Pisanie tekstów akademickich w języku hiszpańskim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-PTAH-31 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.1
|
Nazwa przedmiotu: | Pisanie tekstów akademickich w języku hiszpańskim |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 3 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 3 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Praca na zajęciach oparta jest na efektach kształcenia osiągniętych podczas dotychczasowego toku studiów w efekcie uczęszczania przez Studenta na wszystkie zajęcia mające związek z redakcją pracy licencjackiej, a więc zarówno na ćwiczenia z praktycznej nauki języka, jak i na ćwiczenia, wykłady i konwersatoria obejmujące zagadnienia, jakie Student zamierza poruszyć w pracy. Dotychczasowe praktyki w zakresie rozumienia i redakcji tekstu, jak również rozumienia istoty badań naukowych, procesu twórczej ekspresji oraz dialogicznej natury znaczeń wykorzystane zostaną w procesie organizacji formy i treści przyszłych prac. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wsparcie Studentów w procesie redakcji prac licencjackich. Będą one zawierały elementy semiotyki logicznej, z podkreśleniem roli bogactwa wyrazu oraz koherencji tekstu jako czynników stanowiących o poprawności przekazu, oraz o ich wartości praktycznej. Studenci zdobywać będą umiejętność doświadczania kognitywnej funkcji języka, a więc poznawania rzeczywistości poprzez język, a także zostaną oni skonfrontowani z ideą dialogicznego charakteru znaczeń oraz z wartością przyjęcia postawy aktywnego czytelnika. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć poruszone zostaną zagadnienia takie jak: 1. Dyskursywny charakter wiedzy. 2. Krytyczne a dekonstrukcyjne podejście do tekstu źródłowego. Zasada życzliwej lektury. 3. Elementy analizy semiotycznej tekstu: pisanie z rozumieniem. 4. Tworzenie się sensów w dialogu. Zagadnienie racjonalności komunikacyjnej jako przeciwwaga dla jednoznaczności intencji sensotwórczej. 5. Sztuka definiowania pojęć w tekście naukowym. 6. Konsekwentne stosowanie narzędzi badawczych. 7. Pojęcie pragmatyzmu w odniesieniu do lektury i redakcji tekstu. 8. Zagadnienie rozumienia poprzez tekst. Redakcja prac a rozwój osobisty. 9. Etyka pisania: jak nie zmęczyć siebie i czytelnika. 10. Etyka czytania: zasada uważności. 11. Studium tekstów dotyczących zagadnień, jakie mogą pojawić się w pracach uczestników zajęć. 12. Ochrona własności intelektualnej. |
Literatura: |
Poniższa lista nie stanowi spisu lektur obowiązkowych. Zawarte w niej pozycje będą pojawiały się podczas zajęć jako ważne punkty odniesienia, stanowią też one wartościowe wsparcie procesu twórczego. Barthes Roland, "Przyjemność tekstu," Warszawa, 1997, Wydawnictwo KR. Finkielkraut, Alain, "Serce rozumiejące: z lektur", Warszawa, 2012, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Foster Hall, "Powrót realnego: awangarda u schyłku XX wieku", Kraków, 2010, Universitas. Foucault Michel, "Słowa i rzeczy: archeologia nauk humanistycznych", Gdańsk, 2006, Słowo/ Obraz Terytoria. Gadamer Hans-Georg, "Prawda i metoda", Warszawa, 2013, Wydawnictwo Naukowe PWN. Giddens Anthony, "Socjologia", Warszawa, 2005, Wydawnictwo Naukowe PWN. Godlewski Grzegorz (red.) "Antropologia słowa", Warszawa, 2003, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Goffman Erwin, "Człowiek w teatrze życia codziennego", Warszawa, 2008, Wydawnictwo Aletheia. Hołówka Teresa, "Kultura logiczna w przykładach", Warszawa, 2012, Wydawnictwo Naukowe PWN. Jay Martin, "Pieśni doświadczenia: nowoczesne amerykańskie i europejskie wariacje na uniwersalny temat", Kraków, 2008, Universitas. Lyotard Jean-François, "Postmodernizm dla dzieci: korespondencja 1982-1985", Warszawa, 1998, Fundacja Aletheia. Markowski Michał Paweł, "Anatomia ciekawości", Kraków, 1999, Wydawnictwo Literackie. Nycz Tadeusz, "Literatura jako trop rzeczywistości", Kraków, 2001, Universitas. Quine Willard Van Orman, "Słowo i przedmiot", Warszawa, 1999, Wydawnictwo Aletheia. Ricoeur Paul, "O sobie samym jako o innym", Warszawa, 2003, Wydawnictwo Naukowe PWN. Roberts Thomas, "Mindfulness: o sztuce uważności", Sopot, 2015, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Stanisław Barańczak, "Tablica z Macondo: osiemnaście prób wytłumaczenia, po co i dlaczego się pisze", Londyn, 1990, Aneks. Whorf Benjamin Lee, "Język, myśl i rzeczywistość", Warszawa, 2002, Wydawnictwo KR. |
Efekty uczenia się: |
K_W14 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego K_W15 ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń K_U08 posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i hiszpańskim/portugalskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł K_U09 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i hiszpańskim/portugalskim, z zakresu problematyki iberystycznej i zagadnień z nią związanych K_U10 posiada kompetencję językową czynną i bierną w zakresie języka hiszpańskiego/portugalskiego na poziomie zaawansowanym w języku pisanym i mówionym - poziom C1. Potrafi zrozumieć dłuższą wypowiedź, napisać tekst w podstawowych stylach funkcjonalnych (w tym styl urzędowy), i gatunkach (list, sprawozdanie, esej). Potrafi konstruować różne rodzaje tekstu zgodnie z regułami pragmatyki komunikacji językowej K_K07 potrafi aktywnie włączyć się w uczestnictwo w kulturze studiowanego regionu (Półwysep Iberyjski/Ameryka Łacińska), korzystając z różnych mediów i form K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteriami pozwalającymi na ustalenie oceny z zajęć będą: - obecność; - aktywność (udział w dyskusji na temat rozwiązań, za których pomocą można poprawić czytelność omawianego fragmentu pracy licencjackiej); - przedstawienie komunikatu o treści związanej z zagadnieniem lektury i redakcji tekstu (w najszerszym jego ujęciu), lub fragmentu pracy licencjackiej; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.