Goldoni i Gozzi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-Z219HL01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Goldoni i Gozzi |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Zajęcia obowiązkowe do wyboru na studiach I stopnia dla 2 roku (moduły) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone jest lekturze i interpretacji najważniejszych dzieł weneckiej literatury drugiej połowy XVIII na tle kultury europejskiej. Poprzez konfrontację literatury z muzyką, teatrem, sztukami plastycznymi oraz obyczajowością uwydatnia się światopogląd epoki. |
Pełny opis: |
Na zajęciach student pozna najistotniejsze zagadnienia z zakresu osiemnastowiecznej kultury weneckiej, dyskusje oraz przemiany ideowe. Opanowuje podstawy wiedzy teoretycznoliterackiej (analiza tekstów literackich), nauczy się korzystać z literatury przedmiotu. Samodzielna praca nad opracowaniem analizy wybranego dzieła, motywu, lub postaci umożliwi studentowi wykorzystanie umiejętności zdobytych na zajęciach, przyczyni się również do doskonalenia umiejętności posługiwania się językiem obcym (czytanie tekstów źródłowych, artykułów naukowych, monografii, itp. oraz tworzenie własnej wypowiedzi pisemnej). Opanowanie warsztatu metodologicznego pomoże studentowi w napisaniu pracy licencjackiej w zakresie literatury i kultury włoskiej. |
Literatura: |
Podstawowa literatura przedmiotu: Il teatro di Goldoni, a cura di Marzia Pieri, Il Mulino, Bologna 1993. Carlo Gozzi, Le fiabe teatrali, Garzanti, Milano 2004. Carlo Gozzi, Il ragionamento ingenuo, Costa&Nolan, Genova 1983. Roberto Alonge, Goldoni: dalla commedia dell’arte al dramma borghese, Garzanti, Milano 2004. Carlo Gozzi scrittore di teatro, red. C. Alberti, Bulzoni, Roma 1996 Parigi/Venezia: cultura, relazioni, influenze negli scambi intelettuali del settecento, a cura di Carlo Ossola, Leo S. Olschi Editore, Firenze 1998. Brusatin Manlio, Venezia nel Settecento: stato, architettura, territorio, Einaudi, Torino 1980. Roberta Turchi, La commedia italiana del Settecento, Sansoni, Firenze 1995. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Wskazuje kluczowe kierunki rozwoju i cechy dawnej literatury włoskiej. Zna i rozumie podstawowe metody analizy interpretacji literatury i dziedzictwa kulturowego, ze szczególnym uwzględnieniem i dziedzictwa kulturowego Włoch. Umiejętności Potrafi, stosując podstawowe metody badawcze zbierać, selekcjonować, analizować i interpretować informacje z różnych źródeł i na tej postawie wnioskować i formułować krytyczne sądy. Wskazuje związki pomiędzy italianistyką a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi. Kompetencje społeczne Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturalnego własnego kraju, Europy i świata. Posiada umiejętność pracy w zespole, organizowania zespołu do podejmowania różnych zadań (zwłaszcza w dziedzinie kultury). |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) kontrola obecności praca semestralna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.