Teatr dell'arte a literatura
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-M1S20KL01 | Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Teatr dell'arte a literatura | ||
Jednostka: | Katedra Italianistyki | ||
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe na studiach II stopnia dla studentów I roku |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | włoski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Wykład konwersatoryjny poświęcony związkom teatru dell'arte z literaturą. Na zajęciach badać będziemy przede wszystkim teksty włoskich aktorów zawodowych (scenariusze, komedie, traktaty w obronie sztuki teatralnej), ich inspiracje literackie, ale także wpływy komedii dell'arte na inne formy sztuki. |
||
Pełny opis: |
Teatr dell'arte bywa określany jako forma teatru ludowego lub niezbyt wyszukany gatunek teatralny, kojarzony z improwizacją, brakiem tekstu oraz maskami. Ale ten, wywodzący się z epoki wczesnonowożytnej, włoski teatr zawodowy łączył bardzo bogatą i różnorodną tradycję kultury oralnej oraz piśmiennej, która w tym okresie charakteryzowała się silnymi residuami oralności. Wykład konwersatoryjny poświęcony jest związkom teatru dell'arte z literaturą. Na zajęciach badać będziemy przede wszystkim teksty włoskich aktorów zawodowych (scenariusze, komedie, traktaty w obronie sztuki teatralnej), ich inspiracje literackie, ale także wpływy komedii dell'arte na inne formy sztuki. |
||
Literatura: |
Andreini F., Le bravure del Capitan Spavento, Pisa 1987. Andreini G.B., Opere teoriche, Firenze 2013. Barbieri N., La Supplica discorso famigliare..., Milano 1971. Ferrone S., La commedia dell’arte: attrici e attori italiani in Europa (XVI-XVIII secolo), Einaudi, Torino 2014. Fiorillo S., La cortesia di Leone e Ruggiero con la morte di Rodomonte, Lucca 1997. Henke R., Performance and Literature in the Commedia dell'Arte, Cambridge 2010. I canovacci della commedia dell'arte, Torino 2007. Jordan P. , The venetian origins of the Commedia dell'Arte, London 2014. Ojeda Calvo M., Stefanelo Botarga e Zan Ganassa. 1, Scenari e zibaldoni di comici italiani nella Spagna del Cinquecento, Roma 2007. Le théâtre italien et l'Europe : XVe - XVIIe siècles, Paris 1983. MacNeil A., Music and Women of the Commedia dell'Arte in the Late Sixteenth Century, New York 2005. Marotti F., Romei G., La Commedia dell'Arte e la società barocca, La professione del teatro, Roma 1991. Taviani F, Schino M., Il segreto della commedia dell'arte: la memoria delle compagnie italiane del XVI, XVII, XVIII secolo, Firenze 2007. Tessari R., Commedia dell'Arte: la Maschera e l'Ombra, Milano 1981. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W01 Definiuje i opisuje główne trendy i kierunki rozwoju współczesnej filologii oraz teorii i historii literatury, ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię i metodologie stosowane we współczesnej historii literatury. K_W05 Wskazuje kluczowe kierunki rozwoju i cechy współczesnej literatury włoskiej. K_W05 Rozpoznaje i stosuje metody krytyki literackiej i krytyki źródłoznawczej (specjalizacja kulturowo-literacka). Umiejętności: K_U01 Potrafi porozumiewać się przy pomocy różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie italianistyki i innych filologii, w zakresie innych dyscyplin humanistycznych, a także upowszechniać i popularyzować wiedzę o języku, historii i kulturze Włoch w formie rozbudowanej wypowiedzi pisemnej, ustnej, multimedialnej w języku włoskim i polskim. K_U04 Umie samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie filologii, literaturoznawstwa, historii, poszerzać tę wiedzę o inne dyscypliny w celu zastosowania jej do sytuacji zawodowych i kierowania własną karierą zawodową. Kompetencje społeczne: K_K01 Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia własnego poziomu kulturalnego. K_K05 Jest dobrze przygotowany do nawiązywania współpracy w zakresie swoich zadań zawodowych i indywidualnych zainteresowań, w tym międzynarodowej. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
- kontrola obecności (student ma prawo do trzech nieobecności na zajęciach), - bieżące przygotowanie do zajęć (lektura tekstów), - egzamin pisemny (analiza wybranego fragmentu tekstu); |
||
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jolanta Dygul | |
Prowadzący grup: | Jolanta Dygul | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Uwagi: |
Kurs prowadzony z wykorzystaniem platformy Kampus oraz Google Meet. Egzamin ustny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.