Psychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-PSC-MD-1U |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Moduł dydaktyczny dla 1 roku studiów 2 stopnia Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności portugalskiej 1 rok 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Wymagania (lista przedmiotów): | Psychologia dla nauczycieli 2500-PED-01 |
Założenia (opisowo): | Wcześniejsze zaliczenie wykładu z Psychologii dla modułu dydaktycznego (2500-PED-01 lub 2500-PED-02). Znajomość języka hiszpańskiego przynajmniej na poziomie B1+/B2 |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawowy cel ćwiczeń to pogłębiona refleksja nad wybranymi zagadnieniami psychologicznymi w odniesieniu do środowiska szkolnego. Omówieniu i dyskusji poddane zostaną treści znane studentom i studentkom z wykładów, ze szczególnym uwzględnieniem procesów uczenia się, emocji i motywacji oraz spostrzegania społecznego i komunikacji. Zajęcia prowadzone będą w języku hiszpańskim, aby ułatwić przyszłym nauczycielom hiszpańskiego dalszą edukację zawodową w tym właśnie języku (lektura tekstów branżowych, uczestnictwo w szkoleniach doskonalących kompetencje dydaktyczne, itd.) |
Pełny opis: |
Zajęcia zostaną zorganizowane wokół następujących bloków tematycznych: 1. Psychologia jako dyscyplina pomocna nauczycielom – psychologiczne koncepcje człowieka a kontekst szkolny 2. Rola nauczyciela – perspektywa psychologiczna - grupa: proces i role grupowe; - „problemy z dyscypliną”, czyli o posłuszeństwie wobec autorytetów; - nauczyciel a motywowanie uczniów do nauki; - nauczyciel a wspieranie samoregulacji uczniów; 3. Rola ucznia – perspektywa psychologiczna - uczeń jako podmiot uczenia się: różnice indywidualne w zakresie temperamentu, kompetencji poznawczych i meta-poznawczych; - uczeń w grupie – współpraca i sytuacje problemowe; - norma rozwojowa i wybrane trudności rozwojowe doświadczane przez nastolatki. 4. Rodzina – perspektywa psychologiczna - relacja rodzic - dziecko jako matryca dla rozwoju – teoria przywiązania; 5. Relacja nauczyciel – uczeń - ukryte założenia i „samospełniające się proroctwo”; 6. Współpraca nauczyciela z innymi osobami pełniącymi funkcje wychowawcze/pomocowe (psycholog, pedagog, pracownicy ośrodków pomocy społecznej, inni). |
Literatura: |
- Bettleheim, Bruno (2008) No haypadresperfectos. Barcelona: Crítica (wybrane rozdziały); - Bruner, Jerome (1997) La educación, puerta de la cultura, Madrid: Visor; - Díaz – Aguado, María José (2006) Del acoso escolar a la cooperación en las aulas. Madrid: Pearson Educación (fragmenty); - Faber, Adele; Mazlish, Elaine (1996) Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole, Poznań: Media Rodzina; - Faber, Adele; Mazlish, Elaine (1997) Cómo hablar para que sus hijos le escuchen y escuchar para que sus hijos le hablen, Barcelona: Medici - Faber, Adele; Mazlish, Elaine (2006) Cómo hablar para que los adolescentes le escuchen y escuchar para que los adolescentes le hablen, Barcelona: Medici; - Filipiak, Ewa (2012) Rozwijanie zdolności uczenia się: z Wygotskim i Brunerem w tle. Sopot: GWP; - Geddes, Heather (2010) El apego en el aula, Barcelona: Graó; - Gerig, Richard J.; Zimbardo, Philip (2005) Psicología y vida, Mexico: Pearson Educación (wybrane rozdziały). - Gordon, Thomas (2006) Cómo enseñar autodisciplina a los niños en el hogar y en la escuela, México: Editorial Diana; - Gordon, Thomas (1986) Maestros Eficaz y Técnicamente preparados. México: Editorial Diana; - Jerzak, Marta (red.) (2016) Zaburzenia psychiczne i rozwojowe dzieci a szkolna rzeczywistość, Warszawa: PWN (wybrane rozdziały); -Mena Pujol, Beatriz (y otros) (2006) El alumno con TDAH. Guía práctica para educadores. Barcelona: Adana Fundació y Mayo Ediciones; -Węgrzynowska, Joanna (2021) Profilaktyka agresji i przemocy rówieśniczej w klasie, Ośrodek Rozwoju Edukacji; - Williams, Marion; Burden, Robert L. (2008) Psicología para profesores de idiomas. Enfoque del constructivismo social. Madrid: Edinumen (fragmenty); - Woolfolk, Anita (2007) EducationalPsychology, Boston: Pearson Education (wybrane rozdziały). |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy studentka/student zna i rozumie: - hiszpańskojęzyczne terminy i opisy zjawisk psychologicznych mających znaczący wpływ na proces nauczania – uczenia się. W zakresie umiejętności studentka / student potrafi: - obserwować procesy rozwojowe uczniów z uwzględnieniem normy i zachowań świadczących o wybranych psychologicznych trudnościach nastolatków (B1.U1); - obserwować zachowania społeczne osób nastoletnich i ich uwarunkowania (B1.U2); - skutecznie i świadomie komunikować się z nastolatkami i ich rodzicami (B1.U3); - rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się (B1.U5); - identyfikować potrzeby uczniów w wieku nastoletnim w zakresie rozwoju uzdolnień i zainteresowań (B1.U6); - poddać krytycznej refleksji wybrane teorie i badania psychologiczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę po spełnieniu następujących warunków: - obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności); - przygotowanie do zajęć (wykonywanie krótkich prac domowych - również w oparciu o zadane lektury) i aktywny udział w dyskusjach; - pisemne zaliczenie końcowe w formie testu (pytania otwarte i zamknięte). |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Jarzombkowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Jarzombkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.