Językoznawstwo portugalskie I (B)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-JB1-1U |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Językoznawstwo portugalskie I (B) |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 2 stopnia Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność brazylijska |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | portugalski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Niniejszy przedmiot ma na celu przedstawienie aktualnego historycznego zarysu językoznawstwa jako nauki, odnosząc się do głównych teoretycznych i metodologicznych problemów tej dziedziny, aby pomóc początkującym studentom w refleksji i wyborze parametrów, które będą kierować ich działalnością badawczą. |
Pełny opis: |
Metodologia nauczenia: Przedmiot składa się z zajęć teoretyczno-praktycznych prowadzonych przez wykładowcę. Metodologia pracy na zajęciach obejmuje badania, uczenie się w zespołach oraz wspólne ocenianie studentów przez wykładowcę i kolegów prowadzące do rozwoju działań polegających na pracy zespołowej i na analizie refleksyjnej w procesie nauczania- uczenia się. Zakres tematyczny: 1. Teoretyczne podstawy studiów językoznawczych - Pojęcie języka - Gramatyka - Lingwistyka komparatywna i porównawcza w XIX wieku - Przedmiot studiów językowych w XX wieku - Saussure i strukturalizm - Kognitywizm naturalistyczny Chomsky'ego - Podejście funkcjonalistyczne - Wariacja i zmiana lingwistyczna - Od lingwistyki zdań do lingwistyki tekstowej 2. Studia lingwistyczne i gramatyczne: - Tematy lingwistyki formalnej (morfologia, składnia i semantyka) |
Literatura: |
Barbosa, J. M. Introdução ao estudo da fonologia e morfologia do português. ISBN: 972-40-07626 Bechara, E. (2014). Gramática fácil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira/Lucerna. Cançado, M. (2012). Manual de semântica: noções básicas e exercícios. São Paulo: Contexto. Fiorin, J. L. (2003). (org.) Introdução à Linguística I. São Paulo: Contexto. Fiorin, J. L. (2004). (org.) Introdução à Linguística II: princípios de análise. 2ª. Edição. São Paulo: Contexto. Ilari, R. (2006). Introdução à semântica - Brincando com a Gramática. São Paulo: Contexto. Kedhi, V. (2003). Formação das palavras em português. São Paulo: Ática. Mateus, M.H. e Cardeira, E. (2007). Norma e Variação. O Essencial sobre Língua Portuguesa. Lisboa: Caminho. ISBN: 978-972-21-1953-5 Mateus, M.H. e Villalva, A. (2006). O Essencial sobre Linguística. Lisboa: Caminho. ISBN: 972-21-1777-7 Mussalim, F.; Bentes, A.C. (Orgs.). (2003). Introdução à linguística - domínios e fronteiras. Vol. 2. ed. São Paulo: Cortez. Oliveira, L. A. (2008). Manual de Semântica. Petrópolis: Vozes. Perini, M. (2016). Gramática descritiva do português brasileiro. Petrópolis: Vozes. Saussure, F. (2006). Curso de Linguística Geral. São Paulo: Cultrix. Bibliografia uzupełniająca: W trakcie trwania zajęć będą wprowadzane inne, bardziej szczegółowe, pozycje bibliograficzne. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - Student posiada wiedzę na temat lingwistyki jako nauki i struktury przedmiotu w studiach lingwistycznych (K_W05 e K_W06, S3K_ W05, S3K_ W06, S4K_ W05, S4K_ W06); - Student zna terminologię, teorię i metodologię studiów językoznawczych (K_W01 e K_W05, S3K_ W05, S3K_ W06, S4K_ W05, S4K_ W06); - Student rozumie zasady dotyczące wiedzy językowej niezbędnej do analizy i interpretacji tekstów reprezentujących różne zapisy i style na zaawansowanym poziomie brazylijskiej odmiany portugalskiego. (K_W01, S3K_ W01, S3K_ W06, S4K_ W01, S4K_ W06); - Student zna historyczne i współczesne osiągnięcia w dziedzinie językoznawstwa. (K_W06, S3K_ W06, S3K_ W04, S4 S4K_ W04, K_ W06). UMIEJĘTNOŚCI - Studenci są w stanie aktywnie i biernie używać język portugalski w wersji brazylijskiej, co umożliwia im komunikację (pisemną i ustną) oraz przygotowanie prac naukowych w zakresie badań językoznawczych. (K_U05, S3K_ U05, S3K_U06, S4K_ U05, S4K_U06); - Student potrafi samodzielnie pracować z informacjami z zakresu językoznawstwa, samodzielnie prowadząc badania naukowe (K_U01, S3K_ U01, S4K_ U01); - Student potrafi wykorzystać nabyte umiejętności językowe do rozumienia i pisania tekstów mówionych i pisanych przy użyciu fachowej terminologii (K_U3, S3K_ U03, S4K_ U03); - Student potrafi rozpoznać i krytycznie zastanowić się nad różnymi obszarami działalności językoznawstwa (K_U02 e K_U06, S3K_ U02, S3K_ U06, S3K_ U02, S4K_ U02). UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE - Student posiada wiedzę dotyczącą głównych cech i osobliwości języka i kultury krajów portugalskojęzycznych. (K_K02, K02 S3K_, K02 S4K_); - Student potrafi komunikować się na poziomie zaawansowanym w języku portugalskim, jak również współpracować w tym języku z innymi. (K_K01, S3K_ K01, S4K_ K01). |
Metody i kryteria oceniania: |
Brane pod uwagę będą następujące elementy oceny: - Obecność i indywidualnej pracy badawczej oraz aktywności na zajęciach (online) - Zadania na platformie G Classroom |
Praktyki zawodowe: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.