Kultura afrobrazylijska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-KAB-Z-SPEC-U |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura afrobrazylijska |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności brazylijskiej 2 rok 2 stopnia Plan specjalności portugalskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności portugalskiej 2 rok 2 stopnia Przedmioty do wyboru dla specjalności portugalskiej studiów 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | portugalski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student powinien znać język portugalski na poziomie zaawansowanym oraz posiadać podstawową wiedzę na temat historii i kultury Brazylii. |
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje wybrane zagadnienia z zakresu kultury afrobrazylijskiej oraz ich związek z brazylijską kulturą narodową, analizowane na tle procesów historyczno-społecznych i kulturowych Brazylii. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje takie zagadnienia jak: - rys historyczno-społeczny i etniczny diaspory afrykańskiej w Brazylii - proces i warunki formowania się kultury afrobrazylijskiej na terytorium Brazylii oraz jej miejsce we współczesnej kulturze Brazylii - religijność afrobrazylijska - afrobrazylijskie tradycje muzyczne i folklorystyczne (m.in. samba, maracatu, congada) - capoeira - jej źródła i ewolucja - wpływ języków afrykańskich na język portugalski w Brazylii - afrobrazylijskie tradycje kulinarne - literatura i teatr afrobrazylijski - społeczności tzw. quilombos - kultura afrobrazylijska versus brazylijska kultura narodowa, symboliczne "wybielenie" afrykańskiej spuścizny - kwestia tożsamości afrobrazylijskiej - kultura afrobrazylijska w zglobalizowanym świecie i w dobie mediów społecznościowych - kwestia przywłaszczenia kulturowego elementów kultury afrobrazylijskiej |
Literatura: |
Bibliografia podstawowa: Albuquerque, Wlamyra R., Fraga Filho (2006) Uma história do negro no Brasil. Salvador: Centro de Estudos Afro-Orientais, Brasília: Fundação Cultural Palmares. Brasil afro-brasileiro (2000) Fonseca, Maria Nazareth Soares (org.). Belo Horizonte: Editora Autêntica. Brasilidades que vêm da África (2008) Queiroz, Sônia (org.). Belo Horizonte: FALE/UFMG. Cadernos Negros: três décadas (ensaios, poemas, contos) (2008) E. Ribeiro, M. Barbosa (org.). São Paulo; Brasília: Quilombhoje; SEPPIR. Duarte, E. de Assis (2008) Literatura afro-brasileira: um conceito em construção. em: Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, nº. 31, Brasília, Ed. UnB, pp. 11-23. Ferreira, Ricardo Franklin (2004) Afro-descendente: identidade em construção. São Paulo: EDUC; Rio de Janeiro: Pallas. Freyre, Gilberto (1946) Casa-grande & Senzala. 5ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio. Kolankiewicz, Leszek (2016) Samba z Bogami. 3. ed. Wrocław: Instytut im. J. Grotowskiego. Lopes, Nei (2006) Bantos, malês e identidade negra. Belo Horizonte: Autêntica. Prandi, Reginaldo (2000) De africano a afro-brasileiro: etnia, identidade, religião. São Paulo: Revista USP, nº 46, pp.52-65 Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional: O negro brasileiro (1997) nº 25. Brasília: IPHAN: 71-81. Schwarcz, Lilia K. Moritz (1998) Nem preto nem branco, muito pelo contrário: cor e raça na intimidade. em: História da vida privada no Brasil - contrastes da intimidade contemporânea. São Paulo: Companhia das Letras: 174-243. Silva, Alberto Vasconsellos da Costa e. (2003) Um rio chamado Atlântico: a África no Brasil e o Brasil na África. Rio de Janeiro: Nova Fronteira: Editora UFRJ. Vieira, Luiz Renato & Assunção, Matthias Röhrig (1998) Mitos, controvérsias e fatos: construindo a história da capoeira. em: Estudos Afro-Asiáticos, no 34. Rio de Janeiro. pp. 81-120. Visentini, Paulo Fagundes; Ribeiro, Luiz Dario Teixeira; Pereira, Analúcia Danilevicz. (2014) História da África e dos Africanos, 3. Edição, Editora Vozes, Petrópolis, RJ. Materiały audiowizualne. Źródła internetowe: Fundação Cultural Palmares: http://www.palmares.gov.br/ Geledés - Instituto da Mulher Negra https://www.geledes.org.br/ O Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional http://portal.iphan.gov.br/ |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student zna na poziomie rozszerzonym pojęcia oraz terminologię stosowaną w analizie i opisie zjawisk z zakresu szeroko pojętej kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kultury afrobrazylijskiej oraz brazylijskiej kultury narodowej, rozumie też ich źródła oraz zastosowania. (K_W03) Posiada uporządkowaną wiedzę na temat kultury afrobrazylijskiej i jej związków z kulturą narodową Brazyli, postrzegając je na tle historycznych i współczesnych procesów społecznych i kulturowych Brazylii. (K_W06, K_W09) Posiada pogłębioną wiedzę na temat aktualnych faktów i procesów dotyczących sytuacji społeczności i kultury afrobrazylijskiej we współczesnej Brazylii i w kontekście światowym. (K_W10) Ma uporządkowaną wiedzę niezbędną w pogłębionej analizie procesów społeczno-kulturowych i historyczno-kulturowych Brazylii. (K_W14) UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi, przy użyciu zdobytej wiedzy, samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować i krytycznie analizować informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach i pokrewnych. (K_U02) Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnorodnych zjawisk z zakresu kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kultury (afro)brazylijskiej, a także powiązać je z szerszymi procesami społeczno-historycznymi, formułując własne wnioski i argumenty, jak również odnosząc się do poglądów innych autorów. (K_U05) (K_U06) Posiada umiejętność samodzielnego przygotowania różnych form wypowiedzi (tekst, prezentacja ustna/multimedialna, artykuł, itp.) w jęz. portugalskim i w języku polskim z zakresu problematyki poruszanej na zajęciach, dobierając odpowiednio różnorodne źródła. (K_U09, K_U10, K_U12) KOMPETENCJE SPOŁECZNE Rozumie potrzebę ciągłego i systematycznego poszerzania i aktualizowania wiedzy, zarówno własnej, jak i osób ze swojego otoczenia, inspirując je do zdobywania wiedzy. (K_K01, K_K02, K_K08) Rozumie potrzebę i wagę zabierania głosu na forum publicznym (również w środowiskach portugalskojęzycznych) w kwestiach dotyczących szeroko pojętej kultury, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki kultury afrobrazylijskiej, jak również sytuacji społeczno-politycznej diaspory afrykańskiej w Brazylii. Korzysta z możliwości przekazywania swojej specjalistycznej wiedzy innym. (K_K03, K_K05) Ma świadomość, że może przyczynić się do zachowania oraz promowania dziedzictwa kulturowego studiowanego obszaru i grupy etnicznej. (K_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
Test wielokrotnego wyboru na koniec semestru (próg zaliczenia 60%) oraz przentacja multimedialna na wybrany temat, związany z tematyką zajęć i uzgodniony z prowadzącą. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.