Zróżnicowanie języka portugalskiego w Brazylii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-ZJPB-U |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zróżnicowanie języka portugalskiego w Brazylii |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności brazylijskiej 2 rok 2 stopnia Plan specjalności portugalskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności portugalskiej 2 rok 2 stopnia Przedmioty do wyboru dla specjalności portugalskiej studiów 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | portugalski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zaawansowana znajomość języka portugalskiego. Znajomość podstawowych pojęć z zakresu gramatyki opisowej i językoznawstwa. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje szereg zagadnień dotyczących zróżnicowania terytorialnego/regionalnego, socjalnego i stylistycznego współczesnego języka portugalskiego w odmianie brazylijskiej. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje szereg zagadnień dotyczących zróżnicowania terytorialnego/regionalnego, socjalnego i stylistycznego współczesnego języka portugalskiego w odmianie brazylijskiej. Omówione zostaną zagadnienia takie jak m.in.: różnorodne odmiany i rejestry języka; różnice między językiem ustnym a pisanym, językiem potocznym a językiem formalnym, różnice regionalne w zakresie fonetyki, leksyki i gramatyki; kwestia poprawności politycznej; język internetu; socjolekty. Wśród materiałów omawianych na zajęciach, oprócz tekstów naukowych i publicystycznych, znajdą się również liczne materiały audiowizualne, a także fragmenty tekstów literackich i teksty utworów muzycznych. |
Literatura: |
Bagno, M. (2001). Preconceito linguístico: o que é, como se faz. São Paulo: Loyola. Bagno, M. (2007) Múltipla & Heterogênea. Nº 10. Revista Discutindo Língua Portuguesa. São Paulo, pp. 22-27. Castilho, A. T. de, & Elias, V. M. (2012). Pequena gramática do português brasileiro. São Paulo: Contexto. [ capítulo História e Diversidade do Português Brasileiro] Fioravanti, C. (2015) Ora pois, uma língua bem brasileira. Revista Pesquisa FAPESP, ed. 230, São Paulo. Dicionário Informal: https://www.dicionarioinformal.com.br/ Portal do Professor do Português Língua Estrangeira: https://www.ppple.org/ Wybrane fragmenty dzieł literackich (m.in. autorstwa Carolina Maria de Jesus, Ferréz, Dráuzio Varella, Paulo Lins) Materiały audiowizualne (m.in. z Portal Pesquisa FAPESP, TV |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: zjawiska naukowe i kulturalne (w tym językowe) w Polsce i Brazylii, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego przedmiotu z innymi dyskursami humanistycznymi (K_W01, K_W02, S4K_W01, S4K_W04); terminologię, teorię i metodologię (w języku polskim i portugalskim) z zakresu filologii i językoznawstwa oraz, na ich podstawie, jest w stanie rozwijać samodzielne badania, wykorzystywać je twórczo i stosować w działalności profesjonalnej na poziomie rozszerzonym (K_W01, K_W05, S4K_W01, S4K_W05). Student potrafi: wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury (w tym różnorodnych zjawisk językowych) i zjawisk społecznych w Brazylii, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie właściwym dla studiowanego przedmiotu (K_U01, S4K_U01); samodzielnie poszerzać wiedzę i umiejętności w zakresie filologii i językoznawstwa (K_U01, S4K_U02); wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej, a także w celu porozumiewania się ze specjalistami języku polskim i portugalskim w zakresie właściwym dla studiowanego przedmiotu (K_U03, K_U05, K_U06, S4K_U03, S4K_U05,S4K_U06). Student jest gotów do: współdziałania w grupie i przyjmowania w niej różnych ról (K_K01, S4K_K01); rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu (K_K01, S4K_K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo i aktywność na zajęciach, przygotowanie do zajęć (30%) Test końcowy (70%). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.