historii i przekładu • Metodologia badań historycznych, ze szczególnym uwzględnieniem egodokumentów • Tajniki stylu akademickiego |
|
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone będą głównie najważniejszym zagadnieniom, procesom i postaciom z historii i kultury Hiszpanii nowożytnej, postrzeganym za pośrednictwem egodokumentów: listów, pamiętników, wspomnie, relacji z podróży itp. Szczególny nacisk położony będzie na takie zagadnienia, jak: historia Madrytu (do czasów współczesnych); literatura podróżnicza (podróże Hiszpanów i do Hiszpanii), studia interdyscyplinarne z pogranicza historii przekładu tekstów humanistycznych. Szczególnym przykładem będą relacje z wypraw na Wyspę Wielkanocną. Ponadto studenci zapoznają się z wybranymi lekturami z zakresu metodologii i filozofii historii. Poznają także zasady pisania akademickiego, co zastosują w praktyce, przygotowując pracę magisterską z wybranego przez siebie tematu. Jednym z elementów zajęć będzie indywidualna praca z każdym z uczestników nad poszczególnymi tematami prac magisterskich. Studenci będą także przygotowywać referaty z interesujących ich dziedzin, w tym omówienia postępów w pisaniu pracy. Dodatkowym elementem zajęć będą projekcje filmów o ogólnej naturze historyczno-społeczno-kulturowej; dyskusja nad mini pozwoli studentom na poszerzenie horyzontów myślowych. Uwaga: nie prowadzę prac z tematyki współczesnej. Zajęcia są stacjonarne, ale gdyby sytuacja pandemiczna uległa pogorszeniu, będą odbywać się w trybie zdalnym, na platformie Zoom oraz Moodle. Uczestnicy będą otrzymywać rozmaite zadania, zarówno w trybie synchronicznym: dyskusje, referowanie opinii i wniosków – jak i w trybie asynchronicznym: materiały do oglądania/czytania w celu przygotowania referatu, niedługie zadania pisemne. |
|
Literatura: |
• Francisco Alía Miranda, Técnicas de investigación para historiadores. Las fuentes de la Historia, Editorial Síntesis, Madrid 2008 (fragmenty) • Alicia Alted Vigil, Juan A. Sánchez Belén, Métodos y técnicas de investigación en historia Moderna e Historia Contemporánea, Editorial universitaria Ramón Areces, Madrid 2008 (fragmenty) • Edward H. Carr, ¿Qué es la historia?, Editorial Planeta, Barcelona 2010 • Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007 • Jerzy Topolski, Wprowadzenie do historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006 • Henryk Dominiczak, Przygotowanie pracy magisterskiej z historii. poradnik metodologiczny, Wydawnictwo WSP w Częstochowie, 1996 (Fragmenty) • Wybrane artykuły z dziedziny analizy egodokumentw |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.