Redakcja tekstów naukowych w języku portugalskim II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-RTNP2-1U |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Redakcja tekstów naukowych w języku portugalskim II |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności portugalskiej 1 rok 2 stopnia Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność brazylijska Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność portugalska |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | portugalski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Język Portugalski (poziom B2/C1). Informatyka (podstawowy). |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Redakcja Tekstów Naukowych w Języku Portugalskim ma na celu przybliżenie uczniom rozwijania umiejętności czytania oraz analizę krytyczną, poprawiania oraz tworzenia tekstów akademickich i naukowych na poziomie prezentacji publicznej oraz udoskonalania wykorzystywania technologii informacyjnej w dziedzinie badań naukowych. |
Pełny opis: |
Redakcja Tekstów Naukowych w Języku Portugalskim ma jako główne cele: Zapoznanie studentów z cechami strukturalnymi pisma naukowego oraz akademickiego Analizę relacji między etyką oraz pismem naukowym Przekazywanie aktualnych szkoleń w kontekście wykorzystania oprogramowania do wspierania badań naukowych. Poprawę poziomu zrozumienia i tworzenia w portugalskim Zrozumienie strategii retorycznej podsumowania, analizy, przekonywania, ze szczególnym naciskiem na pisanie akademickie Pracę Portugalską Gramatyką (składnia, ortografia, interpunkcja, cechy stylistyczne) Zrozumienie procesu tworzenia abstraktu w języku angielskim Praktykę procesów tworzenia (teksty, bibliografie itp), korekta naukowa tekstów z wykorzystaniem technologii informacyjnych. Ćwiczenia dotyczące procesu pisania samodzielnego oraz zespołowego. Ostatecznym celem jest rozwijanie umiejętności pisania akademickiego, omawianie technik analizy krytycznej, krytycznego przeglądu i naukowych standardów tworzenia oraz analizy (tekst artykułów, raportów, recenzje książek, projektów oraz pisemnej pracy magisterskiej lub pracy magisterskiej) do publicznego wglądu. Program: 1 - Teks naukowy akademicki 2 - Jak napisać tekst naukowy akademicki - Organizacja naukowa postaci tekstu - Style i mowy - Ustalenia i skład graficzny - Przedstawienie środków graficznych - Typy zadań z pisania 3 - Zastosowanie najnowszych technologii w kontekście akademickim - Edytory tekstu - Wzór WYSIWYG (What You See Is What You Get) - Wzór WYSIWYM (What You See Is What You Mean) 4 - Napisanie przykładów tekstów naukowych i akademickich |
Literatura: |
Metodologia de Investigação e Comunicação do Conhecimento Científico / Margarida Pocinho, 2012 Como Fazer Investigação, Dissertações, Tese e Relatórios Segundo Bolonha / Cristina Sales Baptista e Maria José Sousa, 2011 Como Escrever uma Tese, Monografia ou Livro Científico Usando o Word (7ª Edição) / Alexandre Pereira e Carlos Poupa, 2018 Saber Escrever uma Tese e Outros Textos / Maria Almira Soares, Edite Estrela e Maria José Leitão, 2013 Como se Faz Uma Tese em Ciências Humanas / Umberto Eco, 2015 Microsoft Word 2010 : wersja polska / Joyce Cox, Joan Lambert ; [tł. Ewa Hadała-Mikołajczuk].Warszawa : Wydawnictwo RM, cop. 2012. Excel 2013 PL / John Walkenbach ; [tł. Piotr Ćieślak].Gliwice : Helion, cop. 2014. Microsoft PowerPoint 2010 : wersja polska / Joyce Cox, Joan Lambert ; [tł. Anna Puziewicz].Warszawa : Wydawnictwo RM, cop. 2012. Praca magisterska i dyplomowa z programem LaTex : jak szybko tworzyć profesjonalnie wyglądające dokumenty / Tomasz Przechlewski.Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011. LaTeX : system opracowywania dokumentów : podręcznik i przewodnik użytkownika / Leslie Lamport ; z ang. przeł.: Marta Wolińska, Marcin Woliński ; il. Duane'a Bibby'ego.Warszawa : Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2004. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie - miejsce i znaczenie nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01); - metodologię badań w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów (K_W03); - zasady dotyczące wiedzy językowej niezbędnej w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka kierunkowego (portugalski) (K_W05); - podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz bezpieczeństwa i higieny pracy (K_W10); Umiejętności: absolwent potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje (K_U01); - posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek studiów, w typowych sytuacjach profesjonalnych (K_U04); - porozumiewać się w języku polskim i portugalskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek (K_U07); Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do - podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności (K_K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
Homologacja: obecność, aktywny udział i prace zaliczeniowe. Pod koniec semestru - Praca/Test kontrolne (stacjonarny albo zdalny) Maksymalnie 100 punktów: od 94 punktów - 5 (bardzo dobra) od 88 punktów - 4+ (dobry +) od 82 punktów - 4 (dobry) od 76 punktów – 3+ (dostateczny +) od 70 punktów – 3 (dostateczny) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Samuel Figueira Cardoso | |
Prowadzący grup: | Samuel Figueira Cardoso | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
|
Skrócony opis: |
Pogłębienie wiedzy o metodach i instrumentach badawczych; czytanie i analiza tekstów technicznych; pisanie tekstów naukowych do prezentacji publicznej; wykorzystanie standardów technicznych i technologii informacyjnych w pracy naukowej. |
|
Pełny opis: |
Kurs ma na celu przygotowanie studentów pierwszego roku studiów magisterskich (specjalizacja portugalska i brazylijska) do przygotowania prac akademicko-naukowych i projektu magisterskiego. W ramach kursu studenci otrzymają szereg wiedzy i narzędzi niezbędnych do pracy naukowej. Dyscyplina ta skupia się między innymi na zagadnieniach technicznych i językowym wymiarze procesu budowania wiedzy. Dlatego też kurs jest zaprojektowany w formie zajęć praktycznych o zróżnicowanych ćwiczeniach, odpowiadających potrzebom i zainteresowaniom badawczym przyjętych studentów. - Mechanizmy spójności tekstu - Czytanie i tworzenie tekstów - Metody badawcze - Pisemne gatunki akademickie |
|
Literatura: |
Barzotto, Valdir Heitor e Claudia Rosa Riolfi. "Leitura e produção de textos: limites e relações intersubjetivas." E. Calil (Comp,), Trilhas da escrita: autoria, leitura e ensino (2007): 159-170. Birkenstein, Cathy, and Gerald Graff. They Say/I Say: The Moves That Matter in Academic Writing. WW Norton & Company, 2017. Diniz, Debora. Carta de uma orientadora: o primeiro projeto de pesquisa. Letras Livres, 2013. Marcuschi, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008. Metodologia de Investigação e Comunicação do Conhecimento Científico / Margarida Pocinho, 2012 Paiva, Vera Lúcia de Oliveira e. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola Editorial, 2019. Pereira, Alexandre e Carlos Poupa. "Como escrever uma tese, monografia ou livro científico usando o Word." Lisboa: Edições Sílabo 43 (2004). Sousa, Maria José e Cristina Sales Baptista. Como fazer investigação, dissertações, teses e relatórios: Segundo Bolonha. Pactor, 2014. Vieira, Francisco Eduardo e Carlos Alberto Faraco. "Escrever na universidade: fundamentos. São Paulo: Parábola, 2019. Serão fornecidas outras referências bibliográficas mais específicas para cada tópico no decorrer das aulas. |
|
Uwagi: |
Rozważone zostaną następujące metody oceny: - Aktywny udział w zajęciach - zadania pisemne (nie mniej niż 3) - Przygotowanie wstępnego projektu badawczego. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.