Literatura portugalska II wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-LP2-31w | Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Literatura portugalska II wykład | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich | ||
Grupy: |
Plan specjalności portugalskiej 3 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 3 roku studiów 1 stopnia, specjalność portugalska |
||
Strona przedmiotu: | http://iberystyka-uw.home.pl | ||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | portugalski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Współpraca z platformą Moodle (obowiązkowa, także w trybie stacjonarnym) i Skypem (wykład), gdyby sytuacja epidemiczna tego wymagała. Wykład dla 3 roku studiów licencjackich. Student powinien znać i rozumieć złożoność analizowanych i interpretowanych zjawisk literackich, kłaść nacisk na poszukiwania badawcze w trakcie procesu kształcenia i stosować zdobytą wiedzę, być zdolnym do refleksji krytycznej, wypowiadać się w sposób prawidłowy i skorelowany z treścią przekazu, wykazywać zdolności i zainteresowania do lektury Bibliografii, udowadniać własną dyscyplinę i stałe nawyki pracy sprzyjające stworzeniu postawy początkującego badacza. |
||
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
||
Skrócony opis: |
Jednostka kształceniowa - wykład Literatura Portugalska 2 (pierwsza połowa XX wieku); będą w nim omawiane przełomowe momenty indywidualne i zbiorowe, fakty i autorzy o wybitnej i znaczącej roli dla wieku XX, różne rodzaje i gatunki literackie, tematyka i problematyka znajdująca wyraz w literaturze portugalskiej pierwszej połowy XX w., w celu umożliwienia jak najpełniejszego zrozumienia przywoływanych czasów i stworzenia przejrzystej świadomości historycznej i literackiej. Student będzie zachęcany do prowadzenia własnych badań interdyscyplinarnych nad bliskimi sobie zagadnieniami (w ten sposób, pojawią się punkty styczne z kinematografią, malarstwem/fotografią, kopmaratystyką i studiami kulturalnymi). |
||
Pełny opis: |
1. 1-szy modernizm portugalski, czasopismo "Orpheu" (1915) i jego 3 główni reprezentanci i współpracownicy (zwł. Mário de Sá-Carneiro), projekt o powinowactwach sztuk; prądy estetyczne (od symbolizmu do futuryzmu i inne, typowo portugalskie). 2. Fernando Pessoa jako twórca portugalskich prądów awangardowych, poeta, prozaik, dramaturg i teoretyk literatury, estetyka pessoańska, 3. 2-gi modernizm portugalski, czasopismo "Presença" (1927-1940), „literatura żywa” i jej reprezentanci, pierwsza powieść, psychologiczna i nowela fantastyczna, 4. Pisarze “niezaangażowani” lub z nurtu humanistycznego : Miguel Torga, Florbela Espanca Sophia de Mello Breyner Andresen (wiersze i opowiadania), 5. ´´Nowe Listy Portugalskie´´ i początki feminizmu w literaturze portugalskiej 6. Surrealizm w prozie i poezji portugalskiej na przykladzie poezji Alexandre O´Neill´a (specyficzne aspekty portugalskiej poetyki surrealizmu). 7. Twórczość powieściowa José Saramago. 8. José Luís Peixoto jako kontynuator José Saramago. 9. Pisarze XXI wieku w Portugalii (wybrane przykady poezji i prozy). 10. Krytyka literacka i pisarstwo akademickie o współczesnej literaturze portugalskiej. |
||
Literatura: |
a) Aktywna: Przynajmniej 1 (jeden) utwór z omawianego prądu, niezależnie od gatunku literackiego lub przynajmniej 1 utwór (cykl wierszy lub powieść) danego pisarza j.w., jeśli wykład jest monografią danego twórcy (np. Fernando Pessoa, Miguel Torga, F. Namora). Poniższe lektury są obowiązkowe i nie wchodzą w skład samodzielnego "kanonu" lektur ustalanego przez studenta: 1. Fernando Pessoa*- ortonim i heteronimy - wybrane cykle poetyckie; przy korzystaniu z tekstów w wersji elektronicznej poleca się Archivum Pessoi - O Arquivo Pessoa: http://arquivopessoa.net/ 2. “ Mensagem” , np.: Feernando Pessoa, Mensagem comentada por Miguel Real, Parsifal, Lisboa 2013. 3. Carta a Casais Monteiro, explicando a génese dos seus heterónimos) 4. “O Livro do Desassossego”, 5.“O Marinheiro”, 6. Mário de Sá-Carneiro- “ A Confissão de Lúcio” 7. José Régio- “ Poemas de Deus e do Diabo” 8. João Gaspar Simões- “Elói ou Romance numa cabeça” 9. Miguel Torga - “ Contos da Montanha”, Poemas Ibéricos 10. Florbela Espanca - “Sonetos”, contos escolhdiso 11. Branquinho da Fonseca – “O Barão” 12. Carlos de Oliveira - “Casa na Duna” 13. Fernando Namora - ''O Homem Disfarçado'' 14. Idem, Contos escolhdos (dos Retalhos da Vida de um Médico...). 15. Alexandre O´Neill, Poemas escolhidos. i jedna powiesc o F. Pessoi, np.: Fernando Esteves Pinto, O Carteiro de Fernando Pessoa, Parsifal, Lisboa 2013. b) Pasywna: 1. Eduardo Lourenço, Portugal como Destino seguido de Mitologia da Saudade, 3ª ed., Gradiva, Lisboa 2001. (i/lub inne eseje tego autora). 2. Idem, Pessoa Revisitado, 3ª ed., Gradiva, Lisboa 2000. (lub inna książka krytyczna o F. Pessoa wydana po portugalsku). 3. Sena, Jorge de, Estudos de Literatura Portuguesa / II, Edições 70, Lisboa s.d. 4. Simões, João Gaspar de, Contistas, Novelistas e outros prosadores conteporâneo 1942- 1979, IN-CM, Lisboa 1979. 5. Vila Maior, Dionísio, Fernando Pessoa: Heteronímia e Dialogismo, Almedina, Coimbra 1994, 6. Morão, Paula, Viagens na Terra das Palavras. Ensaios sobre Literatura Portuguesa, Cosmos, Lisboa 1993 , 7. Moura, Vasco Graça, Contra Bernardo Soares e outras observações, Campo das Letras, Porto 1999. 8. (Meller, Vilson Brunel et al.) Fernando Pessoa Estudos Críticos, Associação de Estudos Portugueses Hernâni Cidade - Universidade Federal da Paráiba- João Pessoa - Paráiba, Brasil 1985, 9. (Stephen Parkinson et al.) A Companion to Portuguese Literature, Tamesis, Woodbridge 2009, 10. (Eds.) P. Petrov et al., Avanços em Literatura e Cultura Prtuguesas, século XX, vol. 3,, AIL, Santiago de Compostela - Faro 2012, 11. Saraiva, A. J.; Lopes, Ó., História da Literatura Portuguesa, 16a ed., Porto Editora, Porto 1994. 12. Lopes, Óscar; Marinho, Fátima, História da Literautra Portuguesa, Alfa, Lisboa 2002. 13. Jeden artykuł dotyczący literatury portugalskiej Anna M. Klobucka https://umassd.academia.edu/AnnaMKlobucka 14. Jeden artykuł dotyczący literatury portugalskiej Onésimo Teotónio Almeida: https://vivo.brown.edu/docs/drrb/1143144017.pdf?nocache=110311562 15. (Ed.) Vilela, Ana Luísa et. al., Florbela Espanca. O Espólio de um Mito. Callipole- Revista de Cultura, nr 21- 2012 (Número Especial), Colibri, Lisboa. |
||
Efekty uczenia się: |
Student orientuje się w dynamice procesu historycznoliterackiego w XX-wiecznej Portugalii. Posiada umiejętność krytycznej analizy portugalskich zjawisk literackich i kulturowych, występujących w wieku XX i XXI (pocz.) w Portugalii - w formie ustnej oraz pisemnej. Student ma podstawową wiedzę z zakresu historii literatury portugalskiej. Student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Student zna podstawową terminologię nauk humanistycznych, w szczególności literaturoznawstwa (w jęz. portugalskim). Student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Student zna podstawową terminologię nauk humanistycznych, w szczególności literaturoznawstwa (w jęz. portugalskim). Student zna elementarną terminologię używaną w opisie literatury, rozumie jej źródła oraz zastosowania. Student ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad literaturą. Student ma podstawową wiedzę z zakresu stylistyki języka kierunkowego (portugalski). Student ma elementarną wiedze o kierunkach badań w literaturoznawstwie. Student ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka portugalskiego. Student ma świadomość kompleksowej natury języka portugalskiego oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń. Student zna podstawowe metody i narzędzia informatyczne i techniki pozyskiwania danych, pozwalające badać, opisywać i analizować kulturę, literaturę, historię i język oraz pozwalające na kontakty naukowe i zawodowe na rynku międzynarodowym. Student potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje literaturoznawcze. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie literaturoznawstwa. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych. Student potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla literaturoznawstwa oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków. Student potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu literaturoznawstwa w języku portugalskim. Student posiada umiejętność przygotowania esejów pisemnych w języku portugalskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł. Student posiada umiejętność przygotowania esejów pisemnych w języku portugalskim, z zakresu problematyki portugalistycznej i zagadnień z nią związanych. Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności literaturoznawczych w zakresie języka portugalskiego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji, doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Student posiada kompetencje społeczne i językowe w zakresie literaturoznawstwa w społecznościach jezykowych portugalskojęzycznych, potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy indywidualnej/grupowej oraz przyjmować w niej różne role. Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania literaturoznawczego i kulturowego. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata. Student potrafi aktywnie włączyć się w uczestnictwo w kulturze studiowanego regionu (Portugalia, Brazylia, kraje afrykańskie i azjatyckie języka portugalskiego), korzystając z różnych mediów. Student ma nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Półwyspu Iberyjskiego, Brazylii, krajów afrykańskich i azjatyckich języka portugalskiego. Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role. Umie przyjmować i wyznaczać zadania z dziedziny animacji i promocji literatury (kultury), ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z promocją kultury portugalskojęzycznej oraz literatury (kultury) obszaru języka portugalskiego w Polsce. Student szanuje efekty ludzkiej kreatywności i jest świadomy konsekwencji związanych z wkroczeniem w zakres cudzej wyłączności. Student zna elementarną terminologię używaną w opisie literatury, rozumie jej źródła oraz zastosowania. Student ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad literaturą. Student ma podstawową wiedzę z zakresu stylistyki języka kierunkowego (portugalski). Student ma elementarną wiedze o kierunkach badań w literaturoznawstwie. Student ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka portugalskiego. Student ma świadomość kompleksowej natury języka portugalskiego oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń. Student zna podstawowe metody i narzędzia informatyczne i techniki pozyskiwania danych, pozwalające badać, opisywać i analizować kulturę, literaturę, historię i język oraz pozwalające na kontakty naukowe i zawodowe na rynku międzynarodowym. Student potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje literaturoznawcze. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie literaturoznawstwa. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych. Student potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla literaturoznawstwa oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków. Student potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu literaturoznawstwa w języku i portugalskim. Student posiada umiejętność przygotowania typowych prezentacji ustnych w języku portugalskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł. Student posiada umiejętność przygotowania esejów pisemnych w języku portugalskim, z zakresu problematyki portugalistycznej i zagadnień z nią związanych. Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności literaturoznawczych w zakresie języka portugalskiego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji, doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Student posiada kompetencje społeczne i językowe w zakresie literaturoznawstwa w społecznościach jezykowych portugalskojęzycznych, potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy indywidualnej/grupowej oraz przyjmować w niej różne role. Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania literaturoznawczego i kulturowego. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata. Student potrafi aktywnie włączyć się w uczestnictwo w kulturze studiowanego regionu (Portugalia, Brazylia, kraje afrykańskie i azjatyckie języka portugalskiego), korzystając z różnych mediów. Student ma nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Półwyspu Iberyjskiego, Brazylii, krajów afrykańskich i azjatyckich języka portugalskiego. Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role. Umie przyjmować i wyznaczać zadania z dziedziny animacji i promocji literatury (kultury), ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z promocją kultury polskiej dla odbiorcy portugalskojęzycznego oraz literatury (kultury) obszaru języka portugalskiego w Polsce. Student szanuje efekty ludzkiej kreatywności i jest świadomy konsekwencji związanych z wkroczeniem w zakres cudzej wyłączności. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Lista efektywnie przeczytanych lektur sformatowana wedlug zasad czasopisma "Itinerarios" wydawanego w ISIiIb UW - fakultatywnie. Egzamin pisemny na koniec semestru (na platformie Moodle). |
||
Praktyki zawodowe: |
redakcje czasopism i wydawnictw/biur tłumaczeń |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-08-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Kalewska | |
Prowadzący grup: | Anna Kalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Kalewska | |
Prowadzący grup: | Anna Kalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Moodle i Skype. Usos email. Jak w module stałym (proszę skonsultować). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.