Metodologia Badań Językoznawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-M1S17MBJ | Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia Badań Językoznawczych | ||
Jednostka: | Katedra Italianistyki | ||
Grupy: |
Metodologie na studiach II stopnia dla studentów I roku |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | włoski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w zagadnienia metodologii badań naukowych w dziedzinie językoznawstwa. Omawiane są podstawowe zagadnienia metodologii nauk, praktyczne aspekty pracy badawczej językoznawcy, konstrukcja tekstu naukowego z dziedziny językoznawstwa oraz wybrane kierunki teoretyczno-metodologiczne we współczesnym językoznawstwie. Przedmiot jest związany z innymi zajęciami językoznawczymi z II etapu studiów (proseminarium i seminarium z językoznawstwa oraz – na studiach zaocznych - z metodyki nauczania języka włoskiego). |
||
Pełny opis: |
Treści merytoryczne przedmiotu: • Język i komunikacja jako obiekt badań naukowych (pojęcie języka i metajęzyka) • Podstawowe zagadnienia metodologii nauk (pojęcie metody, metodologii, relacje między teorią a metodą; metody jakościowe i ilościowe w językoznawstwie) • Praktyczne aspekty pracy badawczej językoznawcy: skonstruowanie projektu badawczego (pytanie badawcze, cel badania, wykonalność badania), metody zbierania korpusu (np. elicytacja, badania terenowe, praca ze słownikiem, praca z tekstami); opracowywanie danych (porządkowanie, opracowanie ilościowe i jakościowe), interpretacja danych (teoria i metoda zastosowane w wyjaśnianiu lingwistycznym: w jaki sposób wybory teoretyczno-metodologiczne wpływają na interpretację zebranego materiału) • Konstrukcja tekstu naukowego z dziedziny językoznawstwa (struktura tekstu, podział tekstu na części, formalne wymogi pisania pracy naukowej: spis treści, przypisy, sposób przedstawiania przykładów z korpusu) • Wybrane teorie i metody badań w językoznawstwie. |
||
Literatura: |
Wybrane rozdziały z następujących książek: • Casadei, Federica (2004) Lessico e semantica. Roma, Carocci. • Dardano, Maurizio (2005) Nuovo manualetto di linguistica italiana. Bologna, Zanichelli. • Gaeta, Livio e Silvia Luraghi (2003) Introduzione alla linguistica cognitiva. Roma, Carocci. • Graffi, Giorgio e Sergio Scalise (2013) Le lingue e il linguaggio: introduzione alla linguistica. Bologna, Il Mulino. • Lepschy, Giulio (2002) La linguistica del Novecento. Bologna, Il Mulino. • Lo Duca, M. Giuseppa (2013) Lingua italiana ed educazione linguistica. Roma, Carocci. • Lombardi Vallauri, Edoardo (2004) “Per la redazione dei testi scientifici”, 19-41. In: Orletti, Franca (a cura di), Scrittura e i nuovi media, Roma, Carocci. • Palermo, Massimo (2015) Linguistica italiana. Bologna, Il Mulino. • Ponzio, Augusto (1997) Metodologia della formazione linguistica. Roma – Bari, Laterza. • Simone, Raffaele (2013) Fondamenti di linguistica. McGraw Hill Education. • Sobrero, A.A. e A. Miglietta (2006) Introduzione alla linguistica italiana. Roma – Bari, Editori Laterza. • Turchetta, Barbara (2000) La ricerca di campo in linguistica: metodi e tecniche d’indagine. Roma, Carocci. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza - absolwent zna i potrafi: - w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk humanistycznych, ich najnowsze osiągnięcia oraz kierunki rozwoju; - w pogłębionym stopniu teorie oraz zaawansowaną metodologię i terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów; - metody analizy i interpretacji wytworów kultury, wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów; - zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego; - zasady działania systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla kierunku studiów; Umiejetności - absolwent potrafi: - formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania, syntetyzować różne idee i punkty widzenia z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin nauki właściwych dla kierunku studiów; - przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów kultury właściwych dla studiowanych nauk z zastosowaniem twórczej i oryginalnej metody oceny ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym; - brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich; - posługiwać się językiem włoskim na poziomie C2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; - posługiwać się drugim językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; - planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole; - samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie; Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do: - krytycznej oceny własnej wiedzy i uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; - wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego; -odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, przestrzegania etyki zawodowej i wymagania tego od innych, dbałości o dorobek i tradycje zawodu; - uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form |
||
Metody i kryteria oceniania: |
• ocena ciągła • test końcowy Kryteria oceny: • Przygotowanie do zajęć: systematyczność i znajomość lektur, uczestnictwo w dyskusjach • Zaliczenie na ocenę: znajomość teorii i metod badawczych lingwistyki |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Maria Załęska | |
Prowadzący grup: | Maria Załęska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.