Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia PALOP I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-HPALOP1-11
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia PALOP I
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 1 stopnia
Plan specjalności portugalskiej 1 rok 1 stopnia
Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 1 stopnia, specjalność portugalska
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia są przeznaczone dla pierwszego roku studiów licencjackich i są w związku z tym prowadzone w języku polskim.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie historii krajów afrykańskich języka portugalskiego (Angola, Mozambik - HISTORIA PALOP 1, Gwinea Bissau, Wyspy Zielonego Przylądka, Wyspa Sw. Tomasza i Książęca - HISTORIA PALOPP 2) na tle innych krajów kontynentu. Swoim zakresem przedmiot obejmuje całość historii krajów grupy PALOP od czasów prahistorycznych do współczesności. Podczas kursu studenci zapoznają się z dziejami królestw przedkolonialnych znajdujących się na terenach dzisiejszej Angoli, Mozambiku i Gwinei Bissau, poznają specyfikę portugalskiego systemu kolonialnego oraz zapoznają się z najnowszą, postkolonialną historią tych krajów.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przedstawienie historii krajów afrykańskich języka portugalskiego (Angola, Mozambik, Gwinea Bissau, Wyspy Zielonego Przylądka, Wyspa Św. Tomasza i Książęca) na tle innych krajów kontynentu. Swoim zakresem przedmiot obejmuje całość historii krajów grupy PALOP od czasów prahistorycznych do współczesności. Podczas kursu studenci zapoznają się z dziejami królestw przedkolonialnych znajdujących się na terenach dzisiejszej Angoli, Mozambiku i Gwinei Bissau, poznają specyfikę portugalskiego systemu kolonialnego oraz zapoznają się z najnowszą, postkolonialną historią tych krajów.

W trakcie zajęć zostaną poruszone następujące zagadnienia:

1. Wprowadzenie. Grupy etniczne i językowe w PALOPach.

2. Afryka przed przybyciem Portugalczyków.

3. Przedkolonialne królestwa afrykańskie w PALOPach.

4. Przybycie Portugalczyków do Afryki. Pierwsze kontakty.

5. Niewolnictwo.

6. Podbój Afryki.

7. Organizacja kolonii portugalskich.

8. Narodziny ruchów narodowowyzwoleńczych.

9. Wojny o niepodległość.

10. Pierwsze lata niepodległości i afrostalinizm.

11. Wojny domowe w Angoli i Mozambiku.

12. PALOPy w XXI wieku: aktualna sytuacja polityczna.

Literatura:

Obowiązkowa

1. M. Tymowski, Europejczycy i Afrykanie, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2017.

2. B.Hlibowicka-Węglarz, Portugalskie języki kreolskie w Afryce, Lublin 2013 (pierwsze rozdziały);

3. S. Lindqvist, Wytępić całe to bydło, Warszawa 2009.

4. M. F. Gawrycki, W. Lizak, Kuba i Afryka. Sojusz dla rewolucji, Warszawa 2006.

5. M.Newitt, A History of Mozambique, London 1995 (on-line)

6. P. Curtin et al., Historia Afryki. Narody i cywilizacje, Gdańsk 2003.

7. M.Meredith, Historia Współczesnej Afryki. Pół wieku niepodległości, Warszawa: 2011.

8. R. Oliver i A. Atmore, Dzieje Afryki po 1800 roku, Warszawa 2007.

9. B.Davidson, Społeczna i polityczna historia Afryki w XX wieku, Warszawa 2011.

+ teksty dostarczane on-line przez Prowadzącą

Dodatkowa:

Tymowski, Państwa Afryki Przedkolonialnej, Wrocław 1999.

G. Balandier, Życie codzienne w państwie Kongo w XVI-XVIII w, Warszawa 1970.

P. de Carvalho, Struktura społeczna społeczeństwa kolonialnego Angoli, Warszawa 1989.

4. W.M. James, Historical Dictionary of Angola, Oxford 2004 (on-line)

5. R. Kapuściński, Jeszcze dzień życia, Warszawa 1976.

6. K. Somerville, Angola: politics, economics and society, London 1986.

7. J. IIifffe, Afrykanie dzieje kontynentu, Kraków 2011.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W02-Student zna i rozumie podstawową terminologię dotyczącą badania historii PALOPów

K_W03-Student zna i rozumie metodologię badań nad historią PALOPów

K_W04-Student zna i rozumie miejsce studiów nad historią PALOPów w studiach portugalistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi

K_W06 Student zna i rozumie fenomeny z zakresu historii PALOPów

K_W08-Student zna i rozumie wyznaczniki niezbędne w profesjonalnej analizie procesów historycznych PALOPów

K_W09-Student zna i rozumie współczesne życie kulturalne Afryki portugalskojęzycznej

Umiejętności:

K_U01-Student potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące historii krajów grupy PALOP

K_U03-stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w zakresie badań nad historią PALOPów

K_U04-Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla badań nad hsitoria PALOPów

K_U05-Student potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury PALOPów, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym

K_U06-Student potrafi merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski

Kompetencje społeczne:

K_K01-Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

K_K03-Student będzie zdolny do komunikowania się i współdziałania w społecznościach językowych portugalskich

Student będzie zdolny do:

K_K06-brania odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu

K_K07-aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu - Afryka portugalskojęzyczna- przy wykorzystaniu różnych mediów i form

K_K08-śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w PALOPach

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne po pierwszym semestrze - materiał dotyczący zagadnień omawianych na zajęciach oraz wskazanych lektur obowiązkowych. Udzial w zajeciach jest obowiazkowy. Student moze miec dwie nieobecnosci, ale jest zobowiazany do nadrobienia materialu i zaliczenia zajec najpozniej w dn. ostatnich zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 42 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Diaz-Szmidt
Prowadzący grup: Renata Diaz-Szmidt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie historii krajów afrykańskich języka portugalskiego (Angola, Mozambik, Gwinea Bissau, Wyspy Zielonego Przylądka, Wyspa Sw. Tomasza i Książęca) na tle innych krajów kontynentu. Swoim zakresem przedmiot obejmuje całość historii krajów grupy PALOP od czasów prahistorycznych do współczesności. Podczas kursu studenci zapoznają się z dziejami królestw przedkolonialnych znajdujących się na terenach dzisiejszej Angoli, Mozambiku i Gwinei Bissau, poznają specyfikę portugalskiego systemu kolonialnego oraz zapoznają się z najnowsza, postkolonialną historią tych krajów.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przedstawienie historii krajów afrykańskich języka portugalskiego (Angola, Mozambik, Gwinea Bissau, Wyspy Zielonego Przylądka, Wyspa Św. Tomasza i Książęca) na tle innych krajów kontynentu. Swoim zakresem przedmiot obejmuje całość historii krajów grupy PALOP od czasów prahistorycznych do współczesności. Podczas kursu studenci zapoznają się z dziejami królestw przedkolonialnych znajdujących się na terenach dzisiejszej Angoli, Mozambiku i Gwinei Bissau, poznają specyfikę portugalskiego systemu kolonialnego oraz zapoznają się z najnowszą, postkolonialną historią tych krajów.

W trakcie zajęć zostaną poruszone następujące zagadnienia:

1. Wprowadzenie. Grupy etniczne i językowe w PALOPach.

2. Afryka przed przybyciem Portugalczyków.

3. Przedkolonialne królestwa afrykańskie w PALOPach.

4. Przybycie Portugalczyków do Afryki. Pierwsze kontakty.

5. Niewolnictwo.

6. Podbój Afryki.

7. Organizacja kolonii portugalskich.

8. Narodziny ruchów narodowowyzwoleńczych.

9. Wojny o niepodległość.

10. Pierwsze lata niepodległości i afrostalinizm.

11. Wojny domowe w Angoli i Mozambiku.

12. PALOPy w XXI wieku: aktualna sytuacja polityczna.

Literatura:

Obowiązkowa

1. M. Tymowski, Europejczycy i Afrykanie, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2017.

2. B.Hlibowicka-Węglarz, Portugalskie języki kreolskie w Afryce, Lublin 2013 (pierwsze rozdziały;

4. M. F. Gawrycki, W. Lizak, Kuba i Afryka. Sojusz dla rewolucji, Warszawa 2006.

5. M.Newitt, A History of Mozambique, London 1995 (on-line)

6. P. Curtin et al., Historia Afryki. Narody i cywilizacje, Gdańsk 2003.

7. M.Meredith, Historia Współczesnej Afryki. Pół wieku niepodległości, Warszawa: 2011.

8. R. Oliver i A. Atmore, Dzieje Afryki po 1800 roku, Warszawa 2007.

9. B.Davidson, Społeczna i polityczna historia Afryki w XX wieku, Warszawa 2011.

+ teksty dostarczane on-line przez Prowadzacą

Dodatkowa:

Tymowski, Państwa Afryki Przedkolonialnej, Wrocław 1999.

G. Balandier, Życie codzienne w państwie Kongo w XVI-XVIII w, Warszawa 1970.

P. de Carvalho, Struktura społeczna społeczeństwa kolonialnego Angoli, Warszawa 1989.

4. W.M. James, Historical Dictionary of Angola, Oxford 2004 (on-line)

5. R. Kapuściński, Jeszcze dzień życia, Warszawa 1976.

6. K. Somerville, Angola: politics, economics and society, London 1986.

7. J. IIifffe, Afrykanie dzieje kontynentu, Kraków 2011.

Uwagi:

Zajecia sa obowiazkowe. Studenta moze nie byc dwa razy, ale jest zobowiazany do nadrobieniamaterialu i zaliczenia zajec do konca ich trwania.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 42 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Diaz-Szmidt
Prowadzący grup: Renata Diaz-Szmidt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie historii krajów afrykańskich języka portugalskiego (Angola, Mozambik, Gwinea Bissau, Wyspy Zielonego Przylądka, Wyspa Sw. Tomasza i Książęca) na tle innych krajów kontynentu. Swoim zakresem przedmiot obejmuje całość historii krajów grupy PALOP od czasów prahistorycznych do współczesności. Podczas kursu studenci zapoznają się z dziejami królestw przedkolonialnych znajdujących się na terenach dzisiejszej Angoli, Mozambiku i Gwinei Bissau, poznają specyfikę portugalskiego systemu kolonialnego oraz zapoznają się z najnowsza, postkolonialną historią tych krajów.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przedstawienie historii krajów afrykańskich języka portugalskiego (Angola, Mozambik, Gwinea Bissau, Wyspy Zielonego Przylądka, Wyspa Św. Tomasza i Książęca) na tle innych krajów kontynentu. Swoim zakresem przedmiot obejmuje całość historii krajów grupy PALOP od czasów prahistorycznych do współczesności. Podczas kursu studenci zapoznają się z dziejami królestw przedkolonialnych znajdujących się na terenach dzisiejszej Angoli, Mozambiku i Gwinei Bissau, poznają specyfikę portugalskiego systemu kolonialnego oraz zapoznają się z najnowszą, postkolonialną historią tych krajów.

W trakcie zajęć zostaną poruszone następujące zagadnienia:

1. Wprowadzenie. Grupy etniczne i językowe w PALOPach.

2. Afryka przed przybyciem Portugalczyków.

3. Przedkolonialne królestwa afrykańskie w PALOPach.

4. Przybycie Portugalczyków do Afryki. Pierwsze kontakty.

5. Niewolnictwo.

6. Podbój Afryki.

7. Organizacja kolonii portugalskich.

8. Narodziny ruchów narodowowyzwoleńczych.

9. Wojny o niepodległość.

10. Pierwsze lata niepodległości i afrostalinizm.

11. Wojny domowe w Angoli i Mozambiku.

12. PALOPy w XXI wieku: aktualna sytuacja polityczna.

Literatura:

Obowiązkowa

1. M. Tymowski, Europejczycy i Afrykanie, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2017.

2. B.Hlibowicka-Węglarz, Portugalskie języki kreolskie w Afryce, Lublin 2013 (pierwsze rozdziały;

4. M. F. Gawrycki, W. Lizak, Kuba i Afryka. Sojusz dla rewolucji, Warszawa 2006.

5. M.Newitt, A History of Mozambique, London 1995 (on-line)

6. P. Curtin et al., Historia Afryki. Narody i cywilizacje, Gdańsk 2003.

7. M.Meredith, Historia Współczesnej Afryki. Pół wieku niepodległości, Warszawa: 2011.

8. R. Oliver i A. Atmore, Dzieje Afryki po 1800 roku, Warszawa 2007.

9. B.Davidson, Społeczna i polityczna historia Afryki w XX wieku, Warszawa 2011.

+ teksty dostarczane on-line przez Prowadzacą

Dodatkowa:

Tymowski, Państwa Afryki Przedkolonialnej, Wrocław 1999.

G. Balandier, Życie codzienne w państwie Kongo w XVI-XVIII w, Warszawa 1970.

P. de Carvalho, Struktura społeczna społeczeństwa kolonialnego Angoli, Warszawa 1989.

4. W.M. James, Historical Dictionary of Angola, Oxford 2004 (on-line)

5. R. Kapuściński, Jeszcze dzień życia, Warszawa 1976.

6. K. Somerville, Angola: politics, economics and society, London 1986.

7. J. IIifffe, Afrykanie dzieje kontynentu, Kraków 2011.

Uwagi:

Zajecia sa obowiazkowe. Studenta moze nie byc dwa razy, ale jest zobowiazany do nadrobieniamaterialu i zaliczenia zajec do konca ich trwania.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)