Wybrane koncepcje metodologiczne w naukach humanistycznych I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-PJSL-1U |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane koncepcje metodologiczne w naukach humanistycznych I |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności portugalskiej 1 rok 2 stopnia Zajęcia specjalizacyjne dla specjalności portugalskiej studiów 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | portugalski |
Rodzaj przedmiotu: | proseminaria |
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Celem proseminarium jest dostarczenie studentowi o szkoleniu wprowadzającym do przeprowadzenia pracę magisterską w języku portugalskim. Omówione zostaną tematy związane z obszarem badawczym seminarium magisterskiego. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć zostaną omówione główne cechy badań humanistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem dziedzin naukowych seminarium magisterskiego. Celem jest zaangażowanie studentów w najnowsze dyskusje teoretyczne i metodologiczne praktyki naukowej w ukierunkowanej interdyscyplinarnej propozycji. W ten sposób uczniowie wybierają tematy i przygotowują lektury do dyskusji w klasie, ustalając priorytety tematów, które dotyczą relacji między językiem a polityką a językiem, kulturą i społeczeństwem w krajach portugalskojęzycznych. Poruszone zostaną również inne kwestie, takie jak proces pisania, myślenie naukowe, proces budowania projektu badawczego (rodzaje badań, metody, etyka badań, zasady formatowania, prawa autorskie) oraz rozpowszechnianie naukowe. |
Literatura: |
Bauer, Martin W., and George Gaskell. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Editora Vozes Limitada, 2017. Paiva, Vera Lúcia Menezes de Oliveira. Manual de Pesquisa em Estudos Linguísticos. São Paulo: Parábola, 2019. Sampieri, Roberto Hernández; Carlos Fernández Collado; María Del Pilar Baptista Lucio. Metodologia de pesquisa. São Paulo: McGraw, 2013. Marconi, Marina de Andrade, and Eva Maria Lakatos. "Fundamentos de metodologia cientifica. 7. reimpr." São Paulo: Atlas, 2009. Yin, Robert K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Penso Editora, 2016. Bibliografia uzupełniająca: Pozostałe pozycje bibliograficzne zostaną przedstawione w trakcie semestru. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym (S4K_W01). - Powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (S4K_W02). - Podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (S4K_W03). - Zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i Brazylii, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi (S4K_W04). - Terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (S4K_W05). - Współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (S4K_W06). Umiejętności - Wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych w Brazylii, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (S4K_U01). - Samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (S4K_U02). - Wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej (S4K_U03). - Posługiwać się drugim językiem obcym na poziomie minimum B2+ według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (S4K_U04). - Posługiwać się językiem portugalskim na poziomie C2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (S4K_U05). - Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów, technik komunikacyjnych ze specjalistami języku polskim i portugalskim w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (S4K_U06). Kompetencje społeczne - Współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (S4K_K01). - Rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu (S4K_K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
Proseminarium jest organizowane w klasach teoretyczno-praktycznych z sesjami moderowanymi przez wykładowca, skupionymi na prezentacji i dyskusji na temat odczytów przygotowanych przez uczniów. Rozważone zostaną następujące metody oceny: - frekwencja - 20% - zadania pisemne (nie mniej niż 3) - 60% - indywidualna prezentacja - 20% Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.