Świadomość językowa: wiedza, postawy, emocje
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-M2S21MWJ01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Świadomość językowa: wiedza, postawy, emocje |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Moduły do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
- Zajęcia przeznaczone są dla wszystkich zainteresowanych kwestiami świadomości i nieświadomości językowej i językoznawczej. Na przykładzie rozmaitych tekstów (użytkowych, literackich, dydaktycznych) będą omawiane koncepcje świadomości i nieświadomości językowej, ich relacje na różnych płaszczyznach oraz rozmaite przejawy, a także sposoby wykorzystywania nieświadomości i zmiany świadomości innych w celach perswazyjnych. |
Pełny opis: |
Mówimy językiem czy… „język nami mówi”? Celem zajęć jest spojrzenie na różne zjawiska i wypowiedzi językowe pod kątem (nie)świadomości językowej, jej przejawów i konsekwencji w komunikacji społecznej. Ramowy program obejmuje następujące zagadnienia: - Antropocentryczne i nieantropocentryczne koncepcje języka. - Świadomość językowa a świadomość językoznawcza. - Teorie świadomości i nieświadomości językowej. - Świadomość a intencjonalność. - Społeczna a indywidualna świadomość języka. - Język, metajęzyk i metadyskurs jako przejawy (nie)świadomości językowej. - Koncepcje świadomości i nieświadomości językowej w nauczaniu i uczeniu się języków obcych. - Lingwistyka naiwna a kwestie (nie)świadomości językowej. - Ideologie językowe: (nie)świadomość, wiedza i emocje w odniesieniu do języka. - Metody rekonstruowania postaw utajonych, nieuświadamianego wartościowania, stereotypów i przesądów (m.in. analiza ramowa, analiza sentymentu, badanie presupozycji, storytelling). - Perswazyjne i manipulacyjne sposoby wykorzystywania (nie)świadomości rozmówców. |
Literatura: |
- Antonelli, Giuseppe (2017) “Volgare eloquenza. Come le parole hanno paralizzato la politica”. Roma, Laterza. - Bianchi, Claudia (2021) „Hate speech. Il lato oscuro del linguaggio”. Roma, Laterza. - Crisafulli, Edoardo (2004) “Igiene verbale”. Vallecchi. - Eco, Umberto (2006) “La ricerca della lingua perfetta nella cultura europea”. Roma, Laterza. - Lombardi-Vallauri, Edoardo (2019) „La lingua disonesta. Contenuti impliciti e strategie di persuasione”. Bologna, Il Mulino. - Niedzielski, N.; Preston, D. (2000) “Folk linguistics”. Berlin - New York, Mouton de Gruyter. - Orioles, Vincenzo [a cura di] (2001) “Dal «paradigma» alla parola. Riflessioni sul metalinguaggio della linguistica”. Il Calamo. - Schieffelin, B.; Woolard, K.; Kroskrity, P. (1998) “Language Ideologies. Practice and Theory”. Oxford, Oxford University Press - Serianni, L. (2019) „Il sentimento della lingua. Conversazione con Giuseppe Antonelli”. Il Mulino, Bologna - Dodatkowo: artykuły, strony internetowe i inne materiały dotyczące omawianych zagadnień. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: - Uczestnictwo w zajęciach (dozwolone są dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. Wszystkie inne wymagają usprawiedliwienia lekarskiego; w tym wypadku do zaliczenia semestru wymagany jest udział w minimum 60% zajęć w semestrze). - Znajomość lektur, kompetentne uczestnictwo w dyskusjach i innych aktywnościach w trakcie zajęć. - Napisanie pracy zaliczeniowej i uzyskanie z niej pozytywnej oceny Kryteria oceniania - Przygotowanie do zajęć: systematyczność i znajomość lektur, uczestnictwo w dyskusjach. - Poprawność formalna i metodologiczna pracy zaliczeniowej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.