Literatura Hiszpanii I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-LH1-11 | Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Literatura Hiszpanii I | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich | ||
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | brak |
||
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
||
Skrócony opis: |
„Literatura hiszpańska 1” jest przedmiotem obowiązkowym na I roku studiów licencjackich. Program przedmiotu obejmuje przegląd najważniejszych tendencji i dziel współczesnej prozy hiszpańskiej. Język wykładowy: polski |
||
Pełny opis: |
Celem kursu jest rozwinięcie kompetencji historycznoliterackich oraz krytycznoliterakich studentów, dotyczących współczesnej prozy hiszpanskiej oraz metod literaturoznawczych stosowanych do analizy dyskursu powieściowego. Przedmiotem lektur i dyskusji będą powieści współczesnych pisarzy Hiszpanii. Po zapoznaniu się z założeniami danego nurtu i lekturze tekstów jego głównych przedstawicieli, uczestnicy kursu wykorzystają nowo zdobyte narzędzia badawcze do analizy wybranych utworów. Jednocześnie, zostaną poddane analizie społeczne i polityczne konteksty, w których powstały omawiane dzieła. Podstawowa literatura teoretyczna przedmiotu składa się z fragmentów tekstów socjologicznych i teoretycznoliterackich służących do analizy dyskursu w perspektywie kulturowej. Program zajęć: 1. Wprowadzenie: estetyka literacka tremendyzmu i realizmu spolecznego na tle uwarunkowań kulturowych lat 40 i 50. 2. Sztandarowe powieści i techniki literackie. Powieść eksperymentalna lat 60 w poszukiwaniu nowych form narracji: zalożenia i przestawieciele późnego modernizmu 3. Literatura okresu transformacji 4. Społeczeństwo ponowoczesne a postmodernizm w ujęciu teoretycznym i powieściowym 5. Brudny realizm, czyli proza pokolenia X 6. Pamięć, świadectwo i powieść: historia a literatura 7. Obraz Barcelony we współczesnej literaturze 8. Literatury i kultury mniejszościowe 9. Kultura popularna i teoria bestselleru 10. Współczesny dramat hiszpański Korpus lektur: 1. Złuda, Carmen Laforet (fragmenty), Rodzina Pascuala Duarte, Camilo José Cela (fragment) 2. Ul, (fragment), Camilo José Cela, Pięć godzin z Mariem, Miguel Delibes (fragment) 3. Serce tak białe, Javier Marías (9-118; 303-345) 4. Miłość, ciekawość, prozac i wątpliwości (9-95, 181-206, 253-259, 271-288), Lucía Etxebarria 5. Uśpiony głos (część 1), Dulce Chacón, Żołnierze spod Salaminy (część 1 i część 3), Javier Cercas 6. Głosy Pamano (czesc III pt. Gwiazdy jak ciernie), Wyznaję (VI Satabat Mater I VII Usque ad calcem –dwa ostatnie rozdziały), Jaume Cabré, 7. Patria, Fernando Aramburu (od rozdzialu 102 "Pierwszy list" do końca) 8. Pocałunki składane na chlebie (str. 7-69), Almudena Grandes 9. Łzy w deszczu, Rosa Montero (fragmenty), Niewidzialny strażnik, Dolores Redondo (fragmenty) 10. Królowa południa (rozdziały 1-3: 1. Spadłem z obłoków, w których bujałem, 2. Podobno widziały to gliny, ale zimno się zrobiło, 3. Kiedy przeminą lata), Arturo Pérez-Reverte 11. Współczesna proza hiszpańska, Magda Potok (str. 9-66) |
||
Literatura: |
Bibliografia krytyczna: Baczyńska, Beata. Historia literatury hiszpańskiej. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014 Gracia, Jordi, Ródenas, Domingo, Historia de la literatura española. 7, Derrota y restitución de la modernidad 1939-2010. Madrid: Crítica, 2011. Potok, Magda, Współczesna proza hiszpańska. Studia. Poznan: Wydawnictwa Naukowe UAM, 2016 Potok, Magda, Arcydzieła literatury hiszpańskiej: dziesięć wykładów. Poznan: Wydawnictwa Naukowe UAM, 2016 Sanz Villanueva, Santos Historia de la literatura española. [T. 6/2], El Siglo XX: literatura actual. Barcelona: Ariel, 1994 Villanueva, Darío, et. al. Los nuevos nombres: 1975-1990; vol. 9 de Historia y crítica de la literatura española, dir. por Francisco Rico, Barcelona, Crítica, 1992. |
||
Efekty uczenia się: |
Podczas kursu student uzyskuje podstawą umiejętność refleksji historycznoliterackiej. Zapoznaje się z ważnymi tekstami literackimi omawianego okresu, analizuje je w kontekście historycznoliterackim i społecznym. Po semestrze tych zajęć student: - zna podstawowe terminy i zagadnienia z zakresu hiszpańskiego literaturoznastwa (na tle wybranych zagadnień z teorii literatury i hiszpańskich studiów kulturowych) oraz najważniejsze techniki analizy tekstów prozatorskich (K_W02, K_W03, K_W04, K_W11); - ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu hsitorii literatury hiszpańskiej w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01); - umie dokonać analizy współczesnych tekstów literackich i posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowaniem wniosków (K_U06); - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i koniecznośc uczestnictwa w obiegu kultury (K_K06). |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: - zapoznanie się z analizowanymi tekstami - systematyczne i aktywne uczestnictwo w zajęciach - zdany egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 80 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Moszczyńska-Dürst | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Moszczyńska-Dürst | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 80 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Moszczyńska-Dürst | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Moszczyńska-Dürst | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.