Literatura Ameryki Łacińskiej II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-LAL2-21 | Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Literatura Ameryki Łacińskiej II | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich | ||
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 2 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 2 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | hiszpański | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
"Literatura Ameryki Łacińskiej II" jest przedmiotem obowiązkowym dla studentów II roku studiów licencjackich. Celem kursu jest zapoznanie studentów - z historią literatury krajów Ameryki Hiszpańskiej od okresu Konkwisty do XIX wieku; - z wpływem literatury tego okresu na dzisiejszą kulturę; - z aktualnymi wciąż reperkusjami zdarzeń w niej opisanych. |
||
Pełny opis: |
Program przedmiotu obejmuje systematyczny i chronologiczny przegląd najważniejszych tendencji, kierunków i autorów w literaturze latynoamerykańskiej od okresu Konkwisty do XIX wieku. Omawiane będą kluczowe dla danych epok literackich dzieła i gatunki pochodzące z różnych regionów/krajów, aby ukazać zarówno cechy wspólne dla twórczości całego kontynentu, jak i dystynkcyjne w literaturach nowopowstających państw narodowych. Refleksja nad tekstami prowadzona będzie w szerokim kontekście historycznym, politycznym, społecznym i kulturowym, żeby studenci zyskiwali orientację nie tylko w tendencjach dominujących w danych epokach w literaturze, lecz również w warunkujących ją realiach zewnętrznych. Ponadto, problemy poruszane w omawianych tekstach ukazane zostaną jako istotne konteksty kultury współczesnej, częstokroć ważne jej źródła. OMAWIANE ZAGADNIENIA: 0. Wprowadzenie. Kluczowe problemy literatury i kultury latynoamerykańskiej XVI-XIX w.: opis "nowego" świata i ograniczenia języka, amerykańska natura, relacja swój/obcy, kwestia ludności autochtonicznej, niewolnictwo, metysaż, opresyjny system kolonialny, kastowy system społeczny, tożsamość lokalna/narodowa, rola pisarza/intelektualisty, kronika, kostumbryzm, hybrydyczność, synkretyzm gatunkowy, opozycja [?] historia/literatura... I "ODKRYCIE" I PODBÓJ 1. Spotkanie kultur. Obraz konkwisty w piśmiennictwie XV w. Kronikarze, historycy: K.Kolumb; H.Cortes; Bernal Diaz del Castillo. Fray Bartolome de las Casas. 2. Organizacja kolonii hispanoamerykańskich. Powstawanie nowego społeczeństwa (1492-1600). Renesans i poematy epickie. Alonso de Ercilla y Zuńiga: "La Araucana". Chilijska epopeja narodowa. II ŻYCIE W KOLONII (w "Złotym wieku") 3. Rozkwit świata kolonialnego. Kronikarski splendor: Inca Garcilaso de la Vega. 4. Barok w Nowej Hiszpanii. Swoistość baroku hispanoamerykańskiego/Wpływy hiszpańskiego kultyzmu i konceptyzmu. Bernardo de Balbuena; "El sabio criollo": Carlos Sigüenza y Góngora. Początki powieści? 5. "Dziesiąta Muza": Sor Juana Inés de la Cruz. Niezależna intelektualistka/zakonnica w XVII wieku. 6. Od baroku do XVIII wieku. Oświecenie w Ameryce Łacińskiej. Rozwój oświaty i nauki. Potęga i wpływy zakonu jezuitów. Europejska debata o Nowym Świecie. Nowa polemika o sytuacji Indian. Europejscy podróżnicy na kontynencie amerykańskim: Alexander von Humbolt. - Pierwsza powieść hispanoamerykańska, "El Periquillo Sarniento", J.J. Fernández de Lizardi. III KU NIEPODLEGŁOŚCI 7. Neoklasycyzm i preromantyzm. Polityczna literatura okresu walk o niepodległość: - Simón Bolívar, - José Joaquín de Olmedo. Pierwsze deklaracje niepodległości intelektualnej: Andrés Bello. 8. Romantyzm - zmiana paradygmatu myślenia. Charakterystyka romantyzmu hispanoamerykańskiego. Poezja: José María Heredia, Gertrudis Gómez de Avellaneda. IV LITERATURA NARODOWA 9. Znaczenie ruchów politycznych. Artysta wobec tyranii. Romantyzm w Argentynie: Esteban Echeverría. 10. Projekty cywilizacyjne i polityczne. Wizja idealnej organizacji społecznej. Cywilizacja/barbarzystwo, figura dyktatora: "Facundo", D.F. Sarmiento. 11. Argentyńska idiosynkrazja: literatura gauchesca. Epopeja narodowa (?): "Martín Fierro". 12. Kostumbryzm i oryginalny gatunek. Refleksja historiozoficzna. "Tradiciones Peruanas", Ricardo Palma. 13. Powieść abolicjonistyczna. Cirilo Villaverde: "Cecilia Valdés o La Loma del Angel". |
||
Literatura: |
Lektury obowiązkowe*: 1. Wybór tekstów: Cristobal Colón, "Diario de viaje"; Hernán Cortés, "Cartas de relación"; Bernal Diaz del Castillo "Historia verdadera de la conquista de la Nueva España"; Bartolomé de las Casas, "Brevísima relación de la destrucción de las Indias" + Álvar Núñez Cabeza de Vaca, "Naufragios". 2.Inca Garcilaso de la Vega: "Comentarios reales" (fragm.) 3.Alonso de Ercilla y Zuniga: "La Araucana" (fragm.) 4a.Bernardo de Balbuena: "Grandeza mexicana" (frag.) 4b. Carlos Sigüenza y Góngora, "Infortunios de Alonso Ramírez". 5. Wybór tekstów; Sor Juana Inés de la Cruz. 6. J.J.Fernandez de Lizardi: "El Periquillo Sarniento" (fragm.) 7. S. Bolívar, wybór fragmentów, J.J.de Olmedo: "La victoria de Junin" (fragm.); A. Bello: wybór tekstów. 8. J.M.Heredia, G. Gómez de Avellaneda - wybór poezji. 9. E. Echeverría, "El matadero". 10. D.F. Sarmiento, "Facundo o la civilización y barbarie en la pampa argentina" (fragmenty). 11. J. Hernández, "Martín Fierro" (całość). 12. R.Palma, "Tradiciones peruanas" (fragm.). 13. C. Villaverde, "Cecilia Valdés o La Loma del Angel". Podręczniki podstawowe: Łukaszyk Ewa, Pluta Nina (2010) "Historia literatur iberoamerykańskich", Wrocław, Ossolineum. Oviedo, José Miguel (1997) "Historia de la literatura hispanoamericana", Madrid, Alianza Editorial (t.1 y 2). Bellini, Giuseppe (1997) "Nueva historia de la literatura hispanoamericana", Madrid, Castalia. Dodatkowe: - Goic, Cedomil (coord) (1991): "Historia y critica de la lit. hispanoamericana", Barcelona,Editorial Critica,(t.I y II). - Todorov Tzvetan (1996) "Podbój Ameryki.Problem innego", Warszawa, Aletheia. * W trakcie kursu dobór tekstów może zostać zmodyfikowany (po uzgodnieniu ze studentami). |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie - w podstawowym stopniu powiązania hispanistyki z nauką o historii i kulturze krajów hiszpańskojęzycznych (K_W01); - podstawowe metody analizy hiszpańskojęzycznych dzieł literackich (K_W02); - w sposób usystematyzowany historię literatury latynoamerykańskiej (K_W04); - w sposób podstawowy powiązania literatury latynoamerykańskiej z procesami historyczno-kulturowymi (K_W05). Umiejętności: student potrafi - czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim (K_U01); - dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim (K_U02); - rozpoznawać różne rodzaje tekstów hiszpańskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod (K_U03); - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z wybranych obszarów dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych (K_U04). Kompetencje społeczne: student jest gotów do - krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju (K_K01); - aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów (K_K03); - śledzenia procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Ameryki Łacińskiej (K_K04). |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Aby uzyskać zaliczenie należy spełnić poniższe warunki: - uczestniczyć w zajęciach (dozwolone 2 nieusprawiedliwione nieobecności); - regularnie czytać teksty, które będą omawiane na zajęciach i brać aktywny udział w dyskusji na ich temat, przygotowywać odpowiedzi na udostępnione wcześniej pytania, opracowywać podane zagadnienia; - realizować zadania na platformie Google Classroom; - zdać egzamin ustny na zakończenie semestru. W przypadku uzyskania oceny powyżej 70% za aktywność na zajęciach i prace pisemne, można uzyskać zwolnienie z egzaminu końcowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-08-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 64 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Zofia Grzesiak | |
Prowadzący grup: | Zofia Grzesiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 52 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Zofia Grzesiak | |
Prowadzący grup: | Zofia Grzesiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Uwagi: |
Jeśli zajęcia prowadzone będą w trybie zdalnym, wykorzystywane będą platofrmy Zoom (zajęcia synchroniczne, zgodnie z planem zajęć) oraz Google Classroom (materiały i obowiązkowe zadania). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.