Glottodydaktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-M1S21MWJ01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Glottodydaktyka |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Moduły warsztatowe na studiach II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie osób uczestniczących w kursie z zagadnieniami z zakresu glottodydaktyki ogólnej i glottodydaktyki języka włoskiego. |
Pełny opis: |
Zagadnienia, o których będziemy rozmawiać podczas kursu, dzielą się na te dotyczące glottodydaktyki ogólnej oraz te dotyczące nauczania języka włoskiego. Część pierwsza obejmuje podstawową terminologię glottodydaktyczną, interdyscyplinarny charakter dydaktyki języków obcych (kompetencje glottodydaktyczne), podejścia, metody i techniki glottodydaktyczne, organizację zajęć, budowę jednostki lekcyjnej, fazy lekcji, interakcję, kryteria i sposoby ewaluacji, ocenę osiągnięć i analizę błędów. Część druga obejmuje takie zagadnienia jak język włoski jako obcy we Włoszech i poza granicami Włoch, charakterystyka uczących się języka włoskiego, różnorodność języka włoskiego, materiały do nauki języka włoskiego, certyfikaty językowe i certyfikaty glottodydaktyczne. Kurs należy do grupy przedmiotów Dydaktyka języka włoskiego |
Literatura: |
Balboni P.E., Dizionario di glottodidattica, Guerra Edizioni, Perugia 2000; Diadori P., Palermo M., Troncarelli D., Manuale di didattica dell’italiano L2, Guerra Edizioni, Perugia 2009; Diadori P. (red.), Insegnare italiano a stranieri, Le Monnier, Milano 2015; Hattie J., Visible learning for teacher: Maximizing impact on learning, Routledge/Taylor&Francis Group, New York, 2012; Mehisto P., Marsh D., Frigols M.J., Uncovering CLIL: Content and Language Integrated Learning in bilingual and multilingual education, Macmillan, Oxford 2008; Vedovelli M., Guida all'italiano per stranieri. Dal 'Quadro comune europeo per le lingue' alla ‘Sfida salutare’, Carocci, Roma 2014; oraz inne publikacje, materiały i pomoce naukowe udostępnione przez prowadzącą. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: -miejsce zajęć z języka włoskiego jako drugiego języka obcego w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych (D.1.W1); -podstawę programową dla przedmiotu język włoski jako drugi język obcy, cele kształcenia i treści nauczania tego przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć (D.1.W2); -kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjnokomunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym (D.1.W4); -konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla zajęć z języka włoskiego jako drugiego języka obcego (D.1.W5); -metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie zajęć z języka włoskiego jako drugiego języka obcego – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym (D.1.W6); -rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny (D.1.W10); -diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście prowadzonych zajęć z języka włoskiego jako drugiego języka obcego oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności (D.1.W12); -znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno- emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych (D.1.W13); -warsztat pracy nauczyciela języka włoskiego jako drugiego języka obcego; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej (D.1.W14). W zakresie umiejętności absolwent potrafi: -kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy (D.1.U5). W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: -kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów wykorzystując język włoski (D.1.K5); -rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia (D.1.K7) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest: - odpowiednia frekwencja – dopuszczalne są dwie nieobecności. Aby uzyskać zaliczenie, wymagana jest obecność na min. 60% zajęć, licząc w tym również zwolnienia lekarskie; - aktywny udział w zajęciach, potwierdzający przygotowanie się do zajęć; - złożenie i przedstawienie projektu grupowego na temat wybrany wspólnie z prowadzącą. Ocena końcowa zależeć będzie: - w 30% od oceny aktywności potwierdzającej przygotowanie się do zajęć (w tym także wykonywania zleconych zadań); - w 70% od oceny pracy projektowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Stasiak | |
Prowadzący grup: | Patrycja Stasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Stasiak | |
Prowadzący grup: | Patrycja Stasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.