Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Redakcja tekstów naukowych w języku portugalskim I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-RTNP1-1U
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Redakcja tekstów naukowych w języku portugalskim I
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 2 stopnia
Plan specjalności portugalskiej 1 rok 2 stopnia
Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność brazylijska
Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność portugalska
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: portugalski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Język Portugalski (poziom B1/B2).

Informatyka (podstawowy).


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Redakcja Tekstów Naukowych w Języku Portugalskim ma na celu przybliżenie uczniom rozwijania umiejętności czytania oraz analizę krytyczną, poprawiania oraz tworzenia tekstów akademickich i naukowych na poziomie prezentacji publicznej, oraz udoskonalania wykorzystywania technologii informacyjnej w dziedzinie badań naukowych.

Pełny opis:

Redakcja Tekstów Naukowych w Języku Portugalskim ma jako główne cele:

Zapoznanie studentów z cechami strukturalnymi pisma naukowego oraz akademickiego

Analizę relacji między etyką oraz pismem naukowym

Przekazywanie aktualnych szkoleń w kontekście wykorzystania oprogramowania do wspierania badań naukowych.

Poprawę poziomu zrozumienia i tworzenia w portugalskim

Zrozumienie strategii retorycznej podsumowania, analizy, przekonywania, ze szczególnym naciskiem na pisanie akademickie

Pracę Portugalską Gramatyką (składnia, ortografia, interpunkcja, cechy stylistyczne)

Zrozumienie procesu tworzenia abstraktu w języku angielskim

Praktykę procesów tworzenia (teksty, bibliografie itp), korekta naukowa tekstów z wykorzystaniem technologii informacyjnych.

Ćwiczenia dotyczące procesu pisania samodzielnego oraz zespołowego.

Ostatecznym celem jest rozwijanie umiejętności pisania akademickiego, omawianie technik analizy krytycznej, krytycznego przeglądu i naukowych standardów tworzenia oraz analizy (tekst artykułów, raportów, recenzje książek, projektów oraz pisemnej pracy magisterskiej lub pracy magisterskiej) do publicznego wglądu.

Program:

1 - Badania w obszarze nauk społecznych

2 - Problemy związane z badaniami

3 - Przegląd bibliografii

4 - Zastosowanie najnowszych technologii w kontekście akademickim

- Przygotowywanie komputera do pisania

- Narzędzia wyszukiwania i opisywania

- Tworzenie i zarządzanie referencjami/bibliografią

5 - Napisanie przykładów tekstów naukowych i akademickich

Literatura:

Metodologia de Investigação e Comunicação do Conhecimento Científico / Margarida Pocinho, 2012

Como Fazer Investigação, Dissertações, Tese e Relatórios Segundo Bolonha / Cristina Sales Baptista e Maria José Sousa, 2011

Como Escrever uma Tese, Monografia ou Livro Científico Usando o Word

(7ª Edição) / Alexandre Pereira e Carlos Poupa, 2018

Saber Escrever uma Tese e Outros Textos / Maria Almira Soares, Edite Estrela e Maria José Leitão, 2013

Como se Faz Uma Tese em Ciências Humanas / Umberto Eco, 2015

Microsoft Word 2010 : wersja polska / Joyce Cox, Joan Lambert ; [tł. Ewa Hadała-Mikołajczuk].Warszawa : Wydawnictwo RM, cop. 2012.

Excel 2013 PL / John Walkenbach ; [tł. Piotr Ćieślak].Gliwice : Helion, cop. 2014.

Microsoft PowerPoint 2010 : wersja polska / Joyce Cox, Joan Lambert ; [tł. Anna Puziewicz].Warszawa : Wydawnictwo RM, cop. 2012.

Praca magisterska i dyplomowa z programem LaTex : jak szybko tworzyć profesjonalnie wyglądające dokumenty / Tomasz Przechlewski.Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011.

LaTeX : system opracowywania dokumentów : podręcznik i przewodnik użytkownika / Leslie Lamport ; z ang. przeł.: Marta Wolińska, Marcin Woliński ; il. Duane'a Bibby'ego.Warszawa : Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2004.

Writing Science: How to write papers that get cited and proposals that get funded. / Joshua Schimel. Oxford University Press, 2012.

Scientific Writing 2.0; A reader and writer's guide / Jean-Luc Lebrun. World Scientific Publishers, 2011.

Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko / Siuda, P., Wasylczyk, P. Warszawa: PWN, 2018.

Zasady pisania tekstów naukowych. Prace doktorskie i artykuły / Stępień, B. Warszawa: PWN, 2016.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

absolwent zna i rozumie

- specyfikę tematyczną i metodologiczną obszarów badawczych piśmiennictwa akademickiego i związanych z nim nowych technologii oraz w szerokim zakresie i twórczo stosuje te terminologie i praktyki metodologiczne w działalności akademickiej; (S3K_W01)

- terminologię, teorię i metodologię w zakresie pisania akademickiego i nowych technologii komputerowych oraz ich znaczenie dla nauki języków iberyjskich; (S3K_W05)

- zasady, reguły i teorie tworzenia i rozwoju różnych stylów i wymogów formalnych tekstu akademickiego z wykorzystaniem nowych technologii. (S3K_W07)

Umiejętności:

absolwent potrafi

- samodzielnie zdobywać wiedzę związaną z działalnością badawczą i twórczością akademicką przy użyciu narzędzi komputerowych, rozwijając umiejętności naukowe i technologiczne w celu lepszego kierowania swoimi decyzjami akademickimi i zawodowymi; (S3K_U02)

- zastosować nabytą wiedzę językową w rozumieniu i tworzeniu tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii z zakresu pisania akademickiego i nowych technologii, a także zastosować techniki i metodologie stosowane w badaniach akademickich z wykorzystaniem nowych technologii; (S3K_U03)

- porozumiewać się w języku portugalskim przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych w zakresie pisania akademickiego i nowych technologii. (S3K_U06)

Kompetencje społeczne:

absolwent jest gotów do

- współpracy w grupach, przyjmując w nich różne role; (S3K_K01)

- rozwiązywania pytań i problemów wynikających z jego działalności akademickiej; (S3K_K02)

- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia i rozwoju. (S3K_K03)

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

obecność na zajęciach 10%

aktywny udział 40%.

Na zakończenie semestru - praca kontrolna na 100 pkt: 50%

od 94 pkt - 5

od 88 pkt – 4+

od 82 pkt - 4

od 76 pkt – 3+

od 70 pkt – 3

Liczba dopuszczalnych nieobecności nieusprawiedliwionych w semestrze - 1 (jeden)

"Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć"

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Carlos Mascarenhas Romualdo
Prowadzący grup: Carlos Mascarenhas Romualdo
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

Tekst i dyskurs akademicki; czytanie i analiza tekstów technicznych; pisanie tekstów naukowych dla publicznej prezentacji; wykorzystanie norm technicznych i technologii informacyjnych w pracy naukowej.

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów pierwszego roku studiów magisterskich (specjalizacja portugalska i brazylijska) do przygotowania prac akademicko-naukowych i projektu magisterskiego.

W ramach zajęć studenci otrzymają szereg wiedzy i narzędzi niezbędnych do pracy naukowej. Dyscyplina koncentruje się między innymi na zagadnieniach technicznych i językowym wymiarze procesu budowania wiedzy. W tym celu kurs jest zaprojektowany w formie zajęć praktycznych z różnorodnymi ćwiczeniami, odpowiadającymi potrzebom i zainteresowaniom naukowym studentów.

- Podstawy pisania akademickiego

- Etyka w badaniach naukowych

- Pisanie jako proces

- Standardy referencyjne

- Tekst i mowa akademicka

- Procesy teksturalizacji

- Czytanie i tworzenie tekstu

- Ustne gatunki akademickie

Literatura:

Barzotto, Valdir Heitor e Claudia Rosa Riolfi. "Leitura e produção de textos: limites e relações intersubjetivas." E. Calil (Comp,), Trilhas da escrita: autoria, leitura e ensino (2007): 159-170.

Birkenstein, Cathy, and Gerald Graff. They Say/I Say: The Moves That Matter in Academic Writing. WW Norton & Company, 2017.

Diniz, Debora. Carta de uma orientadora: o primeiro projeto de pesquisa. Letras Livres, 2013.

Marcuschi, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

Metodologia de Investigação e Comunicação do Conhecimento Científico / Margarida Pocinho, 2012

Paiva, Vera Lúcia de Oliveira e. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.

Pereira, Alexandre e Carlos Poupa. "Como escrever uma tese, monografia ou livro científico usando o Word." Lisboa: Edições Sílabo 43 (2004).

Sousa, Maria José e Cristina Sales Baptista. Como fazer investigação, dissertações, teses e relatórios: Segundo Bolonha. Pactor, 2014.

Vieira, Francisco Eduardo e Carlos Alberto Faraco. "Escrever na universidade: fundamentos. São Paulo: Parábola, 2019.

Uwagi:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)