Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Wybrane zagadnienia społeczno-polityczne Brazylii i Afryki luzofońskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-WZSPB-01 Kod Erasmus / ISCED: 09.1 / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane zagadnienia społeczno-polityczne Brazylii i Afryki luzofońskiej
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Przedmioty do wyboru dla specjalności portugalskiej studiów 1 stopnia
Punkty ECTS i inne: 4.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: portugalski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Student powinien znać język portugalski na poziomie średniozaawansowanym oraz posiadać podstawową wiedzę z historii krajów języka portugalskiego.

Tryb prowadzenia:

lektura monograficzna
w sali

Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą analizy i interpretacji ogólnie pojętej sfery polityki międzynarodowej i krajowej oraz problemów społecznych dotyczących Brazylii, Angoli, Mozambiku, Gwinei Bissau, Gwinei Równikowej, Republiki Zielonego Przylądka, Wysp Książęcej i Św. Tomasza.

Pełny opis:

Tematyka zajęć obejmuje następujące problemy społeczno-polityczne dotyczące Brazylii, Angoli, Mozambiku, Gwinei Bissau, Gwinei Równikowej, Republiki Zielonego Przylądka, Wysp Książęcej i Św. Tomasza:

- statut języka portugalskiego w tych krajach;

- inne języki używane w tych krajach;

- formowanie świadomości narodowej po uzyskaniu niepodległości;

- kontakty, współpraca i stosunki między tymi krajami oraz z Portugalią, a także współpraca na linii Południe-Południe;

- problemy społeczne ostatniego dwudziestolecia;

- pisarze jako strażnicy porządku społecznego;

- obraz problemów w realizacjach kinowych i komiksowych;

- aktualna sytuacja polityczna

- zasoby naturalne oraz kwestia ochrony środowiska

- rola mediów w życiu społeczno-politycznym

- znaczenie społeczno-kulturowe futbolu i karnawału w Brazylii.

Literatura:

Afryka luzofońska:

ŹRÓDŁA:

• Strona internetowa dziennika Público.pt poświęcona Afryce: https://www.publico.pt/mundo/africa ;

• África 21 (pismo: miesięcznik - wybrane artykuły, ksero);

• Maka Angola (https://www.makaangola.org/);

• DW (https://www.dw.com/pt-002/not%C3%ADcias/s-13918);

• Program RTP "RACISMO EM PORTUGUÊS (https://acervo.publico.pt/racismo-em-portugues);

• Program RTP "História a História África" (https://www.rtp.pt/programa/episodios/tv/p34875);

OPRACOWANIA

• Magdalena Brzezińska W Cieniu Europejskiej Twierdzy. Obrazy Zachodu W Dyskursach Mieszkańców Gwinei Bissau (doktorat)

• Paulo de Carvalho Angola, Quanto tempo falta para amanhã?

• R. Díaz-Szmidt, M. Szupejko, E. Siwierska, W. Charchalis Współczesne literatury afrykańskie i inne teksty kultury w świetle badań postkolonialnych

• R. Díaz-Szmidt, M. Szupejko (red.) Kalejdoskop afrykański (wybrane artykuły)

• R. Díaz-Szmidt (red.) Identidades revistiadas, Identidades reinventadas (wybrane artykuły)

• Kraska-Szlenk, B. Wójtowicz (red.) Current research in African Studies (wybrane artykuły)

• Chinua Achebe Edukacja dziecka pod brytyjskim nadzorem (wybrane eseje)

• Fragmenty wybranych powieści (Ondjaki, Pepetela, Mia Couto, J.E.Agualusa i inni)

• Wybrane materiały audiowizualne.

Brazylia:

• Almeida, Angela Mendes de, "Violência e cordialidade", em: Revista Estudos – Sociedade e Agricultura, Rio de Janeiro, nº 9, 1997. http://r1.ufrrj.br/esa/V2/ojs/index.php/esa/article/view/118/114

• DaMatta Roberto, "Antropologia do óbvio: notas em torno do significado social do futebol", em: Revista USP, São Paulo, v.22, p.10-17, 1994. http://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/26954/28732

• DaMatta Roberto, O que faz o brasil, Brasil, Editora Rocco, Rio de Janeiro, 1986. (wybrane rozdziały) https://docs.google.com/file/d/0B46vjiRI8hGuX2VqckY3UmdDYjA/edit

• Gawrycki M.F. (red.) Brazylia jako mocarstwo wschodzące, Biblioteka Iberyjska, Warszawa, 2000. (wybrane artykuły)

• Kwartalnik Ameryka Łacińska, wyd. CESLA UW (wybrane artykuły)

• Petelczyc, Janina; Cichy, Marek (red.), Brazylia, kraj przyszłości?, Książka i Prasa, Warszawa, 2016. (wybrane rozdziały)

• Pluta, Aleksandra, "Rasizm w Brazylii", Kultura Liberalna, nr 265, 2014. http://kulturaliberalna.pl/2014/02/06/brazylia-mundialem-rasizm-brazylii/

Filmy dokumentalne (dostępne online) :

• Lutas.doc, reż. Luiz Bolognesi, Daniel Augusto, prod. Gullane, Buriti Filmes/TV Brasil, 2010.

• Caminhos da Reportagem - Indígenas - a luta dos povos esquecidos, prod. TV Brasil, 2013.

Źródła internetowe:

• portal Instituto de Pesquisa da Economia Aplicada: http://www.ipea.gov.br/

• portal Instituto Brasileiro da Geografia e Estatística: http://ibge.gov.br/

• strony dzienników internetowych: El País Brasil http://brasil.elpais.com/, Carta Capital: http://www.cartacapital.com.br/, Isto É : http://istoe.com.br/, The Intercept Brasil: https://theintercept.com/brasil/

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna pojęcia z zakresu ekonomiczno-politycznego dotyczące Brazylii i PALOP oraz terminologię związaną ze specyfiką tych obszarów. (K_W01, K_W02)

Ma wiedzę o Brazylii i PALOP na tle światowego porządku gospodarczego i politycznego (oś południe-południe). Zna sytuację i statut omawianych krajów w świecie portugalskojęzycznym. (K_W09, K_W13)

Student orientuje się w aktualnych problemach społeczno-polityczno-kulturalnych, które dotyczą Brazylii i PALOP. (KW_17)

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi przy użyciu zdobytej wiedzy wyszukiwać samodzielnie i analizować informacje dotyczące stosunków społeczno-polityczno-kulturalnych w Brazylii i PALOP. (K_U01, K_U02, K_U05)

Student potrafi na podstawie zdobytych informacji trafnie analizować i interpretować udział Brazylii i PALOP w światowej polityce gospodarczo-ekonomicznej. (K_U01, K_U02, K_U05)

Student potrafi trafnie problematyzować sytuację tego portugalskiego obszaru językowego przy użyciu odpowiednio dobranych źródeł. (K_U03, K_U04)

Potrafi sięgać po teoretyczne opisy problematyki gospodarczej zarówno portugalskojęzyczne, jak i światowe. (K_U03, K_U08)

Potrafi wypowiadać się w znane tematyce za pomocą różnych kanałów (teksty, prezentacje ustne, artykuły, etc.). (K_U04, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student rozumie konieczność aktualizowania informacji na temat dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości Brazylii i PALOP, ale także sytuacji światowej w ogóle. (K_K01, K_K08)

Rozumie istotność zabierania głosu na forum publicznym w sprawie krajów mniej uprzywilejowanych oraz konieczność pracy u podstaw, dzięki której może swoją specjalistyczną wiedzę przekazywać innym. (K_K05, K_K06, K_K07)

Metody i kryteria oceniania:

Test końcowy wielokrotnego wyboru łączący zagadnienia brazylijskie i luzoafrykańskie / krótka praca pisemna na wybrany temat.

Próg zaliczenia: 60%.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-08-02
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Jankowski, Magdalena Walczuk
Prowadzący grup: Jakub Jankowski, Magdalena Walczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.