Seminarium magisterskie językoznawcze II - linia węgierska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3320-ZMW3S-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie językoznawcze II - linia węgierska |
Jednostka: | Katedra Hungarystyki |
Grupy: |
Seminaria magisterskie językoznawcze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | węgierski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Wymagania (lista przedmiotów): | Seminarium magisterskie językoznawcze - linia węgierska 3320-LMW13S-J |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie seminarium magisterskiego na I roku studiów magisterskich. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wybrane problemy współczesnego językoznawstwa, przede wszystkim z uwzględnieniem tematyki przygotowywanych prac magisterskich. |
Pełny opis: |
Na seminarium zostaną omawiane wybrane problemy badań lingwistycznych z uwzględnieniem tematyki przygotowywanych prac magisterskich, oraz problemy struktury tekstu naukowego związane z pisaniem pracy magisterskiej. |
Literatura: |
Wybrane poradniki do pisania pracy dyplomowej, np.: Eco, U. (2012). Hogyan írjunk szakdolgozatot? Budapest. Fercsik, E. (2003). Dolgozatírás felsőfokon. Budapest: Krónika Nova Kiadó. Gyurgyák, J. (2019). A tudományos írás alapjai. Budapest: Osiris. Balázs, G., Zimányi, Á. (2007). Magyar nyelvhasználati szótár. Celldömölk: Pauz-Westermann Kiadó. Grétsy, L., Kovalovszky, M. (szerk.). (1983). Nyelvművelő kézikönyv I-II. Budapest: Akadémiai Kiadó. Laczkó, K., Mártonfi. A. (2008). Helyesírási tanácsadó. Budapest: Osiris Kiadó. Zimányi, Á. (2001). Nyelvhelyesség. Eger: EKF Líceum Kiadó. A magyar helyesírás szabályai (2015). Budapest: Akadémiai Kiadó. Eco, U. (2020). Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów. Warszawa. Maćkiewicz, J. (2014). Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu. Warszawa: PWN. Węglińska, M. (2010). Jak pisać pracę magisterską: poradnik dla studentów. Kraków: Impuls. Zenderowski, R. (2015). Technika pisania prac magisterskich i licencjackich. Warszawa: CeDeWu. Wybrane węgierskie artykuły językoznawcze zgodnie z tematyką seminarium oraz z zainteresowaniem studentów. Artykuły te mają służyć jako pomoc do przygotowywania prac magisterskich. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, a w szczególności filologii, którą jest w stanie samodzielnie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej (K_W01) - ma pogłębioną wiedzę o zjawiskach zachodzących w obszarach języka, zna terminologię używaną w jego opisie, ma pogłębioną wiedzę o metodologii badań nad językiem i kierunkach badań w językoznawstwie (K_W02) - ma pogłębioną wiedzę o projektowaniu, metodyce, pragmatyce i prezentacji badań naukowych wystarczającą do przygotowania pracy magisterskiej, zna zasady ochrony własności intelektualnej i nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (K_W05) - student ma wiedzę o projektowaniu, metodologii, pragmatyce i prezentacji badań naukowych zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W11) Umiejętności: - potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów – samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy, dąży do ciągłego rozwoju kompetencji zawodowych (K_U01) - posiada umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie niezbędnym do udziału w naukowej dyskusji i przygotowania własnych prac naukowych (K_U02) - potrafi wykorzystać różne ujęcia teoretyczne, paradygmaty badawcze i metodologiczne językoznawstwa, również w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (K_U03) - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (K_U05) - stosuje zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytaczaniem cudzych wypowiedzi (K_U11) Kompetencje społeczne: - potrafi samodzielnie, odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania, przestrzega zasad etyki zawodowej (K_K03) - ma nawyk systematycznego samodzielnego, śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, ciągłego rozwoju kompetencji zawodowych (K_K06) - docenia i dostrzega potrzebę tworzenia i zastosowania regulacji prawnych związanych z ochroną własności intelektualnych (K_K08) |
Metody i kryteria oceniania: |
Bieżąca ocena pracy nad rozprawą magisterską prezentowanej w postaci referatów cząstkowych, referowania i dyskusji literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest złożenie pracy magisterskiej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.