Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-PSC-MD-1U
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Moduł dydaktyczny dla 1 roku studiów 2 stopnia
Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 2 stopnia
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia
Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia
Plan specjalności portugalskiej 1 rok 2 stopnia
Punkty ECTS i inne: 1.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Wymagania (lista przedmiotów):

Psychologia dla nauczycieli 2500-PED-01
Psychologia dla nauczycieli 2500-PED-02

Założenia (opisowo):

Wcześniejsze zaliczenie wykładu z Psychologii dla modułu dydaktycznego (2500-PED-01 lub 2500-PED-02).


Znajomość języka hiszpańskiego przynajmniej na poziomie B1+/B2

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podstawowy cel ćwiczeń to pogłębiona refleksja nad wybranymi zagadnieniami psychologicznymi w odniesieniu do środowiska szkolnego. Omówieniu i dyskusji poddane zostaną treści znane studentom i studentkom z wykładów, ze szczególnym uwzględnieniem procesów uczenia się, emocji i motywacji oraz spostrzegania społecznego i komunikacji.

Zajęcia prowadzone będą w języku hiszpańskim, aby ułatwić przyszłym nauczycielom hiszpańskiego dalszą edukację zawodową w tym właśnie języku (lektura tekstów branżowych, uczestnictwo w szkoleniach doskonalących kompetencje dydaktyczne, itd.)

Pełny opis:

Zajęcia zostaną zorganizowane wokół następujących bloków tematycznych:

1. Psychologia jako dyscyplina pomocna nauczycielom – psychologiczne koncepcje człowieka a kontekst szkolny

2. Rola nauczyciela – perspektywa psychologiczna

- grupa: proces i role grupowe;

- „problemy z dyscypliną”, czyli o posłuszeństwie wobec autorytetów;

- nauczyciel a motywowanie uczniów do nauki;

- nauczyciel a wspieranie samoregulacji uczniów;

3. Rola ucznia – perspektywa psychologiczna

- uczeń jako podmiot uczenia się: różnice indywidualne w zakresie temperamentu, kompetencji poznawczych i meta-poznawczych;

- uczeń w grupie – współpraca i sytuacje problemowe;

- norma rozwojowa i wybrane trudności rozwojowe doświadczane przez nastolatki.

4. Rodzina – perspektywa psychologiczna

- relacja rodzic - dziecko jako matryca dla rozwoju – teoria przywiązania;

5. Relacja nauczyciel – uczeń

- ukryte założenia i „samospełniające się proroctwo”;

6. Współpraca nauczyciela z innymi osobami pełniącymi funkcje wychowawcze/pomocowe (psycholog, pedagog, pracownicy ośrodków pomocy społecznej, inni).

Literatura:

- Bettleheim, Bruno (2008) No haypadresperfectos. Barcelona: Crítica (wybrane rozdziały);

- Bruner, Jerome (1997) La educación, puerta de la cultura, Madrid: Visor;

- Díaz – Aguado, María José (2006) Del acoso escolar a la cooperación en las aulas. Madrid: Pearson Educación (fragmenty);

- Faber, Adele; Mazlish, Elaine (1996) Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole, Poznań: Media Rodzina;

- Faber, Adele; Mazlish, Elaine (1997) Cómo hablar para que sus hijos le escuchen y escuchar para que sus hijos le hablen, Barcelona: Medici

- Faber, Adele; Mazlish, Elaine (2006) Cómo hablar para que los adolescentes le escuchen y escuchar para que los adolescentes le hablen, Barcelona: Medici;

- Filipiak, Ewa (2012) Rozwijanie zdolności uczenia się: z Wygotskim i Brunerem w tle. Sopot: GWP;

- Geddes, Heather (2010) El apego en el aula, Barcelona: Graó;

- Gerig, Richard J.; Zimbardo, Philip (2005) Psicología y vida, Mexico: Pearson Educación (wybrane rozdziały).

- Gordon, Thomas (2006) Cómo enseñar autodisciplina a los niños en el hogar y en la escuela, México: Editorial Diana;

- Gordon, Thomas (1986) Maestros Eficaz y Técnicamente preparados. México: Editorial Diana;

- Jerzak, Marta (red.) (2016) Zaburzenia psychiczne i rozwojowe dzieci a szkolna rzeczywistość, Warszawa: PWN (wybrane rozdziały);

-Mena Pujol, Beatriz (y otros) (2006) El alumno con TDAH. Guía práctica para educadores. Barcelona: Adana Fundació y Mayo Ediciones;

-Węgrzynowska, Joanna (2021) Profilaktyka agresji i przemocy rówieśniczej w klasie, Ośrodek Rozwoju Edukacji;

- Williams, Marion; Burden, Robert L. (2008) Psicología para profesores de idiomas. Enfoque del constructivismo social. Madrid: Edinumen (fragmenty);

- Woolfolk, Anita (2007) EducationalPsychology, Boston: Pearson Education (wybrane rozdziały).

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy studentka/student zna i rozumie:

- hiszpańskojęzyczne terminy i opisy zjawisk psychologicznych mających znaczący wpływ na proces nauczania – uczenia się.

W zakresie umiejętności studentka / student potrafi:

- obserwować procesy rozwojowe uczniów z uwzględnieniem normy i zachowań świadczących o wybranych psychologicznych trudnościach nastolatków (B1.U1);

- obserwować zachowania społeczne osób nastoletnich i ich uwarunkowania (B1.U2);

- skutecznie i świadomie komunikować się z nastolatkami i ich rodzicami (B1.U3);

- rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się (B1.U5);

- identyfikować potrzeby uczniów w wieku nastoletnim w zakresie rozwoju uzdolnień i zainteresowań (B1.U6);

- poddać krytycznej refleksji wybrane teorie i badania psychologiczne.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę po spełnieniu następujących warunków:

- obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności);

- przygotowanie do zajęć (wykonywanie krótkich prac domowych - również w oparciu o zadane lektury) i aktywny udział w dyskusjach;

- pisemne zaliczenie końcowe w formie testu (pytania otwarte i zamknięte).

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Jarzombkowska
Prowadzący grup: Dominika Jarzombkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)