Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia Hiszpanii w egodokumentach: listy, pamiętniki, relacje z podróży

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-HHE-SEM-MGR
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia Hiszpanii w egodokumentach: listy, pamiętniki, relacje z podróży
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia
Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia
Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia
Seminaria magisterskie dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność hiszpańska
Seminaria magisterskie dla 2 roku studiów 2 stopnia, specjalność hiszpańska
Punkty ECTS i inne: 8.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Wymagania (lista przedmiotów):

Historia Hiszpanii I 3305-HH1-11
Historia Hiszpanii II 3305-HH2-11
Historia Hiszpanii III 3305-HH3-21
Historia Hiszpanii IV 3305-HH4-21

Założenia (opisowo):

Znajomość języka hiszpańskiego w stopniu zaawansowanym.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Na seminarium magisterskim omawiamy dzieje Hiszpanii oglądane z perspektywy egodokumentów. Dziedziny, na które kładziemy szczególny nacisk, to:

• Historia i kultura Hiszpanii nowożytnej (XV – XVIII w.)

• Historia Madrytu

• Literatura podróżnicza: podróże Hiszpanów i do Hiszpanii (szczególnym przykładem literatury podróżniczej będą relacje z wypraw na Wyspę Wielkanocną)

• Konteksty na pograniczu historii i przekładu

• Metodologia badań historycznych, ze szczególnym uwzględnieniem egodokumentów

• Tajniki stylu akademickiego

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone będą głównie najważniejszym zagadnieniom, procesom i postaciom z historii i kultury Hiszpanii nowożytnej, postrzeganym za pośrednictwem egodokumentów: listów, pamiętników, wspomnie, relacji z podróży itp. Szczególny nacisk położony będzie na takie zagadnienia, jak: historia Madrytu; literatura podróżnicza (podróże Hiszpanów i do Hiszpanii), studia interdyscyplinarne z pogranicza historii przekładu tekstów humanistycznych. Szczególnym przykładem będą relacje z wypraw na Wyspę Wielkanocną.

Ponadto studenci zapoznają się z wybranymi lekturami z zakresu metodologii i filozofii historii. Poznają także zasady pisania akademickiego, co zastosują w praktyce, przygotowując pracę magisterską z wybranego przez siebie tematu. Jednym z elementów zajęć będzie indywidualna praca z każdym z uczestników nad poszczególnymi tematami prac magisterskich. Studenci będą także przygotowywać referaty z interesujących ich dziedzin, w tym omówienia postępów w pisaniu pracy. Dodatkowym elementem zajęć będą projekcje filmów o ogólnej naturze historyczno-społeczno-kulturowej; dyskusja nad mini pozwoli studentom na poszerzenie horyzontów myślowych.

Uwaga: nie prowadzę prac z tematyki współczesnej.

Uczestnicy będą otrzymywać rozmaite zadania, zarówno w trybie synchronicznym: dyskusje, referowanie opinii i wniosków – jak i w trybie asynchronicznym: materiały do oglądania/czytania w celu przygotowania referatu, niedługie zadania pisemne.

Literatura:

• Francisco Alía Miranda, Técnicas de investigación para historiadores. Las fuentes de la Historia, Editorial Síntesis, Madrid 2008 (fragmenty)

• Alicia Alted Vigil, Juan A. Sánchez Belén, Métodos y técnicas de investigación en historia Moderna e Historia Contemporánea, Editorial universitaria Ramón Areces, Madrid 2008 (fragmenty)

• Edward H. Carr, ¿Qué es la historia?, Editorial Planeta, Barcelona 2010

• Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007

• Juan Pimentel, Testigos del mundo. Ciencia, literatura y viajes en la ilustración, Macial Pons Historia, Madrid 2003

• Mary Louise Pratt, Imperialne spojrzenie. Pisarstwo podróżnicze a transkulturacja, WUJ, Kraków 2011

• Neil Rennie, Far-Fetched Facts. The Literature of Travel and the Idea of the South Seas, Oxford University Press, New York 1998

• Jerzy Topolski, Wprowadzenie do historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006

• Henryk Dominiczak, Przygotowanie pracy magisterskiej z historii. poradnik metodologiczny, Wydawnictwo WSP w Częstochowie, 1996 (Fragmenty)

• Wybrane artykuły z dziedziny analizy egodokumentów

• Wybrane egodokumenty

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla historii Hiszpanii nowożytnej, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu historii Hiszpanii na poziomie rozszerzonym; powiązania filologii iberyjskiej z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych; podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; zjawiska historyczne i kulturalne w Hiszpanii, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi; terminologię, teorię i metodologię z zakresu historii Hiszpanii nowożytnej; współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące historiografię Hiszpanii nowożytnej (S1K_W01; S1K_W02; S1K_W03; S1K_W04; S1K_W05; S1K_W06).

Student potrafi wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę dokumentów historycznych i zjawisk społecznych Hiszpanii, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie historii Hiszpanii nowożytnej; samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie historii Hiszpanii nowożytnej i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową; wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej; porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów, technik komunikacyjnych ze specjalistami w języku hiszpańskim w zakresie historii Hiszpanii nowożytnej (S1K_U01; S1K_U02; S1K_U03; S1K_U06).

Student jest gotów do współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role; rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu; krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; aktywnego uczestnictwa w kulturze Hiszpanii korzystając z różnych form i mediów oraz potrafi pracować w zespole pełniąc różne role (S1K_K01; S1K_K02; S1K_K03; S1K_K04).

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę z seminarium składa się:

• postępy w pisaniu pracy magisterskiej

• obecność na zajęciach

• aktywność (udział w dyskusji przy omawianiu lektur, przygotowywanie referatów)

Aby zaliczyć pierwszy rok seminarium magisterskiego, student obowiązany jest oddać wstępny plan i bibliografię planowanej pracy. Na koniec drugiego roku zajęć student powinien oddać gotową pracę.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 9 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Zuzanna Jakubowska-Vorbrich
Prowadzący grup: Zuzanna Jakubowska-Vorbrich
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Wymagania (lista przedmiotów):

Historia Hiszpanii I 3305-HH1-11
Historia Hiszpanii II 3305-HH2-11
Historia Hiszpanii III 3305-HH3-21
Historia Hiszpanii IV 3305-HH4-21

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Na seminarium magisterskim omawiamy dzieje Hiszpanii oglądane z perspektywy egodokumentów. Dziedziny, na które kładziemy szczególny nacisk, to:

• Historia i kultura Hiszpanii nowożytnej (XV – XVIII w.)

• Historia Madrytu

• Literatura podróżnicza: podróże Hiszpanów i do Hiszpanii (szczególnym przykładem literatury podróżniczej będą relacje z wypraw na Wyspę Wielkanocną)

• Konteksty na pograniczu historii i przekładu

• Metodologia badań historycznych, ze szczególnym uwzględnieniem egodokumentów

• Tajniki stylu akademickiego

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone będą głównie najważniejszym zagadnieniom, procesom i postaciom z historii i kultury Hiszpanii nowożytnej, postrzeganym za pośrednictwem egodokumentów: listów, pamiętników, wspomnie, relacji z podróży itp. Szczególny nacisk położony będzie na takie zagadnienia, jak: historia Madrytu (do czasów współczesnych); literatura podróżnicza (podróże Hiszpanów i do Hiszpanii), studia interdyscyplinarne z pogranicza historii przekładu tekstów humanistycznych. Szczególnym przykładem będą relacje z wypraw na Wyspę Wielkanocną.

Ponadto studenci zapoznają się z wybranymi lekturami z zakresu metodologii i filozofii historii. Poznają także zasady pisania akademickiego, co zastosują w praktyce, przygotowując pracę magisterską z wybranego przez siebie tematu. Jednym z elementów zajęć będzie indywidualna praca z każdym z uczestników nad poszczególnymi tematami prac magisterskich. Studenci będą także przygotowywać referaty z interesujących ich dziedzin, w tym omówienia postępów w pisaniu pracy. Dodatkowym elementem zajęć będą projekcje filmów o ogólnej naturze historyczno-społeczno-kulturowej; dyskusja nad mini pozwoli studentom na poszerzenie horyzontów myślowych.

Uwaga: nie prowadzę prac z tematyki współczesnej.

Zajęcia są stacjonarne, ale gdyby sytuacja pandemiczna uległa pogorszeniu, będą odbywać się w trybie zdalnym, na platformie Zoom oraz Moodle.

Uczestnicy będą otrzymywać rozmaite zadania, zarówno w trybie synchronicznym: dyskusje, referowanie opinii i wniosków – jak i w trybie asynchronicznym: materiały do oglądania/czytania w celu przygotowania referatu, niedługie zadania pisemne.

Literatura:

• Francisco Alía Miranda, Técnicas de investigación para historiadores. Las fuentes de la Historia, Editorial Síntesis, Madrid 2008 (fragmenty)

• Alicia Alted Vigil, Juan A. Sánchez Belén, Métodos y técnicas de investigación en historia Moderna e Historia Contemporánea, Editorial universitaria Ramón Areces, Madrid 2008 (fragmenty)

• Edward H. Carr, ¿Qué es la historia?, Editorial Planeta, Barcelona 2010

• Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007

• Jerzy Topolski, Wprowadzenie do historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006

• Henryk Dominiczak, Przygotowanie pracy magisterskiej z historii. poradnik metodologiczny, Wydawnictwo WSP w Częstochowie, 1996 (Fragmenty)

• Wybrane artykuły z dziedziny analizy egodokumentw

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)