Współpraca w procesie nauczania i uczenia się: warsztaty metodyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-M2S20MWJ01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Współpraca w procesie nauczania i uczenia się: warsztaty metodyczne |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Moduły do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie osób uczestniczących w kursie z zagadnieniem współpracy na dwóch płaszczyznach (w procesie nauczania oraz uczenia się) oraz kształcenie umiejętności pracy w zespole w środowisku edukacyjnym. |
Pełny opis: |
Kurs o charakterze warsztatowym, oparty na teoriach i technikach nauczania kooperatywnego, należący do grupy przedmiotów Dydaktyka języka włoskiego. Na zajęciach omówimy następujące zagadnienia: - efektywna komunikacja w grupie; - modele nauczania kooperatywnego; - lider a praca zespołowa; - zarządzanie konfliktem; - rola emocji w procesie dydaktyki; - grupowe cele i indywidualna odpowiedzialność; - narzędzia online wspierające pracę zespołową. - rola emocji w procesie dydaktyki; - grupowe cele i indywidualna odpowiedzialność; - narzędzia online wspierające pracę zespołową. |
Literatura: |
- M. Comoglio, Educare insegnando. Apprendere ad applicare il Cooperative Learning, ed. Las, 2000; - G. Hofstede, Culture e organizzazioni. Valori e strategie per operare efficacemente in contesti internazionali, Franco Angeli 2014; - D. Johnson, R. Johnson e E. Holubec, Apprendimento cooperativo in classe. Migliorare il clima emotivo e il rendimento, Erickson, 2015; - S. Kagan, L’apprendimento cooperativo. L’approccio strutturale. Edizioni Lavoro, 2000; - G. Venza, Dinamiche di gruppo e tecniche di gruppo nel lavoro educativo e formativo, FrancoAngeli, 2007; oraz inne materiały wskazane lub/i udostępnione przez prowadzącą podczas zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie -specyfikę przedmiotową i metodologiczną z zakresu nauczania kooperatywnego podczas lekcji językowej (K_W04); -zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego w odniesieniu do podręczników językowych (K_W06). Umiejętności: absolwent potrafi -prezentować opinie i argumenty, prowadzić dyskusje oraz operować szerokim zakresem możliwości wypowiedzi w języku włoskim w zakresie nauczania kooperatywnego (K_U05); -czytać ze zrozumieniem różnego rodzaju teksty kultury, przeprowadzić ich pogłębioną analizę w języku włoskim i wykorzystać je w obszarze nauczania kooperatywnego (K_U06); -zrealizować projekt lekcji kooperatywnej w ramach warsztatów (K_U07); -planować i organizować pracę własną, określać priorytety w realizacji zadań podczas planowania lekcji języka obcego (K_U11); -współpracować w zespole pod kątem pracy nauczycielskiej (K_U12). Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do -zasięgania opinii ekspertów z zakresu nauczania kooperatywnego w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K_K01); -krytycznej oceny własnych działań i umiejętności w obrębie nauczania kooperatywnego (K_K02); -przestrzegania zasad etyki zawodowej i rozwijania dorobku zawodu nauczyciela (K_K03); -uczestniczenia w życiu kulturalnym, odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych (K_K04). EFEKTY UCZENIA SIĘ DLA SPECJALNOŚCI NAUCZYCIELSKIEJ: W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: -integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału (D.1.W3); -kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej dedykowanych nauczaniu kooperatywnemu, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym (D.1.W4); -konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i kooperatywne, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla zajęć językowych (D.1.W5); -organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla zajęć językowych z wykorzystaniem technik nauczania kooperatywnego: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową (D.1.W7); -metody kształcenia w odniesieniu do prowadzonych zajęć językowych, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej (D.1.W9); -potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się języka włoskiego i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy (D.1.W15). W zakresie umiejętności absolwent potrafi: -kreować sytuacje dydaktyczne, dzięki zastosowaniu metody kooperatywnej, służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy (D.1.U5); -podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym (D.1.U6); -dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno- komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne (D.1.U7). W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: -adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów (D.1.K1); -popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym (D.1.K2); -promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej (D.1.K4); -kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu (D.1.K8); -stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę (D.1.K9). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest: - odpowiednia frekwencja – dopuszczalne są dwie nieobecności. Aby uzyskać zaliczenie, wymagana jest obecność na min. 60% zajęć, licząc w tym również zwolnienia lekarskie; - aktywny udział w zajęciach, potwierdzający przygotowanie się do zajęć; - złożenie i przedstawienie projektu grupowego na temat wybrany wspólnie z prowadzącą. Ocena końcowa zależeć będzie: - w 30% od oceny aktywności potwierdzającej przygotowanie się do zajęć (w tym także wykonywania zleconych zadań), - w 70% od oceny projektu grupowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Stasiak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kwapiszewska, Patrycja Stasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Stasiak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kwapiszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.