Wstęp do językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-WDJ-11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Program przewiduje wprowadzenie do refleksji nad językiem naturalnym, jego definicją i funkcjonowaniem, opartej na lekturze własnej i analizie tekstów teoretycznych oraz wspólnej dyskusji na temat zawartych w nich treści. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs obejmuje przegląd definicji języka naturalnego, jako systemu i jako sposobu porozumiewania się; cechy istotne języka naturalnego; rozróżnienie miedzy systemem a użyciem systemu; funkcje języka i wypowiedzi; elementy pragmatyki językowej; przegląd podstawowej terminologii z zakresu morfologii i składni. |
Pełny opis: |
1. Wybrane problemy metodologiczne językoznawstwa. 2. Pojęcie języka naturalnego. Język jako dwuklasowy system znaków arbitralnych, podwójnie rozczłonkowanych. Klasyfikacja języków: etniczne i pomocnicze, żywe i martwe; status języków planowanych; języki foniczne i migowe. 3. Cechy istotne języka naturalnego: konwencjonalność; problem foniczności; podwójne rozczłonkowanie; dwuklasowość i tekstotwórczość; uniwersalność; abstrakcyjność; polisemiczność; przemienność; samozwrotność; nadużywalność; zdalność; transmisja kulturowa. 4. System a jego użycie: langue vs. parole; kod a jego użycie; granice systemu; problem znaczenie w języku. 5. Funkcje języka i wypowiedzi: funkcje języka w ujęciu Jakobsona a funkcje tekstów i wypowiedzi; funkcje języka jako zjawiska społecznego. 6. Język w działaniu I: struktura aktu komunikacji; akty mowy. 7. Język w działaniu II: grzeczność językowa. 8. Podstawowe zagadnienia terminologiczne z zakresu morfologii i składni. |
Literatura: |
1. Magdalena Derwojedowa i in. (red.): Język polski. Kompendium. Warszawa 2005, Świat Książki. 2. Renata Grzegorczykowa: Wstęp do językoznawstwa. Warszawa 2007, Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Jean Aitchison: Ziarna mowy. Warszawa 2002, Państwowy Instytut Wydawniczy. 4. Jadwiga Linde-Usiekniewicz: „Językowe, międzyjęzykowe, kulturowe i międzykulturowe aspekty grzeczności” w: M. Marcjanik (red.), Grzeczność na krańcach świata. Warszawa 2007, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, str. 15–36. 5. Małgorzata Kita: „»Grzeczność wszystkim należy, lecz każdemu inna« : o wielości odmian grzeczności językowej”. Postscriptum Polonistyczne 2016, nr 1(17), 193-212. 6. Materiały udostępnione przez prowadzącego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna i rozumie: - podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań językoznawstwa; K_W03 - w podstawowym stopniu: wybrane problemy metodologiczne językoznawstwa, w tym językoznawstwa historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem badań nad językiem hiszpańskim; K_W07 - w podstawowym stopniu: zagadnienia i terminologię z zakresu morfologii i składni, ze szczególnym uwzględnieniem morfologii i składni języka polskiego i języka hiszpańskiego. K_W08 Umiejętności: Student potrafi: - czytać ze zrozumieniem teksty naukowe i okołonaukowe o profilu językoznawczym, jak również dokonać ich analizy w uwzględnieniem podstawowej terminologii poznanej na zajęciach; K_U01 / K_U03 - przedstawić własne poglądy oraz opinie na temat omawianych zagadnień/tekstów, jak również sformułować krótką wypowiedź ustną uwzględniającą podstawowe ujęcia teoretyczne, paradygmaty badawcze oraz pojęcia właściwe dla językoznawstwa; K_U02 / K_U06 / K_U07 - napisać i zredagować krótką pracę pisemną na temat postawionej tezy oraz posługiwać się w piśmie podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa; K_U05 / K_U07 - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z zakresu językoznawstwa, takich jak słowniki, leksykony, encyklopedie, teksty źródłowe, czy opracowania monograficzne. K_U04 Kompetencje społeczne: Student jest gotów do: - krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju w zakresie językoznawstwa; K_K01 - samodzielnego planowania i organizacji swojej pracy, współdziałania z kolegami oraz przestrzegania zasad współczesnej etykiety językowej, ze szczególnym uwzględnieniem zasad grzeczności oraz wytycznych dotyczących języka niedyskryminacyjnego właściwych dla języka polskiego i języka hiszpańskiego. K_K02 / K_K03 / K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu. Egzamin - pisemna praca zaliczeniowa (egzamin z książką). Szczegółowe informacje dot. egzaminu zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest: - uczestnictwo w zajęciach: zajęcia są obowiązkowe; dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność w semestrze; - przygotowanie do zajęć i udział w dyskusji. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 84 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wiltos | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wiltos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 84 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wiltos | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wiltos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.