Światy fantastyczne, utopie i antyutopie w literaturze włoskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-Z19F05 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Światy fantastyczne, utopie i antyutopie w literaturze włoskiej |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Zajęcia fakultatywne na studiach I stopnia dla studentów stacjonarnych i niestacjonarnych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Wykład z elementami konwersatorium dla studentów studiów I stopnia. Na wybranych przykładach literackich będą omawiane zagadnienia fikcji, fantastyki, utopii i dystopii w literaturze włoskiej od średniowiecza do XX w. |
Pełny opis: |
Wykład z elementami konwersatorium dla studentów studiów licencjackich. Jego głównym celem będzie analiza, na wybranych przykładach z literatury włoskiej, motywów związanych z wyobrażeniami „lepszych” światów (z jednej strony motywy „arkadyjskie” i poszukiwanie raju na ziemi, z drugiej utopijne wizje idealnej organizacji polityczno-społecznej) oraz refleksja nad genezą oraz ewolucją tych motywów w literaturze włoskiej od średniowiecza do współczesności. Wśród omawianych autorów znajdą się m.in. Dante, Boccaccio, T.Campanella, P.Mantegazza, C.Alvaro Dokładna lista autorów lektur zostanie podana na pierwszych zajęciach. |
Literatura: |
J. Delumeau, Histroia raju, Warszawa 1996 U. Eco, Historia krain i miejsc legendarnych, Warszawa 2013 I. Szacki, Spotkania z utopią, Warszawa 2000 D. Wojtczak, Siódmy krąg piekła: antyutopia w literaturze i filmie, Poznań "Rebis", 1994 A. Zgorzelski Fantastyka. Utopia. Science fiction, Warszawa 1980. oraz inne teksty i opracowania szczegółowe wskazane na zajęciach. .... Mitologia grecka Stary Testament, Księga Rodzaju Nowy Testament, Apokalipsa Św. Jana Św. Augustyn, Miasto Boga L. Ariosto, Orland Szalony (wybrane fragmenty) F.Bacon,Nowa Atlantyda (1627) G. Boccaccio, Dekameron (fragmenty) D. Buzzati, Pustynia Tartarów, Wrocław 2005 I. Calvino, Wicehrabia przepołowiony (wyd. dowolne)) I. Calvino, Niewidzialne miasta (wyd. dowolne) T. Campanella, Miasto słońca (1623) Dante Alighieri, Boska Komedia A. Huxley, Nowy wspaniały świat (1932) T. More, Utopia (1516) Platon, Kritias Platon, Państwo (ok. 360 roku p.n.e) G. Orwell, Rok 1984 T. Tasso, Jerozolima wyzwolona E. Zamiatin, My (1921) oraz inne teksty i opracowania szczegółowe wskazane na zajęciach |
Efekty uczenia się: |
Student - wskazuje i rozróżnia gatunki literackie omawiane na zajęciach i ich cechy specyficzne -. zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów literackich - zna i poprawnie interpretuje wszystkie teksty omawiane na zajęciach - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia własnego poziomu kulturalnego |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne 3 nieobecności w semestrze. Końcowe zaliczenie pisemne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.