Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura afrobrazylijska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-KAB-Z-SPEC-U
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura afrobrazylijska
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 2 stopnia
Plan specjalności brazylijskiej 2 rok 2 stopnia
Plan specjalności portugalskiej 1 rok 2 stopnia
Plan specjalności portugalskiej 2 rok 2 stopnia
Przedmioty do wyboru dla specjalności portugalskiej studiów 2 stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: portugalski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Student powinien znać język portugalski na poziomie zaawansowanym oraz posiadać podstawową wiedzę na temat historii i kultury Brazylii.

Tryb prowadzenia:

lektura monograficzna
w sali

Skrócony opis:

Tematyka zajęć obejmuje wybrane zagadnienia z zakresu kultury afrobrazylijskiej oraz ich związek z brazylijską kulturą narodową, analizowane na tle procesów historyczno-społecznych i kulturowych Brazylii.

Pełny opis:

Tematyka zajęć obejmuje takie zagadnienia jak:

- rys historyczno-społeczny i etniczny diaspory afrykańskiej w Brazylii

- proces i warunki formowania się kultury afrobrazylijskiej na terytorium Brazylii oraz jej miejsce we współczesnej kulturze Brazylii

- religijność afrobrazylijska

- afrobrazylijskie tradycje muzyczne i folklorystyczne (m.in. samba, maracatu, congada)

- capoeira - jej źródła i ewolucja

- wpływ języków afrykańskich na język portugalski w Brazylii

- afrobrazylijskie tradycje kulinarne

- literatura i teatr afrobrazylijski

- społeczności tzw. quilombos

- kultura afrobrazylijska versus brazylijska kultura narodowa, symboliczne "wybielenie" afrykańskiej spuścizny

- kwestia tożsamości afrobrazylijskiej

- kultura afrobrazylijska w zglobalizowanym świecie i w dobie mediów społecznościowych

- kwestia przywłaszczenia kulturowego elementów kultury afrobrazylijskiej

Literatura:

Bibliografia podstawowa:

Albuquerque, Wlamyra R., Fraga Filho (2006) Uma história do negro no Brasil. Salvador: Centro de Estudos Afro-Orientais, Brasília: Fundação Cultural Palmares.

Brasil afro-brasileiro (2000) Fonseca, Maria Nazareth Soares (org.). Belo Horizonte: Editora Autêntica.

Brasilidades que vêm da África (2008) Queiroz, Sônia (org.). Belo Horizonte: FALE/UFMG.

Cadernos Negros: três décadas (ensaios, poemas, contos) (2008) E. Ribeiro, M. Barbosa (org.). São Paulo; Brasília: Quilombhoje; SEPPIR.

Duarte, E. de Assis (2008) Literatura afro-brasileira: um conceito em construção. em: Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, nº. 31, Brasília, Ed. UnB, pp. 11-23.

Ferreira, Ricardo Franklin (2004) Afro-descendente: identidade em construção. São Paulo: EDUC; Rio de Janeiro: Pallas.

Freyre, Gilberto (1946) Casa-grande & Senzala. 5ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio.

Kolankiewicz, Leszek (2016) Samba z Bogami. 3. ed. Wrocław: Instytut im. J. Grotowskiego.

Lopes, Nei (2006) Bantos, malês e identidade negra. Belo Horizonte: Autêntica.

Prandi, Reginaldo (2000) De africano a afro-brasileiro: etnia, identidade, religião. São Paulo: Revista USP, nº 46, pp.52-65

Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional: O negro brasileiro (1997) nº 25. Brasília: IPHAN: 71-81.

Schwarcz, Lilia K. Moritz (1998) Nem preto nem branco, muito pelo contrário: cor e raça na intimidade. em: História da vida privada no Brasil - contrastes da intimidade contemporânea. São Paulo: Companhia das Letras: 174-243.

Silva, Alberto Vasconsellos da Costa e. (2003) Um rio chamado Atlântico: a África no Brasil e o Brasil na África. Rio de Janeiro: Nova Fronteira: Editora UFRJ.

Vieira, Luiz Renato & Assunção, Matthias Röhrig (1998) Mitos, controvérsias e fatos: construindo a história da capoeira. em: Estudos Afro-Asiáticos, no 34. Rio de Janeiro. pp. 81-120.

Visentini, Paulo Fagundes; Ribeiro, Luiz Dario Teixeira; Pereira, Analúcia Danilevicz. (2014) História da África e dos Africanos, 3. Edição, Editora Vozes, Petrópolis, RJ.

Materiały audiowizualne.

Źródła internetowe:

Fundação Cultural Palmares:

http://www.palmares.gov.br/

Geledés - Instituto da Mulher Negra

https://www.geledes.org.br/

O Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional

http://portal.iphan.gov.br/

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna na poziomie rozszerzonym pojęcia oraz terminologię stosowaną w analizie i opisie zjawisk z zakresu szeroko pojętej kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kultury afrobrazylijskiej oraz brazylijskiej kultury narodowej, rozumie też ich źródła oraz zastosowania. (K_W03)

Posiada uporządkowaną wiedzę na temat kultury afrobrazylijskiej i jej związków z kulturą narodową Brazyli, postrzegając je na tle historycznych i współczesnych procesów społecznych i kulturowych Brazylii. (K_W06, K_W09)

Posiada pogłębioną wiedzę na temat aktualnych faktów i procesów dotyczących sytuacji społeczności i kultury afrobrazylijskiej we współczesnej Brazylii i w kontekście światowym. (K_W10)

Ma uporządkowaną wiedzę niezbędną w pogłębionej analizie procesów społeczno-kulturowych i historyczno-kulturowych Brazylii. (K_W14)

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi, przy użyciu zdobytej wiedzy, samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować i krytycznie analizować informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach i pokrewnych. (K_U02)

Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnorodnych zjawisk z zakresu kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kultury (afro)brazylijskiej, a także powiązać je z szerszymi procesami społeczno-historycznymi, formułując własne wnioski i argumenty, jak również odnosząc się do poglądów innych autorów. (K_U05) (K_U06)

Posiada umiejętność samodzielnego przygotowania różnych form wypowiedzi (tekst, prezentacja ustna/multimedialna, artykuł, itp.) w jęz. portugalskim i w języku polskim z zakresu problematyki poruszanej na zajęciach, dobierając odpowiednio różnorodne źródła. (K_U09, K_U10, K_U12)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Rozumie potrzebę ciągłego i systematycznego poszerzania i aktualizowania wiedzy, zarówno własnej, jak i osób ze swojego otoczenia, inspirując je do zdobywania wiedzy. (K_K01, K_K02, K_K08)

Rozumie potrzebę i wagę zabierania głosu na forum publicznym (również w środowiskach portugalskojęzycznych) w kwestiach dotyczących szeroko pojętej kultury, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki kultury afrobrazylijskiej, jak również sytuacji społeczno-politycznej diaspory afrykańskiej w Brazylii. Korzysta z możliwości przekazywania swojej specjalistycznej wiedzy innym. (K_K03, K_K05)

Ma świadomość, że może przyczynić się do zachowania oraz promowania dziedzictwa kulturowego studiowanego obszaru i grupy etnicznej. (K_K06)

Metody i kryteria oceniania:

Test wielokrotnego wyboru na koniec semestru (próg zaliczenia 60%) oraz przentacja multimedialna na wybrany temat, związany z tematyką zajęć i uzgodniony z prowadzącą.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)