Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Widowiska kulturowe dawnej Mezoameryki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-WKM-U Kod Erasmus / ISCED: 08.3 / (0222) Historia i archeologia
Nazwa przedmiotu: Widowiska kulturowe dawnej Mezoameryki
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia
Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia
Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia
Przedmioty do wyboru specjalności hiszpańskiej dla studiów 2 stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Zainteresowania historią i kulturami Mezoameryki oraz podstawowa wiedza w tym zakresie.

Znajomość języka hiszpańskiego i angielskiego.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w świat przedhiszpańskich i kolonialnych widowisk z obszaru kulturowego Mezoameryki oraz pokazania ich ciągłości w czasach współczesnych. Jednocześnie studenci otrzymują podstawowe narzędzia metodologiczne z zakresu antropologii widowisk i Performance Studies, niezbędne do przeprowadzenia samodzielnej analizy i napisania pracy zaliczeniowej. Podczas kursu zajęcia teoretyczne przeplatane są z zajęciami praktycznymi, polegającymi na krytycznej lekturze wybranych fragmentów źródeł historycznych z XVI i XVII w. poświęconych widowiskom w Mezoameryce przedhiszpańskiej i kolonialnej. Zajęcia prowadzone są w języku hiszpańskim, ale lektury przedmiotu wymagają również znajomości języka angielskiego.

Pełny opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w świat przedhiszpańskich i kolonialnych widowisk z obszaru kulturowego Mezoameryki oraz pokazania ich ciągłości w czasach współczesnych. Jednocześnie studenci otrzymują podstawowe narzędzia metodologiczne z zakresu antropologii widowisk i Performance Studies, niezbędne do przeprowadzenia samodzielnej analizy i napisania pracy zaliczeniowej. Podczas kursu zajęcia teoretyczne przeplatane są z zajęciami praktycznymi. Wprowadzone zagadnienia teoretyczne (m.in. antropologia doświadczenia, teatr/teatralność a rytuał/rytualizacja, habitus y doxa, performans) pozwolą przyjrzeć się widowiskom kulturowym, które zrodziły się poza Europą czy tzw. Światem Zachodnim i często wymykają się tradycyjnym paradygmatom. Podjęty zostanie także problem analizy efemerycznych zjawisk kulturowych, których często jedynym śladem są opisy zarejestrowane w dokumentach historycznych (XVI-XVII wiek). Inną istotną kwestią jest rola widowisk w tworzeniu dyskursu historycznego i konstruowaniu pamięci o przeszłości. Praktyczny aspekt zajęć polega na krytycznej lekturze wybranych fragmentów źródeł historycznych z XVI i XVII w. poświęconych widowiskom w Mezoameryce przedhiszpańskiej i kolonialnej. Zajęcia prowadzone są w języku hiszpańskim, ale lektury przedmiotu wymagają również znajomości języka angielskiego.

Literatura:

Przykładowa literatura:

Acuña, René (1975) Introducción al estudio del Rabinal Achí. México: UNAM.

Alcántara Rojas, Berenice (2015) “«Aun los príncipes a morir vinieron...». Usos del pasado en el canto-baile nahua del siglo XVI”. En: Clementina Battcock y Sergio Botta (coords.) Acerca de la (des)memoria y su construcción en Mesoamérica y Andes. México, Quivira. https://www.academia.edu/23063847/_Aun_los_prC3%ADncipes_a_morir_vinieron..._._Usos_del_pasado_en_el_canto-baile_nahua_del_siglo_XVI_

Bierhorst, John (2009) Ballads of the Lords of New Spain. The codex Romances de los Señores de la Nueva España. Austin, University of Texas Press.

Bierhorst, John (1985) Cantares mexicanos. Songs of the Aztecs. Stanford,Stanford University Press.

Booth, Willard C. (1966) “Dramatic Aspects of Aztec Rituals”. Educational Theatre Journal. 18(4): 421-428. https://www.jstor.org/stable/3205269?seq=1

Bourdieu, Pierre (1997) Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona, Editorial Anagrama. http://epistemh.pbworks.com/f/9.+Bourdieu+Razones+Pr%C3%A1cticas.pdf.

Broda, Johanna (1970) “Tlacaxipehualiztli: A reconstruction of an Aztec calendar festival from 16th century sources”. Revista Española de Antropología Americana. 6: 197-274. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwidtZKuh8rpAhXfwsQBHdVUC5sQFjAAegQIBhAB&url=https%3A%2F%2Frevistas.ucm.es%2Findex.php%2FREAA%2Farticle%2Fdownload%2FREAA7070110197A%2F25539&usg=AOvVaw1VagQ_LclebsuyS_uBop0C

Brylak, Agnieszka (2016) “Some remarks on teponazcuicatl of the pre-Hispanic Nahuas”. Ancient Mesoamerica. 27: 429-439.

Chimalpahin Cuauhtlehuanitzin, don Domingo de San Antón Muñón (1998) Las Ocho Relaciones y El Memorial de Colhuacan. 2 vols. Edición y traducción de Rafael Tena. México, CONACULTA.

Connerton, Paul (1989) How Societies Remember. Cambridge: Cambridge University Press.

Díaz del Castillo, Bernal (2008) Historia verdadera de la conquista de la Nueva España. México, Grupo Editorial Tomo S.A. de C.V.

Díaz Balsera, Viviana (2008) “Celebrating the Rise of a New Sun: The Tlaxcalans Conquer Jerusalem in 1539”. Estudios de Cultura Náhuatl. 39: 311-330. http://www.revistas.unam.mx/index.php/ecn/article/view/15300/14547

Díaz Balsera, Viviana (2001) “A Judeo-Christian Tlaloc or a Nahua Yahweh? Domination, Hybridity and Continuity in the Nahua Evangelization Theater”. Colonial Latn American Review 10(2): 209-227. https://www.researchgate.net/publication/233367278_A_Judeo-Christian_Tlaloc_or_a_Nahua_Yahweh_Domination_Hybridity_and_Continuity_in_the_Nahua_Evangelization_Theater

Durán, fray Diego (2006[1967]) Historia de las Indias de la Nueva España e Islas de la Tierra Firme. 2 vols. México, Editorial Porrúa.

Fischer-Lichte, Erika (2016) Estética del performativo. Ed. Giappichelli.

Fischer-Lichte, Erika (2006) “La Ciencia Teatral en la Actualidad. El Giro Performativo en las Ciencias de la Cultura”. http://www.lapetus.uchile./lapetus/ 1346096829(4976)Fischer-Lichte.pdf.

Garibay K., Ángel María (1968) Poesía náhuatl III. Cantares mexicanos. Manuscrito de la Biblioteca Nacional de México. Segunda parte. México, UNAM-IIH.

Garibay K., Ángel María (1965) Poesía Náhuatl II. Cantares Mexicanos. Manuscrito de la Biblioteca Nacional de México. Segunda parte. México, UNAM-IIH.

Geertz, Clifford (2003) “Juego profundo: notas sobre la riña de gallos en Bali”. En: La interpretación de las culturas. Barcelona, Ed. Gedisa: 339-372.

Graulich, Michel (2001) “Atamalcualiztli: fiesta azteca del nacimiento de Cinteotl-Venus”. Estudios de Cultura Náhuatl. 32: 358-370. http://www.ejournal.unam.mx/ecn/ecnahuatl32/ECN03218.pdf

Harris, Max (2000) Aztecs, Moors and Christians. Festivals of Reconquest in Mexico and Spain. Austin, University of Texas Press.

Harris, Max (1996) The Dialogical Theatre: Dramatizations of the Conquest of Mexico and the Question of the Other. New York, St. Martin’s Press.

Henríquez Puentes, Patricia (2010) “Rabinal Achi o Danza del Tun. Asuntos sobre el legado de un Don.” Atenea. 502: 55-72. https://scielo.conicyt.cl/pdf/atenea/n502/art_04.pdf

Ixtlilxochitl, Fernando de Alva (1977) Obras históricas. Edición de Edmundo O’Gorman. Vol. 2. México, UNAM.

Ixtlilxochitl, Fernando de Alva (1975) Obras históricas. Edición de Edmundo O’Gorman. Vol. 1. México, UNAM.

León-Portilla, Miguel (1994) Quince poetas del mundo náhuatl. México, Diana. https://scielo.conicyt.cl/pdf/atenea/n502/art_04.pdf

Morales Damián, Manuel Alberto (2010) “El ayuno de tamales de agua. Iconografía de la lámina de Atamalcualiztli, Primeros Memoriales”. En: Manuel Alberto Morales Damián (coord.) Tepeapulco: región en perspectiva. Pachuca, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo: 117-148. https://repository.uaeh.edu.mx/bitstream/bitstream/handle/123456789/13478/04_tepeapulco_alberto_morales.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Motolinía (Benavente), fray Toribio de (1985) Historia de los indios de la Nueva España. Madrid, Historia 16.

Offner, Jerome A. (1993) “Dueling Rulers and Strange Attractors; Some Patterns of Disorder and Killing in Aztec Society”. Political and Legal Anthropology Review. 16(2): 65-73. https://www.jstor.org/stable/24497817?seq=1

Rabinal Achi (2003) Rabinal Achí. A Maya Drama of War and Sacrifice. Traducción y edición de Dennis Tedlock. New York, Oxford University Press.

Raby, Dominique (1999) “Xochiquetzal en el cuicacalli. Cantos de amor y voces femeninas entre los antiguos Nahuas”. Estudios de Cultura Náhuatl. 30: 203-229. http://www.historicas.unam.mx/publicaciones/revistas/nahuatl/pdf/ecn30/592.pdf

Read, Kay A. y Jane Rosenthall (2006) “The Chalcan Woman’s Song: Sex as a Political Metaphor in Fifteenth-Century Mexico”. The Americas. 62(3): 313-348. https://www.jstor.org/stable/4491088?seq=1

Reyes García, Luis (ed.) (2001) “¿Cómo te confundes? ¿Acaso no somos conquistados” Anales de Juan Bautista. México, CIESAS/ Biblioteca Lorenzo Boturini Insigne y Nacional Basílica de Guadalupe.

Sahagún, fray Bernardino de (2012) Florentine Codex. General History of the things of New Spain. Edición de Arthur J. O. Anderson y Charles. E. Dibble. 12 vols. Santa Fe, The School of American Research-University of Utah.

Sahagún, fray Bernardino de (1997) Primeros Memoriales. Paleografía y traducción de thelma D. Sullivan. Norman, University of Oklahoma Press.

Sahagún, fray Bernardino de (1969) Historia general de las cosas de la Nueva Espana. 4 vols. Mexico, Editorial Porrúa.

Saurin, Patrick (2002) “Atamalcualiztli ou á la recherche du Tamoanchan perdu. Essai d'interprétation d'une lete religieuse des anciens mexicains”. Archives des sciences sociales des religions. 119: 147-168. https://journals.openedition.org/assr/23222

Schechner, Richard (2012) Estudios de la representación. Una introducción. Fondo de Cultura Económica.

Schechner, Richard (1974) “From Ritual to Theatre and Back: Structure/Process of the Efficacy-Entertainment Dyad”. Educational Theater Journal. 26(4): 455-481. https://www.jstor.org/stable/3206608?seq=1

Taylor, Diana (2004) “Scenes of Cognition: Performance and Conquest”. Theatre Journal. 56(3): 353-372. https://www.jstor.org/stable/25069464?seq=1

Townsend, Camilla (2006) “«What in the World Have You Done to Me, My Lover?» Sex, Servitude and Politics among the Pre-Conquest Nahuas as Seen in the Cantares Mexicanos”. The Americas. 62(3): 347-389. https://www.jstor.org/stable/4491089?seq=1

Turner, Victor W. (1988) The Anthropology of Performance. New York, PAJ Publications.

Turner, Victor W. (1982) From Ritual To Theatre. The Human Seriousness of Play. New York, PAJ Publications.

Wilshire, Bruce (1990) “The Concept of the Paratheatrical”. The Drama Review. 34(4): 169-178. https://www.jstor.org/stable/1146050?seq=1

Zapata y Mendoza, don Juan Buenaventura (1995) Historia cronológica de la Noble Ciudad de Tlaxcala. Edición y traducción de Luis Reyes García y Andrea Martinez Baracs. Tlaxcala/México, Universidad Nacional Autónoma de Tlaxcala/CIESAS.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student po ukończeniu zajęć zna i rozumie:

- specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym (K_W01)

- powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (K_W02)

- podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (K_W03)

- zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi (K_W04)

- terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_W05)

- współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_W06)

Umiejętności: student po ukończeniu zajęć potrafi

- wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów hiszpańskiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_U01)

- samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U02)

- wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej (K_U03)

- potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów, technik komunikacyjnych ze specjalistami języku polskim i hiszpańskim w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_U06)

- posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku hiszpańskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (K_U08)

- posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku hiszpańskim z zakresu problematyki iberystycznej i zagadnień z nią związanych (K_U09)

Kompetencje społeczne: student po ukończeniu zajęć jest gotów do

- współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01)

- rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu (K_K02)

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia zajęć jest:

- aktywny udział studenta w zajęciach i w dyskusjach opierających się na wcześniejszej lekturze tekstów źródłowych oraz tekstów teoretycznych (30% oceny końcowej)

- samodzielna analiza wybranego widowiska w formie krótkiej pracy pisemnej (4-5 stron) (60% oceny końcowej)

- kontrola obecności (10% oceny końcowej)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-10-15 - 2021-01-31

Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Brylak
Prowadzący grup: Agnieszka Brylak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.