Technologie informacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-TI-11 | Kod Erasmus / ISCED: |
11.3
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Technologie informacyjne | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich | ||
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 1 stopnia, specjalność portugalska |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Wiedza wyniesiona z zajęć informatycznych w zakresie szkoły średniej. |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przyswojenie przez studenta umiejętności wykorzystania narzędzi technologii teleinformatycznych we wspomaganiu jego nauki, pracy badawczej oraz organizacji warsztatu pracy. Stąd zagadnienie technologii informacyjnych w 30. godzinnym cyklu zajęć zostanie sprowadzone do poziomu użytecznej praktyki, zgodnie z wymogami stawianymi przed szkolnictwem wyższym w krajach Unii Europejskiej. |
||
Pełny opis: |
Celem jest przyswojenie podstawowej wiedzy i umiejętności sprawnego funkcjonowania w teleinformatycznym »układzie scalonym« współczesnego świata w sposób świadomy i celowy; zapoznanie z zakresem możliwości przykładowych kierunkowych aplikacji i ich miejsca w systemie publikacji, wymiany informacji i kooperacji; przyswojenie wiedzy pozwalającej na samodzielną ocenę i dobór właściwego oprogramowania jako narzędzi do wykonywania określonych prac. Prezentacja i związana z tym wstępna praktyka prowadzić będzie od aplikacji tak podstawowych, jak edytory tekstu, przez oprogramowanie służące do wizualizacji i składu publikacji, narzędzia cyfryzacji, archiwizacji i wymiany dzieł, telekomunikacji, po systemy edycji multimediów: audycji i filmów (audycji telewizyjnych). Osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów kształcenia i uzyskanie zaliczenie wymaga poświęcenia poza zajęciami dodatkowych 5-7 godzin na samodzielną naukę i wykonanie wymaganych prac. Sprawdzianem finalnym będzie wykonanie w kilkuosobowych grupach pracy multimedialnej – krótkiego filmu, spełniającego podstawowe profesjonalne kryteria, których znajomość zostanie uprzednio przyswojona teoretycznie i praktycznie podczas zajęć. |
||
Literatura: |
Literatura zalecana: 1. SYSTEMY INFORMACYJNE • Wrotek W., Informatyka Europejczyka. Technologia informacyjna, Helion, Gliwice 2006. Ernst Gombrich, „Czarodziejska moc Pigmaliona”, [w:] Film i audiowizualność w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów. Cz. I. Audiowizualność w kulturze: wprowadzenie, opracowanie J. Bocheńska, I. Kurz, S. Kuśmierczyk, IKP WP UW, Warszawa • Cieciura M., Podstawy Technologii Informacyjnych z przykładami zastosowań, Warszawa 2006. • Gogołek W., Wprowadzenie do informatyki dla humanistów, Warszawa 2007. • Denning D. E., Wojna informacyjna i bezpieczeństwo informacji, Warszawa 2002. • Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, Warszawa 2002. • Matlak A., Prawo autorskie w społeczeństwie informacyjnym, Kraków 2004. • Radwański A., Komputery, biblioteki, systemy, Warszawa 1996 2. EDYTORY TEKSTU – POPULARNE I SPECJALIZOWANE. SKŁAD PUBLIKACJI – DTP. • Langer M., Po prostu Word 2003 PL, tł. Masłowskiego K., Helion 2004 • Altman R., Altman R., Po prostu PowerPoint 2003. PL, Helion 2004 • Książka i prasa w systemie komunikacji społecznej. Przeszłość, dzień dzisiejszy, perspektywy, red. M. Juda, Lublin 2002. • Kopertowska M., Przetwarzanie tekstów, Warszawa 2006. • Chwałowski R., Typografia typowej książki, Helion, Gliwice 2001. 3. INTERNET • Pikoń K., ABC Internetu, Helion, Gliwice 2007 • Liternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, Kraków 2002. • Estetyka wirtualności, red. M. Ostrowicki, Kraków 2005. • Sitarski P., Rozmowa z cyfrowym cieniem, Kraków 2002. • Žižek S., Przekleństwo fantazji, przeł. A. Chmielewski, Wrocław 2001. Materiały internetowe. • Williams R., Tollet J., Projektowanie stron WWW. Jak to zrobić? Helion 2004 4. MULTIMEDIA • Kluszczyński R. W., Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Kraków 2001. • Książek-Szczepanikowa A., Ekranowy czytelnik — wyzwanie dla polonisty, Szczecin 1996 • Jędryczkowski J.: Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra, 2008 • Brągoszewski P., GIMP 2.0. Edycja zdjęć cyfrowych, Helion 2004 5. FILM I TELEWIZJA • Łotman J., „Montaż”, [w:] Film i audiowizualność w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów. Cz. II. Film w kulturze, opracowanie J. Bocheńska, I. Kurz, S. Kuśmierczyk, IKP WP UW, Warszawa • Wójcik J., „Podstawowe elementy języka filmu”, [w:] Film i audiowizualność w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów. Cz. II. Film w kulturze, opracowanie J. Bocheńska, I. Kurz, S. Kuśmierczyk, IKP WP UW, Warszawa 2002 • Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1997 • Murch Walter, W mgnieniu oka. Sztuka montażu filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2006 • Mascelli Joseph V., 5 tajników warsztatu filmowego, 2007 • Arijon Daniel, Gramatyka języka filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2008 • Przedpełska-Bieniek Małgorzata, Dźwięk w filmie, Warszawa 2006 • Curran Bernard Sheila, Film dokumentalny. Kreatywne opowiadanie, 2011 |
||
Efekty uczenia się: |
Student posiada wiedzę na temat dynamiki i kierunków rozwoju ogólnie pojętej teleinformatyki użytkowej, jest świadomym uczestnikiem życia w „świecie poinformowanych”, posiada umiejętność zróżnicowanego wykorzystywania technologii informacyjnej w nauce i pracy, potrafi rozwijać aktywność poznawczą i umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej, zna zasady etyki w korzystaniu z mediów oraz potrafi zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze komunikatów medialnych, posiada umiejętność formatowania tekstu w sposób świadomy, zgodny z podstawowymi wymogami edytorskimi, tworzy publikacje multimedialne spełniające kryteria celowej wypowiedzi, posiada podstawową wiedzę niezbędną do stworzenia audiowizualnej prezentacji wraz z umiejętnością jej zarejestrowania, potrafi przygotować i zrealizować audiowizualną wypowiedź w formie felietonu filmowego. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności), aktywność (konieczna lektura i przygotowanie się do zajęć w domu), wykonanie trzech prac indywidualnych i jednej grupowej: – funkcjonalne formatowanie tekstu w dowolnym edytorze, – publikacja multimedialna – prezentacja audiowizualna – felieton filmowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 48 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Borys Hass | |
Prowadzący grup: | Borys Hass | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 48 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Borys Hass | |
Prowadzący grup: | Borys Hass | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 48 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Borys Hass | |
Prowadzący grup: | Borys Hass | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.